Sidan 10 av 10 FörstaFörsta ... 8910
Resultat 181 till 196 av 196

Ämne: OG900Cab "The Slipper"; Turbo, T7bioP, massage&vent, mm

  1. #181
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Säte borde väll Larzzon kunna skramla fram ett?

    kolkanister kan jag dock inte hjälpa med.. bästa är väll om du går runt på skrotar?

    och vad menar du med "passar in bättre"?

  2. #182
    Fasen va skoj Jonas! Hoppas att man får se den i verkligen i sommar! Bra jobbat

  3. #183
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    126
    Medlem#
    9599
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Säte borde väll Larzzon kunna skramla fram ett?

    kolkanister kan jag dock inte hjälpa med.. bästa är väll om du går runt på skrotar?

    och vad menar du med "passar in bättre"?
    Nej tyvärr, han hade bara den gamla modellen. :-/
    Ja det är väl så, jag tog och beställde ett nytt till ng900 från SP eftersom det var utförsäljning på det. Får se om det kan gå att passa in.

    Citat Ursprungligen postat av Johighness Visa inlägg
    Fasen va skoj Jonas! Hoppas att man får se den i verkligen i sommar! Bra jobbat
    Tack Johannes! Jo men får jag den reggad i sommar så blir det ju Boråsträff nån gång i sommar! Det var ju länge sedan du fick se den nu
    Kontroll
    og900Cab bioP(projekttråd), 9-3X, 92A, og900E

  4. #184
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Så jävla snyggt! Kul att se att det ändå går att köra T7 också, bra att veta om det börjar ta slut på röda DIs

    Måste fråga, är bilen import? Bilden där man ser underredet vid länkarmarna osv sitter det samma krokar som jag har på min bil och det enda jag kunnat komma på är att detta är surrningsöglor för bilar som gått på export på båt.

  5. #185
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Måste fråga, är bilen import? Bilden där man ser underredet vid länkarmarna osv sitter det samma krokar som jag har på min bil och det enda jag kunnat komma på är att detta är surrningsöglor för bilar som gått på export på båt.
    Citat Ursprungligen postat av MojjeC Visa inlägg
    Bakgrunden
    Bilen köpte jag i Wales 2013 av en mycket trevlig SAAB-fantast....


    Tränat öga Johannes, tänkte inte på öglorna först, men nu när jag vet om det så syns som ju hur väl som helst..

    Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  6. #186
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    T7 är ju smidigt då går det ju o köra biopower mjukvara.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #187
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    126
    Medlem#
    9599
    Ja jag tullar då inte på lagret av röda kassetter i mina bilar iaf

    Verkligen imponerade! Såndär fantastiskt nördig kunskap som ju är helt underbar!
    öglorna är riktigt bra när jag lastar den på Solstaden, perfekt att sätta vajern i
    Bilen ska ha sålts ny i Londonområdet och sina första år i livet ska den ha använts för pendling mellan London och Schweiz, så de första 20k milen ska ha avverkats under bilens första få levnadsår.


    Just nu är det stort fokus på att få ihop 9-3kombin, efter att sträckaren till balanskedjan gick av i höstas så har den motorn fått sig en översyn nu de senaste veckorna. Eftersom samtidigt gick drivremmen av på 9-5:an och som efter det började läcka styrväxelolja...


    Men, dessa veckor har jag dock fått hem ett antal paket och grejer för att sätta ihop "det sista" på slipper
    Bland annat vakuumblock från mästaren av mekanik:

    tusan vad mycket vakuum det behövs i og900 alltså!

    Sen en liten bonusbild på grenröret;

    haschtagginkörd?

    1 användare gillar detta inlägg


    Kontroll
    og900Cab bioP(projekttråd), 9-3X, 92A, og900E

  8. #188
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    126
    Medlem#
    9599

    Sista inlägget?

    Det här inlägget trodde jag skulle bli det sista..

    Vad menar jag? Vad trodde jag?
    Jo, det är så att vi gifte oss den sista juni i år. Mitt mål var ju självklart att vi skulle ha Slipper som vår bröllopsbil, precis som Chris (förra ägaren) hade gjort när han ägde den. Men, då var den tvungen att bli färdig.

    Sista tiden har varit en lång resa av små saker att lösa och bygga ihop bilen igen.
    Med god marginal var bilen ihop igen, eller ja god marginal för att vara bilnörd. Jag tror ni alla känner igen hur man ligger under bilen fram till kl03 natten innan bilen måste ut, eller hur man hoppar över shake-downen för att det sista måste ihop.
    Så den "goda marginalen" var kl18 kvällen innan stora dagen var bilen ihop igen (efter alla år) och det var dags för provkörning. Här börjar problemen. Nånstans i bilen är det en jordpunkt som inte sitter helt bra (eller alls) vilket gör att bilen beter ytterst oförutsägbart.
    Jag rev ner fronten på bilen och kontrollerade de två främre jordpunkterna men utan resultat. Så jag fick inse att det inte var värt att riva vidare efter problemet utan dags att ställa bilen och ringa in förstärkning.


    Stort tack Mackan för insatsen! Och, jag vet inte om det inte faktiskt blev ännu bättre för det var en mycket duktig och rutinerad chaufför vi fick!


    Vi gifte oss på hemmaplan och bilen stod framme hela dagen, så vi fick några bilder iaf! =D

    9 användare gillar detta inlägg


    Kontroll
    og900Cab bioP(projekttråd), 9-3X, 92A, og900E

  9. #189
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Grattis bröllopet! Tråkigt att ni inte kunde göra enligt ursprungsplanen, mem jag hoppas det blev fint ändå.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #190
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Grattis till bröllopet! Sista bilden får mig att tänka på åsnan mellan två hötappar. (Inga likheter med åsna i övrigt för en saab entusiast.)
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #191
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Grattis! Fina bil(ar) det där! Men duuuh, du glömde ju köra ner sidorutorna på cabben

  12. #192
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    126
    Medlem#
    9599
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Grattis bröllopet! Tråkigt att ni inte kunde göra enligt ursprungsplanen, mem jag hoppas det blev fint ändå.
    Tack, ja det blev helt fantastiskt och hur kul som helst!

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Grattis till bröllopet! Sista bilden får mig att tänka på åsnan mellan två hötappar. (Inga likheter med åsna i övrigt för en saab entusiast.)
    Jag måste erkänna att jag inte kände till uttrycket men måste hålla med om att stämmer mycket bra, nu får tiden utvisa om de två hätapparna går att samköra

    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Grattis! Fina bil(ar) det där! Men duuuh, du glömde ju köra ner sidorutorna på cabben
    Jordfel, jordfel.. går inte köra rutorna
    Kontroll
    og900Cab bioP(projekttråd), 9-3X, 92A, og900E

  13. #193
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av MojjeC Visa inlägg
    Jordfel, jordfel.. går inte köra rutorna
    Äääähhh, går polvända +- vid kontaktstyckena vid a-stolparna för upp/ner ju

  14. #194
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Har missat detta bygge helt tills jag såg bilen på festivalen.
    Grymt bygge med många kluriga lösningar !
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #195
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    126
    Medlem#
    9599

    Sommar 2019

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Har missat detta bygge helt tills jag såg bilen på festivalen.
    Grymt bygge med många kluriga lösningar !
    Tack, det har blivit många små lösningar efter egen smak Hoppas jag var trevlig, det var en massa folk kring bilen och jag försökte prata med alla men hann inte med.
    Vill du se mer av den så har jag en Istagramprofil du kan kika på: #allahansbilar





    -------------
    Elfelet är nu hittat och åtgärdat, det bestod egentligen av två delar.
    1. Jordpunkten till fläkten. Eftersom jag gömt all el i motorrummet så hade jag lyckats gömma den här jordpunkten för mig själv och inte satt den i bra punkt. Nu sitter den ordentligt i chassiet.



    2.Gamla mätartavlan. Huvudinstrumentet har jag moddat till att husera en gammal mätare från en tidig turbobil, där hade jag behållit instrumenten för tank och temp. Det funkade inte så jag fick bygga in det modernare maskineriet på baksidan men det löste problemen.



    Jag passade även på att köpa ett nytt batteri och koppla in centrallåset i bagaget också.


    När jag ändå skriver en uppdatering kan jag skriva lite om sätena. I våras lät jag sy om skinnet till sätena, det krävs lite speciallösningar för att få ventilationen att fungera rätt och massagen måste ha fri passage i ryggen.


    En rolig detalj är att skinnet är samma som sitter i 9-5Aero med vintilation.


    Vi kunde färdigmontera ena sätet.



    Jag fick till en dag med Mackan också i sommar så vi tog oss tid och gick igenom kalibreringen av T7, så nu går den riktigt bra. Dock visade det sig att LMM troligen sitter för nära kompressorhuset så det blir turbolent, nu får jag se om jag ska flytta LMM eller köra tryckstyrt.


    Japp, det finns tillräckligt med effekt och det finns mycket mer att hämta om det inte hade varit en cab och vridstyv som en disktrasa..



    Till sist en bild på bilen från byggnadsställningen i somras. Måste ju motivera snkickrandet med något

    6 användare gillar detta inlägg


    Kontroll
    og900Cab bioP(projekttråd), 9-3X, 92A, og900E

  16. #196
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    kul me lite uppdatering!

    du borde köra en og9-3 cab. det är en spännande känsla att svänga faktiskt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •