Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 39 av 39

Ämne: Knack på två cylindrar (9-5 -03 T5-botten)

  1. #21
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Kan det ta dig 20min att lägga dit 2 muttrar på varje?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  2. #22
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567
    Jag hajar inte riktigt var det är man ska lägga distanser och varför det behövs. Någon som har lust att förklara?
    Gäller detta bara B2x5-motorerna?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  3. #23
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Kan det ta dig 20min att lägga dit 2 muttrar på varje?
    Det kan det säkert. Men jag har lagt ner väldigt mycket tid och pengar på denna bilen. Varit nära att sätta skiten i ett träd flera gånger då jag tröttnat. Alltid nåt som krånglar. Därför orkar jag inte lägga dit muttrar.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  4. #24
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Distanserna, vill minnas 2 muttrar som läggs under railen så att spridarna inte bottnar.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #25
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Travis Visa inlägg
    Jag hajar inte riktigt var det är man ska lägga distanser och varför det behövs. Någon som har lust att förklara? Gäller detta bara B2x5-motorerna?
    Siemens Deka 630 är längre än original spridare. Använder man inte distanser så hamnar spridarna för djup/långt ner i insuget vilket ger tokfel spridarbild och dålig blandning luft/bränsle i form av dimma. Distanserna (2st m6 muttrar ) lägger man mellan insug och fötterna på fuelrailen.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  6. #26
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Dessa finns http://www.genuinesaab.com/catalog/p...roducts_id=650

    Men jag har också 2st vanliga M6 muttrar på varandra till mina SD630cc spridare.

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308
    Börjar känna mig riktigt nöjd nu faktiskt. Spridarbryggan är ju det enda jag pillat med sen knackningarna minskade på cyl 3 och 4.. Var borta och ställde bilen på verkstan nu på kvällen och skulle nolla DTC med tech2 så att de kan kolla från 0 och när knacken kommer. Hade då 762 knack på 4e och kanske ca 30-40 på 3e. Detta efter ca 8 mils körning. Det är ju en klar förbättring på tidigare iaf så det går ju åt rätt håll. Detta visar ju att det är någonting med spridarbryggan eller spridarna för det är ju det enda jag har pillat med efter att det blev skillnad. Tror att dom här distanserna kommer rätta till saker och ting. Får se vad verkstan säger imorgon.

    Fredrik, har du 2st m6 muttrar alltså på varje sida? Hoppas att verkstan vet hur långt avståndet skall vara. Dom verkar inte ha jobbat med så mycket trimmade bilar. Det som dom kan erbjuda är ju BSR's trimprogram och det är ju inte så fräckt.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  8. #28
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Siemens Deka 630 är längre än original spridare. Använder man inte distanser så hamnar spridarna för djup/långt ner i insuget vilket ger tokfel spridarbild och dålig blandning luft/bränsle i form av dimma. Distanserna (2st m6 muttrar ) lägger man mellan insug och fötterna på fuelrailen.
    Aha, jag förstår. Och detta gäller bara B2x5-motorerna?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  9. #29
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av Travis Visa inlägg
    Aha, jag förstår. Och detta gäller bara B2x5-motorerna?
    Nu har jag aldrig skruvat med en B2x4 motor men egentligen borde det väl vara något liknande där med? Beror väl lite på hur spridarbryggan sitter original dock.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  10. #30
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308
    Pratade med verkstan tidigare idag och precis som jag själv märkt så knackar den på låga varv. Verkstadskillen visste inte riktigt hur han skulle lösa det men han frågade om han skulle byta tändstiften och jag sa att det inte kan skada iaf. Hämtade bilen nu och han hade varit ute och provkört och det var inga knackningar registrerade! Hur fan kan tändstiften påverka det? xD
    Saab 9-5 2003 2,3T

  11. #31
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av daekol Visa inlägg
    Fredrik, har du 2st m6 muttrar alltså på varje sida?
    Så här ser det ut
    WP_20140916_008.jpg

  12. #32
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Så här ser det ut
    WP_20140916_008.jpg
    Ser fint ut! Men då borde det nästan räcka med typ en M8 eller M10 mutter. Har hittat 2 M8 muttrar nu som jag tänkte slänga dit.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  13. #33
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567
    Citat Ursprungligen postat av daekol Visa inlägg
    Pratade med verkstan tidigare idag och precis som jag själv märkt så knackar den på låga varv. Verkstadskillen visste inte riktigt hur han skulle lösa det men han frågade om han skulle byta tändstiften och jag sa att det inte kan skada iaf. Hämtade bilen nu och han hade varit ute och provkört och det var inga knackningar registrerade! Hur fan kan tändstiften påverka det? xD
    Vad satte du i för stift när du bytte dessa och vad satte verkstaden i för stift?
    I och med att T7, och T5 med för den delen, använder stiften för att mäta spik så kan de i allra högsta grad påverka spikdetekteringen.
    Sätter man i fel stift så kan spikdetekteringen bli över- eller underkänslig.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  14. #34
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308
    Hade i bcpr7es. Men jag har väl fått en dålig uppsättning. Nu satte verkstan i likadana. Kollade med tech2 efter 5 mils körning och inte en enda registrerad knack! Win Win
    Saab 9-5 2003 2,3T

  15. #35
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567
    Men visst hade du problemet redan innan du själv bytte stift?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  16. #36
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av Travis Visa inlägg
    Men visst hade du problemet redan innan du själv bytte stift?
    För att vara helt ärlig så testade jag begagnade stift när jag testade om det var stiften som var felet.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  17. #37
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567
    Citat Ursprungligen postat av daekol Visa inlägg
    För att vara helt ärlig så testade jag begagnade stift när jag testade om det var stiften som var felet.
    Fy skäms! Lura våra medlemmar på det där viset!

    Skönt att det löste sig med något så enkelt i alla fall, men konstigt att två uppsättningar begagnade stift gav en massa falska spikdetekteringar.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  18. #38
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Travis Visa inlägg
    Fy skäms! Lura våra medlemmar på det där viset! Skönt att det löste sig med något så enkelt i alla fall, men konstigt att två uppsättningar begagnade stift gav en massa falska spikdetekteringar.
    Ingen förklaring men det är väldigt lätt att få "micro" sprickor i porslinet på stiften. Det kan ge skumma symptom. Lätt att dra för hårt och då spricker det lättare. Spec om man plockar ut stiften varma för kontroll och återmontera. Har hänt mig flera ggr. Har man tur så spricker de rejält o lossnar bitar. Syns lättare.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  19. #39
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Travis Visa inlägg
    Fy skäms! Lura våra medlemmar på det där viset!

    Skönt att det löste sig med något så enkelt i alla fall, men konstigt att två uppsättningar begagnade stift gav en massa falska spikdetekteringar.
    Det är ju därför vi svarar NYA stift jämt.

    Jäkla skurk den där från Borås...
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. KNACK
    Av NRT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-05-21, 13:08
  2. Knack LED på APC:n
    Av tobbe84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-11-03, 17:22

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •