Sidan 3 av 10 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 196

Ämne: OG900Cab "The Slipper"; Turbo, T7bioP, massage&vent, mm

  1. #41
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    126
    Medlem#
    9599

    Nya motorn hemma!

    Äntligen står den i garaget!

    En NOS turbomotor som aldrig suttit i bil! Tillverkad samma år som min bil, har förvarats inomhus och inplastad sedan den kom från fabrik.
    Låter bilderna tala:

    Ny motor








    Och en låda med ny turbo och nya rör



    Roade mig med att ta en jämförelsebil på före och efter tvätt av tutorna, lite skillnad gör det ändå?

    1 användare gillar detta inlägg


    Kontroll
    og900Cab bioP(projekttråd), 9-3X, 92A, og900E

  2. #42
    Grundladd saab_johans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Trosa
    Inlägg
    284
    Medlem#
    8432
    Riktigt kul att du fick tag i en helt ny motor ! , kommer sitta helt perfekt i bilen sen

  3. #43
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704
    Jääääklarns så fresh..! Vad är oddsen att man kommer över en NOS spis idag typ 25-30år senare?!

  4. #44
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    83
    Medlem#
    9600
    Dra mig baklänges en NOS motor!! Knappt jag tror mina ögon!

  5. #45
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    126
    Medlem#
    9599
    Citat Ursprungligen postat av saab_johan Visa inlägg
    Riktigt kul att du fick tag i en helt ny motor ! , kommer sitta helt perfekt i bilen sen
    Ja den kommer må fint i det motorrummet men mina tidigare projekt har haft en tendens till att spåra ur från vanlig renovering till "in-i-minsta-detalj"projekt och det känns ju som att det här börjar spåra med Men jag slipper iaf laga rost som du!

    Citat Ursprungligen postat av BearStyle Visa inlägg
    Jääääklarns så fresh..! Vad är oddsen att man kommer över en NOS spis idag typ 25-30år senare?!
    Thank you man, totally fresh!
    Eller hur?! Det kan inte finnas många vardagsrum(!) som har NOSmotorer till SAAB ståendes!

    Citat Ursprungligen postat av LiPoMannen Visa inlägg
    Dra mig baklänges en NOS motor!! Knappt jag tror mina ögon!
    Japp och stått förvarad i ett vardagsrum! Jag trodde inte heller mina öron när jag fick höra om den första gången!
    Kontroll
    og900Cab bioP(projekttråd), 9-3X, 92A, og900E

  6. #46
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    126
    Medlem#
    9599
    Det går inte jättefort framåt men det rör sig sakta, jag har fortsatt göra iordning delar till framvagnen. Och insåg att jag behövde en bläster så har inföskaffat ett blästerskåp och en sodabläster så nu kan jag blästra delar med olika passande medel.

    Det trillar in paket med delar hela tiden, i veckan kom det bl.a. delar till framvagnen.
    Var tvungen att prova Orios nya webshop också, så det blev lite nya delar därifråm med.

    Putsad till vänster, orörd höger. Övre A-arm


    Fram- och baksida, undre A-arm




    Nya gasdämpare och bussningar fram


    Paket från orio


    En kollega sa, there's no feeling like the NOS-feeling... och jag håller med honom

    Har stött på ett problem med styrväxeln dock, min tanke var att när jag ändå renoverar allt så tänkte jag att det borde vara lika bra att byta inre styrlederna när man ändå har byxorna nere. Så jag beställde nya men gängan mot styrväxeln skiljer.
    Någon som har någon idé?

    Olika storlek, till vänster original till höger ny


    Eftersom jag fick tag i en ny motor så bestämdes att donatorbilen skulle få en andra chans i livet. Så helgen lades på att skaffa fram delar och bygga ihop den, så nu rullar den fint och efter lite justeringar ska den få en besiktning innan den avyttras till någon ny glad ägare.



    Nya broms- och chassiedelar
    Kontroll
    og900Cab bioP(projekttråd), 9-3X, 92A, og900E

  7. #47
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Jävlar vad fint, men det blir nog jobbigt och hålla efter bussningshållarna till övre a-armarna? Beroende på vad det är för kvalitet på aluminium så oxiderar det ganska fort.

    Inre styrled har du nog kanske fått från en bil utan servo? Det är inte samma styrleder i alla fall. Artikelnummer 8947624 gäller på bilar utan servo, och 8988941 på bilar med servo.

  8. #48
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    32
    Citat Ursprungligen postat av MojjeC Visa inlägg

    Nu är det till slut "helt" tomt i motorrummet, så kan äntligen återuppbyggnaden börja
    Snyggt! Har du något tips på hur man skall gå tillväga för att få bort elhärvan som sitter på torpedväggen? Jag håller på med en liknande operation på min 900 men lyfte på locket till säkringsboxen på bilens vänstra sida och gav upp ganska snabbt när jag såg ormboet där under

  9. #49
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    126
    Medlem#
    9599
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Jävlar vad fint, men det blir nog jobbigt och hålla efter bussningshållarna till övre a-armarna? Beroende på vad det är för kvalitet på aluminium så oxiderar det ganska fort.

    Inre styrled har du nog kanske fått från en bil utan servo? Det är inte samma styrleder i alla fall. Artikelnummer 8947624 gäller på bilar utan servo, och 8988941 på bilar med servo.
    Tackar! Brukar försegla aluminiumet med kemikalier efter polering, hoppas det räcker den hår gången med. Annars får jag borsta dem istället
    Det kan vara så att jag fått fel, får ta o beställa nya helt enkelt..

    Citat Ursprungligen postat av kaph Visa inlägg
    Snyggt! Har du något tips på hur man skall gå tillväga för att få bort elhärvan som sitter på torpedväggen? Jag håller på med en liknande operation på min 900 men lyfte på locket till säkringsboxen på bilens vänstra sida och gav upp ganska snabbt när jag såg ormboet där under
    Tack! Jag kopplade ur de tre kontakterna vid förarens fötter inifrån kupén och sedan kan du lossa hela säkringsboxen och lyfta ur den tillsammans med kabelstammen på torpedväggen.
    Kontroll
    og900Cab bioP(projekttråd), 9-3X, 92A, og900E

  10. #50
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    32
    Citat Ursprungligen postat av MojjeC Visa inlägg

    Tack! Jag kopplade ur de tre kontakterna vid förarens fötter inifrån kupén och sedan kan du lossa hela säkringsboxen och lyfta ur den tillsammans med kabelstammen på torpedväggen.
    Lysande, det skall jag testa.

  11. #51
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    126
    Medlem#
    9599
    Har kommit igång igen och renoverar delar för fullt och har väl insett att min kompressor är aningen klen så håller utkik efter något som klarar leverera luftmängden som blästern kräver. Det är blästringen med glaskulor som drar för mycket luft för min lilla hobbymaskin.

    Lite delar har jag ändå fått blästrade, grundade och lackade.


    Lackade rör som är nära men inte riktigt färdiga att få komma ner i motorrummet ännu




    På motorsidan har jag hämtat hem en kabelhärva till styrsystemet, sitter och roddar lite i hur det ska byggas. Införskaffade även en annan gaspedal.
    Vill inte yppa för mycket av vad som kommer här men tanken är att dra så mycket som möjligt av kabelstammen dolt.
    Försöker få motorrummet så rensat jag kan, less is more i min mening.
    Kontroll
    og900Cab bioP(projekttråd), 9-3X, 92A, og900E

  12. #52
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    126
    Medlem#
    9599
    miniupdate

    Förra veckan började bra, mycket grejer som var påväg hem och hittade en ny kompressor med bättre kapacitet som jag köpte på mig

    Nya kompressorn hemma i verkstaden.
    350l/min (550l/min peak), 10bar, 90L tank, räcker gott till min blästring.


    Och när vi ändå var ute och åkte passade jag på att plocka upp en uppsättning 16" AEROfälgar

    De behöver en renovering men är inte allt för kantstötta iaf, jag får se om/när det blir tid till detta...
    (om jag ens vill ha den här modellen på bilen?)


    Köpte även på mig en ratt till og900 från den trevlige killen med fälgarna, mest ett spontanköp så vi får se om jag monterar den i bilen



    Har känt att jag måste komma igång med styrsystemsbygget och behöver kunna köra det på bänk, så beställde hem en spänningskub.
    Det blev ett E-bayköp, ett 2kanaligt linjärt agg med 0-30V och 0-5A per kanal som går att serie- eller paralellkoppla till 0-60V eller 0-10A.
    Det har också en tredje konstant 5Voltskanal så då kan jag koppla in en arduino eller ngt annat för att fejka lite insignaler (har tyvärr ingen motorsimulator här nere i Göteborg).
    Så nu ska jag väl kunna experimentera (till sambons stora förtret som tycker att jag kan pyssla med bildelarna i garaget eller verkstaden och inte i vardagsrummet)


    Sedan blev jag sjuk så jag fick inte chans att leka med alla nya leksaker

    Men en fördel(?) med att vara sjuk är att man hinner scanna lite på det där stora internätet efter nya grejer att beställa
    Senast redigerat av MojjeC den 2015-03-24 klockan 14:41. Anledning: stavfel
    Kontroll
    og900Cab bioP(projekttråd), 9-3X, 92A, og900E

  13. #53
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    126
    Medlem#
    9599

    Nya växellådan hemma!

    Dags för lite mer


    En kollega till mig myntade uttrycket "There's no feeling like NOS feeling" när jag skaffade motorn och jag är beredd på att hålla med honom.
    Så här kommer nästa NOS-pusselbit;
    VÄXELLÅDAN


    Den har tyvärr inte stått lika lyckosamt förvarad som motorn så den ser lite tråkig ut på utsidan. Men, ny är den och det vitala har varit skyddat och det är ju det viktiga!?


    Provade att rengöra två av locken på lådan och det blev faktiskt riktigt bra.
    Primärhuset vs primärlocket (smutsigt vs rengjort)


    Lock vid gafflarna rengjort


    I lådan har tiden stått still, det ser likadant ut som dagen den lämnade fabriken. Allt är tight och fint, dreven är nya och allt har en skyddande beläggning på sig


    Skönt att äntligen hittat en växellåda som jag är nöjd med, så så snart jag hittat tid till att rengöra hela lådan så kan jag få ihop den med motorn och påbörja imonteringen. (lite ont om tid just nu när man pendlar 3h/dag till jobbet)


    -"Det kommer ju bli som nytt!"
    -"Det är nytt!"


    Nu kommer bara frågan; Hur kör man in en växellåda?
    När jag körde in NEVS Aeron så tänkte jag mest på motorn, som förbränningsmotoringenjör så kan man ju mest om motorer men växellådan var ju faktiskt ny på den med.. hmnn..
    Kontroll
    og900Cab bioP(projekttråd), 9-3X, 92A, og900E

  14. #54
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Ja, som jag sagt innan till dig...apcoolt med nya grejer.
    Växellådan ska du ta lugt med 50mil kanske. Kör några mil byt olja kör 10 mil byt olja å sen kör du en längre stint å sen byter byter du olja å betraktar lådan som inkörd. Borde va viktigare med växellådan än med motorn att köra in den.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  15. #55
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Följes med spänning! Hur lyckas du hitta nya grejer!? Lite avis blir man jue.

  16. #56
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    126
    Medlem#
    9599
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon Visa inlägg
    Ja, som jag sagt innan till dig...apcoolt med nya grejer.
    Växellådan ska du ta lugt med 50mil kanske. Kör några mil byt olja kör 10 mil byt olja å sen kör du en längre stint å sen byter byter du olja å betraktar lådan som inkörd. Borde va viktigare med växellådan än med motorn att köra in den.
    Ja det var ju tur jag slängde ut frågan inser jag ju.. lät ganska krångligt.
    Men å andra sidan körde jag ju bilen 2mil förra året så blir det inte så stressigt...

    Citat Ursprungligen postat av Sjöan Visa inlägg
    Följes med spänning! Hur lyckas du hitta nya grejer!? Lite avis blir man jue.
    Ja du.. lite olika, en del saker kommer till mig och andra lyssnar jag efter. men jag inser ju att det varit mycket tur med också
    Gillar din röde, var bara tvungen att läsa genom projekttråden! Hoppas man får se den i sommar!
    Kontroll
    og900Cab bioP(projekttråd), 9-3X, 92A, og900E

  17. #57
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    126
    Medlem#
    9599
    Så ja, nu är den röde (donatorbilen) registreringsbesiktad med T16 och snart redo att säljas iväg.

    Det var fruktansvärt enkelt att registreringsbesikta ett motorbyte, jag behövde inte ha med ngt mer en bilen in. Så cabben ska väl flyta igenom utan bekymmer när det till slut blir dags....

    Nu är nya lådan blästrad och den ser mycket trevligare ut


    Nya bussningar börjar komma på plats där de hör hemma med


    Hämtade en större leverans med delar till projektet, kul med nya grejer men det är tråkigt dyrt med dessa "slitdelar" men nu blir det bytt iaf.


    Bland delarna kom nya inre styrleder som hade rätt gänga



    Nu är nästa stora grej att få bultar och muttrar galvade så jag kan börja skruva ihop saker
    Kontroll
    og900Cab bioP(projekttråd), 9-3X, 92A, og900E

  18. #58
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    83
    Medlem#
    9600
    Blir ju redigt bra detta! Blir ju som en sprojlanns ny bil ju
    Inte lågt kvar till Saab festivalen heller. Kommer man se den där?

    SAAB 900 S 1991 en lättryckare med Aero stil
    SAAB 9-3 Aero SC 2008 eSID2 - Såld
    SAAB 9-3 SE 2001 - Såld

  19. #59
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    126
    Medlem#
    9599
    Citat Ursprungligen postat av LiPoMannen Visa inlägg
    Blir ju redigt bra detta! Blir ju som en sprojlanns ny bil ju
    Inte lågt kvar till Saab festivalen heller. Kommer man se den där?
    Njaa.. Det var första målet i höstas men skyller på tjejen som tokuppbokade den helgen så nu kan jag bara komma på söndagen och då får det bli nyare cabben.

    -------------




    Har nu bärgat en nästintill ny (har varit monterade) SAAB-original sänkningssats med dämpare och specialstag som gör att man får mer plats i bakre hjulhusen. Så nu sitter jag med tre uppsättningar sänkningar...

    Så nu ska man bestämma vilka sänkfjädrar jag ska ha på bilen.

    *) Kilen
    *) Lesjöfors
    *) SAAB

    Ngn som vet vilka som blir bäst/snyggast??
    Kontroll
    og900Cab bioP(projekttråd), 9-3X, 92A, og900E

  20. #60
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    684
    Medlem#
    116
    Citat Ursprungligen postat av MojjeC Visa inlägg
    Njaa.. Det var första målet i höstas men skyller på tjejen som tokuppbokade den helgen så nu kan jag bara komma på söndagen och då får det bli nyare cabben.

    -------------




    Har nu bärgat en nästintill ny (har varit monterade) SAAB-original sänkningssats med dämpare och specialstag som gör att man får mer plats i bakre hjulhusen. Så nu sitter jag med tre uppsättningar sänkningar...

    Så nu ska man bestämma vilka sänkfjädrar jag ska ha på bilen.

    *) Kilen
    *) Lesjöfors
    *) SAAB

    Ngn som vet vilka som blir bäst/snyggast??
    Är det den saab-satsen med Bilstein så skulle jag utan att tveka använda den

    Hade själv en sån på en OG900 engång i tiden.
    Om du inte ska använda den är jag intresserad ;-)

    Mvh Sven
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •