Sidan 9 av 10 FörstaFörsta ... 78910 SistaSista
Resultat 161 till 180 av 196

Ämne: OG900Cab "The Slipper"; Turbo, T7bioP, massage&vent, mm

  1. #161
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Det är väl perfekt. Både familjeflyttare och bilflyttare.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  2. #162
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Du jobbar på bra även utan bil

    Galet sugen på att få hänga på med en tur i the slipper.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  3. #163
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    126
    Medlem#
    9599
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Aldrig tidigare sett en Solstad med baksäte
    Enligt Solstad själva byggde de bara en

    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Det är väl perfekt. Både familjeflyttare och bilflyttare.
    Eller hur! Världen mest användbara fordon?
    Hittar en massa saker att använda den till för att täcka familjens behov, dock blev det avslag på min idé att den är ju bästa fordonet för att åka till fjällen

    Citat Ursprungligen postat av Larzzon Visa inlägg
    Du jobbar på bra även utan bil

    Galet sugen på att få hänga på med en tur i the slipper.
    Ja i sommar ska vi ut o glida cab och nästa år piska banorna med 4-krafsat!

    ----------
    Glömde visst lägga upp bilden på vattenröret, så här kommer den med

    känner att färgen på mässingen kommer matcha bra med de gulgalvade detaljerna
    Kontroll
    og900Cab bioP(projekttråd), 9-3X, 92A, og900E

  4. #164
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Det är väl absolut bästa fordonet att ha på semester. En avställbar campingdel på bilflaket. Så ställer man av den på campingen, och både på resan dit och när man är där så har man en bekväm bil att transportera sig i.

    2 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #165
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    hur lång är din solstad??
    kollade en vanlig solstad som jag funderade på och den var 788 cm, skulle blitt trångt på gården och inget garage som rymde den så nu kan jag få flytthjälp av nya ägaren

  6. #166
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Det är väl absolut bästa fordonet att ha på semester. En avställbar campingdel på bilflaket. Så ställer man av den på campingen, och både på resan dit och när man är där så har man en bekväm bil att transportera sig i.
    Till fjällen blir Solstad perfekt. Backhoppningsskidorna får ju plats vid sidan om familjens snöskotrar...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #167
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    126
    Medlem#
    9599
    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    hur lång är din solstad??
    kollade en vanlig solstad som jag funderade på och den var 788 cm, skulle blitt trångt på gården och inget garage som rymde den så nu kan jag få flytthjälp av nya ägaren
    Det var intressant, för min är enligt reg.beviset 7850mm vilket isf skulle vara kortare än den du nämner? Flaket är 4200mm (standard Solstad?), "bildelen" är ca 60cm längre än de "vanliga" Solstadarna.
    Kontroll
    og900Cab bioP(projekttråd), 9-3X, 92A, og900E

  8. #168
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    126
    Medlem#
    9599
    Nu hade jag tänkt skynda mig och hinna uppdatera snabbt när jag fick tillbaka bilen från avgasbyggnationen men det sket sig och nu är ögat opererat. Så det där med att titta på en skärm är svårt just nu = kortaste uppdateringen men tagit längst tid att skriva!

    En vecka var Slipper borta och fick sig ett ihopsytt avgassystem, det är så att jag vill inte göra varmarbeten i mitt garage eftersom det är en timmerbyggnad från 1800-talet.

    Jag har fått katten monterad, den hamnade ungefär där originalet sitter för att komma undan med värmen från tråg och drivknut. De monterade lambdasonderna (får se om jag bara använder en eftersom sladden till den bakre inte riktigt kommer undan bra och det är ändå inga krav på kattdiagnos). Ett flexrör kom vi fram till är bra, det gamla systemet (som vi använt den bakre delen av) hängde stumt i grenröret men jag gillar inte det riktigt så ett flexrör fick det bli. Sen är det egentligen bara en skarv och en DP som sitter ihop med turbon via en labyrinthtätning signerad Larzzon.
    Nöjdheten sprider sig


    Jag har gått på 2,5" till efter katten där det sedan går ner till 2,25" och allt i rostfritt, jag hoppas det blir en "lagom" ljudridå för en cab



    Sen klurar jag dock på hur varmt röret blir, skulle jag behöva linda det efter skarven för att inte koka drivknuten?




    En bonusbild på galenskap, det var fint väder även när jag körde hem bilen men det var lite modd på vägen så det var bara att ta fram tvättgrejerna och vid -3 börja tvätta bort saltstänket.

    Riktigt smidig höjd, kanske alltid skulle tvätta den på Solstaden?! =D

    Jag hörde uttrycket att en bil man verkligen tycker om gillar man också att tvätta... och jag måste erkänna att jag gillar alltid att tvätta Slipper, även om det är -3 och mer eller mindre mörkt!

    1 användare gillar detta inlägg


    Kontroll
    og900Cab bioP(projekttråd), 9-3X, 92A, og900E

  9. #169
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Org röret går Väldigt nära drivknuten.

    men klart att linda skulle vara bra, jag hade förväntat mig keramisk coating eller nått

    satt inte gamla systemet fast i växellådan som det gör org?
    jag tyckte det fästet va onödigt. sprack ganska fort framme vid turboflänsen.

  10. #170
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    126
    Medlem#
    9599
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Org röret går Väldigt nära drivknuten.

    men klart att linda skulle vara bra, jag hade förväntat mig keramisk coating eller nått

    satt inte gamla systemet fast i växellådan som det gör org?
    jag tyckte det fästet va onödigt. sprack ganska fort framme vid turboflänsen.
    Så det kanske inte är så illa som det är nu då mao.. får se om jag lindar det med lite lavasten Nä ingen coating, jag har ju polerat upp det efter de här bilderna togs
    nepp, det gamla (platsbyggt) hängde fritt i grenröret men det är ju bättre inte lika utsatt som turbogrenröret.
    Kontroll
    og900Cab bioP(projekttråd), 9-3X, 92A, og900E

  11. #171
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Jag gillar å fästa dp i växellådan tycker att katten hamnar så långt ner efter ett tag annars å hela avgassystemet blir som en banan
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  12. #172
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Ett kort (typ 5-7cm eller vad de kan va) flexrör kanske är fint och ha på systemet också precis efter det övergår från downpipe till system (dvs precis vid torpeden ungefär 10-20cm efter fästet i lådan)? Har sett att systemet rör sig bra mycket i om man kör "busigt" Bör minska rörelserna och minska risken för läckage pga att det bryter i skarvarna, nu gissar jag du redan tänkt på det men ändå

    Citat Ursprungligen postat av Larzzon Visa inlägg
    Jag gillar å fästa dp i växellådan tycker att katten hamnar så långt ner efter ett tag annars å hela avgassystemet blir som en banan

    Samma sak här, speciellt med 3". De systemen väger bra många mer kilo än standard på 2,25".

  13. #173
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    126
    Medlem#
    9599
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon Visa inlägg
    Jag gillar å fästa dp i växellådan tycker att katten hamnar så långt ner efter ett tag annars å hela avgassystemet blir som en banan
    Då har jag ju gjort rätt där


    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Ett kort (typ 5-7cm eller vad de kan va) flexrör kanske är fint och ha på systemet också precis efter det övergår från downpipe till system (dvs precis vid torpeden ungefär 10-20cm efter fästet i lådan)? Har sett att systemet rör sig bra mycket i om man kör "busigt" Bör minska rörelserna och minska risken för läckage pga att det bryter i skarvarna, nu gissar jag du redan tänkt på det men ändå



    Samma sak här, speciellt med 3". De systemen väger bra många mer kilo än standard på 2,25".
    Då gjorde jag ju rätt här med, flexrör precis där Sen vet jag iofs inte om jag kommer köra busigt med just den här bilen..
    Kontroll
    og900Cab bioP(projekttråd), 9-3X, 92A, og900E

  14. #174
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Mina tankar var bara spekulationer, jag har inte testat själv men det bör ju vara positivt resultat

  15. #175
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 118
    Medlem#
    6234
    Läst igenom denna tråd sen 2016 delen. Och säger sicken galenskap. (värre än min galenskap i rostlagning.. )

    Ska bli kul att se resultatet på den sen när allt är klart.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  16. #176
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    126
    Medlem#
    9599
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Mina tankar var bara spekulationer, jag har inte testat själv men det bör ju vara positivt resultat
    Haha, det är ju så lite feedback i den här tråden så ert ord är min lag

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Läst igenom denna tråd sen 2016 delen. Och säger sicken galenskap. (värre än min galenskap i rostlagning.. )

    Ska bli kul att se resultatet på den sen när allt är klart.
    Tack, jag tar det som en komplimang men värre än din rostlagning? Jag gör ju bara de roliga grejerna?!
    Tanken är att komma ut på träffar och utställningar i år eftersom vi ska gifta oss och det finns ingen annan bil jag vill ha till mitt bröllop så den måste bara bli färdig i vår!
    Kontroll
    og900Cab bioP(projekttråd), 9-3X, 92A, og900E

  17. #177
    Grundladd _Tegel_s avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    238
    Hej. Är det bra kvalité på grenröret? Har sett de där på eBay ett par svängar men varit skeptisk till att köpa


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  18. #178
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    126
    Medlem#
    9599
    Citat Ursprungligen postat av _Tegel_ Visa inlägg
    Hej. Är det bra kvalité på grenröret? Har sett de där på eBay ett par svängar men varit skeptisk till att köpa
    Ja det verkar vara okej kvalitet vad jag kan se men däremot är monteringsarbetet sådär, fick slipa upp kanalerna så det inte var några kanter o förträngningar i och så planfräste vi ytan mot motorn. Det är dock en jävulusisk skillnad på vikt mellan det och original :O
    Kontroll
    og900Cab bioP(projekttråd), 9-3X, 92A, og900E

  19. #179
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    126
    Medlem#
    9599

    Lite gott och blandat på en fredag

    Det är roliga tider i garaget nu! Den tiden jag lyckas få till iaf, renovera en sekelskifteskåk tar sin tid helt klart...
    Men, nu är det alla de här smågrejerna som ska knytas ihop och bli till en hel bil.

    Jag var och hämtade mina nya A-stolpsklädslar från sömmerskan i förra veckan, tyvärr har jag ingen bild på dom men det blev skitsnyggt! Så de monterade jag igår och därefter kunde jag montera instrumentpanelen.

    Det som jag dock har bilder på är en av alla små små detaljer som kommer på plats nu.
    Eftersom jag dragit om all elen i motorrummet för att få den dold så blev det ett tomt hål in i framkanten på säkringsdosan i motorrummet, så kan det ju inte vara?!

    Så 3D-skrivaren fick göra mig en liten plugg.

    och så bra den passade i svart och på sin plats, den där känslan av när alla små bitar gör en stor helhet är oslagbar!

    I helgen blev även sätesinstallationen färdig, det var ju fläkten till arslet och pumpen till massagen kvar att montera


    Såhär blev hela installationen

    näst fabriksstandard på det? *ironivarning*
    Hade jag förstått hur man laddar upp filmer så hade ni fått en på hela system igång men tyvärr, dock kan jag säga att det är sjukt bekvämt och för att säkerställa det lät vi damerna testa; betyget blev mycket väl godkänt!
    Nu ska jag bara rulla fram ett nytt bakstycke så vi kan klä stolen.

    Så även om TODO-listan är lång med alla smågrejer som ska till så är det väldigt kul

    4 användare gillar detta inlägg


    Kontroll
    og900Cab bioP(projekttråd), 9-3X, 92A, og900E

  20. #180
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    126
    Medlem#
    9599

    Bilen startad!

    Långhelger är bra, för äntligen fanns det tid till att ägna sig åt uppstart av bilen.
    Tanken var att Larzzon skulle komma förbi på fredagen och vi skulle göra startförsök för att avlusa systemet, det är ju inte för många T7-konverteringar man gjort och dessutom alla moddar som är gjorda på just det här systemet.

    Så torsdagen vigde jag till att sätta ihop det sista runt turbon, fylla vätskor och kontrollera läckage. Liten smutt adapter för att ersätta originalröret mellan trubon och blocket, som alltid made by Larzzon.


    Sen kopplade jag in datorn för att kolla över givarna och aktuatorer (spjäll, relä).
    Sen, när jag skulle se att jag fick varvtal och synk på motorn och veveade motorn när den startade ganska omgående. Där kan man tala om skräckblandad förtjusning!
    Efter det fick det bli att veva utan inkopplad TK för att trycka runt oljan i systemet, jag hade även en bränsleläcka och några slangklämmor att dra åt på vattensystemet.
    Så det var bara att avboka Larzzons hjälp och lösa det jag hittade under lördagen.




    I söndags gjorde jag en ny start nu med tätt kylsystem och oljetryck ganska omgående, när jag kände mig bekväm med bilen backade jag ut den ur garaget för första gången för egen maskin på 3,5år. Ganska häftig känsla men ändå med den där oron över att något ska upp :-O

    Sedan dess har jag flyttat bilen till grannens smörjgrop och har där kollat efter läckage, att allt sitter under bilen och dragit åt allt i framvagnen.



    Nu är det bara alla tusen smågrejer som ska fixas inför reg.besiktningen.
    Lägger med lite bonusbilder, där även det andra lite större renoveringsprojektet syns i bakgrunden




    Men just nu är det två större problem att lösa:
    1) Ett kolkanister, måste hitta ett som passar in bättre än originalfiltret
    2) Passagerarsäte att ha i tills jag blir färdig med det andra. :-S

    Idéer och tips mottages varmt!

    6 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av MojjeC den 2018-05-18 klockan 11:17.
    Kontroll
    og900Cab bioP(projekttråd), 9-3X, 92A, og900E

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •