Resultat 1 till 20 av 196

Ämne: OG900Cab "The Slipper"; Turbo, T7bioP, massage&vent, mm

Trådad visning

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    126
    Medlem#
    9599

    OG900Cab "The Slipper"; Turbo, T7bioP, massage&vent, mm

    Hej! Det är spännande att läsa om alla projekt som pågår där ute och vet hur kul det är att ta del av, så jag tänkte lägga upp lite information om mitt ena hobbyprojekt.

    Jag vill börja med att tacka för den hjälp och råd jag fått i mina, ibland något egna, idéer!
    Följande förtjänas att omnämnas:

    Larzzon, hovleverantör av omöjliga moddade og900-delar
    Mackan, många sena kvällar med klurande och moddande på mjuka grejer
    Massagepolarna, för hjälpen med massage och ventilationen i de snart 30år och 36k mil gamla stolarna
    Stina sambo, för att hon dras med bildelar (och i viss mån bilar) överallt i både hushåll och huvud
    Härenstens, med en verktygsarsenal som man inte kunde tro finns fortfarande
    Vänner och släkt, som lånat ut en hjälpande hand och tipsat om delar
    Alla vänliga själar som kommenterar och peppar där ute!

    TACK!


    Bakgrunden
    Bilen köpte jag i Wales 2013 av en mycket trevlig SAAB-fantast inom den brittiska sfären, en del kanske har hört talas om honom och hans fantastiska 900 T16s -85a (länk till projekttråd) som vunnit mycket fina priser och tillhör verkligen en av världens finaste. Chris har fruktansvärt bra ordning på sina bilar så när han kom till punkten att sälja sin 900cab var det köpläge!
    Kontakten etablerades och snart var affären och resan spikad, och på midsommar 2013 landade jag och min gode vän Fredrik i London, det blev en kväll ute och övernattning i London, dagen efter satte oss på en expressbuss mot Cardiff där Chris mötte oss i sin ”trubbnosAero”. Efter ett varmt välkomnande och en kort beundran begav vi oss mot Caerphilly några mil norr ut, här måste jag påpeka att i det Walesiska landskapet en varm sommardag hade jag nog inte kunnat önska annat än en rå og900 T16s i toppskick!
    Väl framme går vi med raska steg mot grannens garage där cabben ska stå förvarad, i mitt huvud spelas Chris kommentar om att cabben är finare än Aeron i lacken upp. Vi kommer in i det lilla Brittiska garaget och Chris börjar dra undan täcket och vi får första glimten av bilen, då ställer sig huden på mina och Fredriks armar och ett lyckorus infinner sig!

    Efter en läskig provkörning delvis på fel sida vägen är pengarna överlämnade, kvitto skrivet och köpekontrakts-teet uppdrucket och vi beger oss nöjda tillbaka mot Sverige. Allt rullar på och vi stannar bara för att tanka och köpa alkohol. OCH naturligtvis i Danska och Svenska tullen(!?) men de släpper oss när de inser att vi är svenskar som bara hämtat en bil och köpt öl. 26timmar tog det att köra hem.

    Planen
    Bilen är i fint skick och planen är att lyfta upp de områden som inte lever upp till en fin nivå. Det är ingen bil som jag brukar, det har jag en annan cab till, den är enbart med på träffar och utställningar. Original, inte original? Bilen är inte helt original och det kommer den inte bli heller.

    Idéer och förslag och kritik mottages gärna! Annars hade jag ju inte lagt upp projektet på internet

    Bild på bilen kommer så fort jag löst hur jag ska lägga upp dem...
    Senast redigerat av MojjeC den 2018-02-09 klockan 09:57.
    Kontroll
    og900Cab bioP(projekttråd), 9-3X, 92A, og900E

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •