Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Dålig ljudkvalite efter aux inkoppling (telephone) OG9-5 -02

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    236

    Dålig ljudkvalite efter aux inkoppling (telephone) OG9-5 -02

    Lösning: När volymen var max på telefonen blev ljudet dåligt i bilen.
    Sänkte volymen på telefonen och höjde på stereon så lät det perfekt sen!


    Hejsan

    Kopplade in aux i min originalstero på min 9-5 -02 vector (AS2).

    Jag följde denna guide ( http://www.jurgar.wordpress.com/2008...-9-5-audio-en/ ) och lödde in mig på telefonen.

    Jag lödde en 3,5mm hona längst ut på sladden och sedan en hane - hane 3,5mm in i min mobiltelefon (htc one med beats EQ på)

    Skärmen/jorden i RCA-kabeln är dragen från GND på kretskortet i stereon till AUX-kontakten i panelen.

    När jag skulle prova så funkade allt bra men ljudkvaliteten var väldigt dålig.

    I t.ex. "Under the bridge" av RHCP så låter introt jättebra men när Anthony börjar sjunga så låter det riktigt dåligt, skrapar/skramlar. Även basen låter dåligt.

    Vad kan felet vara? Eller ska det vara så dålig ljudkvalite? (jag är ingen audiofil)

    Kan det bero på att loudness är på i stereon? EQn i mobilen? Kan dåliga lödningar ge upphov till att vissa frekvenser låter dåligt? Skärmen är dragen till höljet i kontakten?

    För det är väl stereo-ljud?

    Hoppas någon har något bra förslag. Tråkigt när man lagt ner massa tid och det inte funkar som man tänkt sig.
    Senast redigerat av Woody den 2014-09-08 klockan 21:09.
    Saab 9-5 Vector SC 2,3t -02 Automat

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    12
    Medlem#
    10524
    Skönt att det löste sig

    Liten följdfråga på detta eftersom du gjort ett sådant ingrepp: kan samma procedur fungera på en AS3? Hur är ljudkvalitén i övrigt nu när du fått rätsida på problemet? Krävs det jättestor volymskillnad från den nominella, dvs hoppar högtalarna ur bilen om du byter till radio utan att skruva ner? :P
    Saab 9-3 SC 1.9TiD -06 "Rocinante"

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Jag har gjort detta på min 9-5 2002 med AS3. Funkar bra. Ljudnivån är ungefär den samma som cd/radio, inga problem. Ljudkvalitéten är bra, typ 90% av den man får ur en CD-skiva. På min skiljer sig ljudet något, får skruva upp diskanten när jag kör från Telephone.

Liknande ämnen

  1. Mp3 ljudkvalite
    Av Hotrodder i forum Musikhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-10, 17:01
  2. [LÖST] Tänd CE efter inkoppling av laddtrycksmätare OG9-3 T7
    Av Braather i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 16:54
  3. Ljudkvalité med FM-modulator?
    Av nejo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-05-23, 23:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •