Sidan 2 av 10 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 196

Ämne: OG900Cab "The Slipper"; Turbo, T7bioP, massage&vent, mm

  1. #21
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Fin bil, påminner om mitt projekt

    Tänkte bara säga att båda speglarna (hela enheterna) skiljer sig. Det gör även båda A-stolpsklädslarna. Hur fick du dit instrumentpanelen utan rätt A-stolpsklädslar? På min bil skiljde det flera cm så det vara bara o glömma o få ihop de på ena sidan, men båda skiljer.

  2. #22
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 427
    Medlem#
    3020
    Tror nog du glömt e sak till nämligen armarna till torkarna, det är andra på cabben eller har du byggt om ett par?

    Magnus
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    126
    Medlem#
    9599
    Citat Ursprungligen postat av Cabmange Visa inlägg
    Tror nog du glömt e sak till nämligen armarna till torkarna, det är andra på cabben eller har du byggt om ett par?

    Magnus
    Nej jag tänkte faktiskt behålla dem som de satt, det stör mig inte. Vad jag sett så satt väl torkarna på det hållet på 99orna också?

    Citat Ursprungligen postat av Realpower Visa inlägg
    Fin bil, påminner om mitt projekt

    Tänkte bara säga att båda speglarna (hela enheterna) skiljer sig. Det gör även båda A-stolpsklädslarna. Hur fick du dit instrumentpanelen utan rätt A-stolpsklädslar? På min bil skiljde det flera cm så det vara bara o glömma o få ihop de på ena sidan, men båda skiljer.
    Tack! Kul att höra om fler som pysslar, har du projekttråd eller bild?
    Okej, men jag funderade igår på om det möjligen är så att man kan använda 9000backspeglar? Bara yttre delen ihop med cabbens fot?
    Jo det skiljer på vänstersidan med men den syns inte bakom solskyddet över mätarhuset så den stör mig inte så mkt. Men, på min skiljer det inte särskilt mycket på min bil, det gjorde det till en början men då visade det sig att det var något (minns inte vad) som jag glömt byta (om det var en luftventil eller ngt sådant). Hittade du stolpklädsel från en svensk cab då eller hur löste du det?

    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Kontakterna vid elcentralen byttes mitt i årsmodell 1991 om jag inte minns fel... Har vart ute för ungefär samma sak själv.
    Jag tror du har rätt för det visade sig att donatorn var från tidigt -91 och cabben är en sen -91:a
    Kontroll
    og900Cab bioP(projekttråd), 9-3X, 92A, og900E

  4. #24
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Min bil ser du nog i länken i min signatur på garaget. Inte så många inredningsbilder dock. Min är en -92a men en "vanlig" LTT. Japp, jag hittade två A-stolpsklädslar i tyskland. Jag tyckte inte det kändes ok att sätta dit intstrumentpanelen utan rätt stolpar då skillnaden var såpass uppenbar.

    Hur det är om 9k yttre backspegelsdel passar vet jag inte. Jag har bytt ut den på vänstersidan från en vänsterstyrd cab. Letar nu efter höger men där är skillnaden inte så stor. Problemet blir om man är väldigt lång att spegeln inte går att justera in utan att ta i ändläge.

    Men det finns mycket att byta om man ska vara noggrann. Och många av delarna är cabspecifika och kan vara rätt svåra att få tag på.

  5. #25
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 427
    Medlem#
    3020
    Citat Ursprungligen postat av Realpower Visa inlägg

    Men det finns mycket att byta om man ska vara noggrann. Och många av delarna är cabspecifika och kan vara rätt svåra att få tag på.
    Jo det är en del oc det svåraste att fixa är ändå innerbackspegeln
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  6. #26
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Citat Ursprungligen postat av Cabmange Visa inlägg
    Jo det är en del oc det svåraste att fixa är ändå innerbackspegeln
    Skiljer den? Jag har en sådan från en vänsterstyrd cab men tyckte den såg likadan ut? Du menar inte spegeln som sitter i solskydden? För de är ju lite luriga att hitta.

  7. #27
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 427
    Medlem#
    3020
    Kolla vinkeln mellan rutan och den tänkta linjen ner till radiohålet då se du att tangentens riktning inte är samma som på en vänsterstyrd.

    Nej det är samma skoja bara.

    MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  8. #28
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    126
    Medlem#
    9599
    Citat Ursprungligen postat av Realpower Visa inlägg
    Min bil ser du nog i länken i min signatur på garaget. Inte så många inredningsbilder dock. Min är en -92a men en "vanlig" LTT. Japp, jag hittade två A-stolpsklädslar i tyskland. Jag tyckte inte det kändes ok att sätta dit intstrumentpanelen utan rätt stolpar då skillnaden var såpass uppenbar.

    Hur det är om 9k yttre backspegelsdel passar vet jag inte. Jag har bytt ut den på vänstersidan från en vänsterstyrd cab. Letar nu efter höger men där är skillnaden inte så stor. Problemet blir om man är väldigt lång att spegeln inte går att justera in utan att ta i ändläge.

    Men det finns mycket att byta om man ska vara noggrann. Och många av delarna är cabspecifika och kan vara rätt svåra att få tag på.
    Den ser skitfin ut! min är inte ens LTT Sänkt va? Vilken sats har du använt?
    Så i Tyskland säger du, några tips på ställen där man kan börja söka??
    Mmm, jag är inte jättelång men spegeln står där i ytterläget

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange Visa inlägg
    Kolla vinkeln mellan rutan och den tänkta linjen ner till radiohålet då se du att tangentens riktning inte är samma som på en vänsterstyrd.

    Nej det är samma skoja bara.

    MH
    Haha!
    Senast redigerat av MojjeC den 2014-09-26 klockan 11:58.
    Kontroll
    og900Cab bioP(projekttråd), 9-3X, 92A, og900E

  10. #30
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Realpower Visa inlägg
    Fin bil, påminner om mitt projekt

    Tänkte bara säga att båda speglarna (hela enheterna) skiljer sig. Det gör även båda A-stolpsklädslarna. Hur fick du dit instrumentpanelen utan rätt A-stolpsklädslar? På min bil skiljde det flera cm så det vara bara o glömma o få ihop de på ena sidan, men båda skiljer.
    Vad är det som skiljer på speglarna? Är det vinkeln? På min har jag inte tänkt på det, hara bara sett till att byta ut glaset i ena spegeln så jag får vidvinkel.

  11. #31
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Min bil är sänkt med Kilenfjädrar och lite modifierade fjädertallrikar Något tips i Tyskland har jag tyvärr inte då en bekant fixade dem till mig via en tysk bilskrot.

    Hela spegeln skiljer. Det kan hända att glaset gör saken lite bättre men du borde fortfarande ha problemet med att vänsterspegeln är justerad nära/ i ändläget?

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    126
    Medlem#
    9599

    Jakten på cabunika delar fortsätter

    Citat Ursprungligen postat av Realpower Visa inlägg
    Min bil är sänkt med Kilenfjädrar och lite modifierade fjädertallrikar Något tips i Tyskland har jag tyvärr inte då en bekant fixade dem till mig via en tysk bilskrot.

    Hela spegeln skiljer. Det kan hända att glaset gör saken lite bättre men du borde fortfarande ha problemet med att vänsterspegeln är justerad nära/ i ändläget?
    Modifierade fjädertallrikar?

    Jag skaffade mig en begagnad bakspegel till en 9000 som jag undersökte igår och visst verkar det stämma att den yttre delen bygger på samma grund som 900an.


    Men tyvärr var de för lika, eller exakt likadana med samma nummer till och med. Det leder mig till att tro att vinkeln mot karossen sitter enbart i bekspegelfoten, så det finns ingen genväg där att ta.

    Tillbaka till ritbordet och lyfter blickarna mot Tyskland och kontinenten!
    Kontroll
    og900Cab bioP(projekttråd), 9-3X, 92A, og900E

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    126
    Medlem#
    9599
    Det har stått lite still med arbete på 900an, jag har fixat färdigt i nya garaget med hyllor, verktyg och diverse inredning (inkl. beundrarsoffa ).
    Försökte iaf montera i en stereo med skärm, GPS, DVD och lite extra lull lull men det blev inte tillräckligt diskret så monterade igår tillbaka Sony:n som satt ifrån början men med återställt originalkablage.

    I övrigt är det dieselDoris som krävt en hel del omtanke (läs pengar). Bara 400mil efter kamrem- & vattenpumpsbyte valde EGR-ventilen ge upp och nu var det vinterdäck. Och, efter att spenderat 20lax på bilen så är den precis som förut.. tråkiga utgifter minst sagt
    Bild på vardags-kamelen


    Och härnäst är det 9-3cabben som ska få lite omsorg för att sedan gå i vinterförvar.

    MEN! Reservdelsjakten till 900an går vidare och förra veckan säkrade jag en donatorbil i närheten med finfina delar!! Har även från samma håll fått draghjälp i sökandet efter backspeglar och inredning… jag hoppas på fina grejer här nu!
    Kontroll
    og900Cab bioP(projekttråd), 9-3X, 92A, og900E

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    126
    Medlem#
    9599

    Motorbyte

    Mycket SAAB just nu, det har trillat in delar till SAABarna med posten i några veckors tid nu. Även nya SAABar är på väg in i stallet! Dyrt men kul att vara SAABnörd!

    lite av de nyanlända delarna


    Veckan har gått till att göra fix på 9-3cabben inför vintern, bytt lite delar så man kan plocka fram en hel och fin bil i vår! Tyvärr slutar det reg.nret på 0 så det blir direkt från förvaringen till besiktningen i vårs.. Men nu står den inne och vilar iaf.

    Motorbyte på 900an
    Så var det bestämt, jag kan inte gå och pilla i naveln hela vintern så nu blir det renovering av motorutrymmet! I förra veckan var lackeraren förbi och tittade på bilen och vi bestämde tid. Så nu ska bilen rivas och skickas iväg för lack och under de två veckorna bilen är borta ska donatorbilen komma in i garaget och plockas ner. En hektiskt tid i garaget väntar, precis som man vill ha det!

    Har fått låna en motorlyft så i helgen sattes det igång med arbetet när farsgubben ändå var förbi. Så i veckan blir det nog ett lyft på motorn.

    mek med finbilen sker i finskjortan?


    Nu börjar det bli rent runt om motorn


    Och här inne var det nedrivet igen


    Någon som vet om jag vågar transportera bilen utan ha tvärbalken bakom instrumentet monterad? Är bilen strukturella stabilitet tillräcklig utan den
    Kontroll
    og900Cab bioP(projekttråd), 9-3X, 92A, og900E

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    126
    Medlem#
    9599

    Lacken färdig

    Har inte uppdaterat här på ett tag, blev lite väl mycket monolog här i slutet kände jag, men arbetet har inte stått still för det.

    Motorrummet än nu tomt och lagat på den lilla rost som fanns och nu finns där en ny, fin och blank lack.

    lite rost före svetsning


    Boddy i botten för bra skydd


    Resultatet


    Så, då var det bara resten kvar..
    Har påbörjat renovering av delar och nya delar har fortsatt trilla in med posten.
    nästa jobb är att riva bort hjulupphängningen.
    Kontroll
    og900Cab bioP(projekttråd), 9-3X, 92A, og900E

  16. #36
    Grundladd saab_johans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Trosa
    Inlägg
    284
    Medlem#
    8432
    Kul att se att du håller på för fullt , motorrummet vart riktigt stiligt !

  17. #37
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Riktigt fint arbete! Alltid lika roligt med en rostfri(are) bil. Speciellt när det gäller en og900cv.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  18. #38
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    126
    Medlem#
    9599
    Citat Ursprungligen postat av saab_johan Visa inlägg
    Kul att se att du håller på för fullt , motorrummet vart riktigt stiligt !
    Tackar! Jo det blev en bra grund att bygga ett snyggt motorrum från, är ju lite inspirerad av ditt i Talladegan


    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Riktigt fint arbete! Alltid lika roligt med en rostfri(are) bil. Speciellt när det gäller en og900cv.
    Tackar! Ja nu är den nog tamejtusan "rostfri" ändå
    Kontroll
    og900Cab bioP(projekttråd), 9-3X, 92A, og900E

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    126
    Medlem#
    9599

    Tomt motorrum

    Nu har jag till slut tömt hjulhusen på länkarmar, fjädrar och dämpare.


    Började försöka putsa upp den gamla lacken så att det passar in med den nya
    Före:


    Mellan:


    Efter:

    (ursäkta att bilderna är från olika sidor av bilen)

    Nu är det till slut "helt" tomt i motorrummet, så kan äntligen återuppbyggnaden börja
    Kontroll
    og900Cab bioP(projekttråd), 9-3X, 92A, og900E

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    126
    Medlem#
    9599

    Hjulhusstädning

    Nya året har bjudit några sköna dagar i garaget.
    Hjulhusstädningen fortsatte och efter tre timmar och en halv liter superavfettning i varje hjulhus var de rena. Sedan tog det ytterligare två timmar att få rent "tunnlarna" där drivaxlarna går igenom hjulhusen, här blir det slipa och rostskydda.

    Detta är min första 900 men jag inser att jag haft tur som har en bil som inte har rost här, vilket fantastiskt ställe till att samla smuts o gojs till att rosta friskt!!

    Rent vänster hjulhus (tyvärr mörka bilder). Det är för trångt på högersidan för att få bra bilder så nöjer mig med de från vänstersidan.







    Rengjorde balken under motorn när avfettningen ändå var framme



    Även en del delar har fått sig en rengöring och grund, det blir en blandning mellan mörkblå och svarta delar sedan när toppfärgen kommer på.










    Så nu är det bara att fortsätta med delar och till slut kanske man kan få börja montera tillbaka igen, måste bara skaffa nya bultar och muttrar.

    I helgen ska jag hämta den nya motorn, ska bli skoj att få hem den äntligen!
    Kontroll
    og900Cab bioP(projekttråd), 9-3X, 92A, og900E

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •