Kan det ta dig 20min att lägga dit 2 muttrar på varje?
Kan det ta dig 20min att lägga dit 2 muttrar på varje?
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Jag hajar inte riktigt var det är man ska lägga distanser och varför det behövs. Någon som har lust att förklara?
Gäller detta bara B2x5-motorerna?
900R 2,3T Projekttråd
VW Passat Variant -12
"Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h
Distanserna, vill minnas 2 muttrar som läggs under railen så att spridarna inte bottnar.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Siemens Deka 630 är längre än original spridare. Använder man inte distanser så hamnar spridarna för djup/långt ner i insuget vilket ger tokfel spridarbild och dålig blandning luft/bränsle i form av dimma. Distanserna (2st m6 muttrar ) lägger man mellan insug och fötterna på fuelrailen.
Dessa finns http://www.genuinesaab.com/catalog/p...roducts_id=650
Men jag har också 2st vanliga M6 muttrar på varandra till mina SD630cc spridare.
Börjar känna mig riktigt nöjd nu faktiskt. Spridarbryggan är ju det enda jag pillat med sen knackningarna minskade på cyl 3 och 4.. Var borta och ställde bilen på verkstan nu på kvällen och skulle nolla DTC med tech2 så att de kan kolla från 0 och när knacken kommer. Hade då 762 knack på 4e och kanske ca 30-40 på 3e. Detta efter ca 8 mils körning. Det är ju en klar förbättring på tidigare iaf så det går ju åt rätt håll. Detta visar ju att det är någonting med spridarbryggan eller spridarna för det är ju det enda jag har pillat med efter att det blev skillnad. Tror att dom här distanserna kommer rätta till saker och ting. Får se vad verkstan säger imorgon.
Fredrik, har du 2st m6 muttrar alltså på varje sida? Hoppas att verkstan vet hur långt avståndet skall vara. Dom verkar inte ha jobbat med så mycket trimmade bilar. Det som dom kan erbjuda är ju BSR's trimprogram och det är ju inte så fräckt.
Saab 9-5 2003 2,3T
900R 2,3T Projekttråd
VW Passat Variant -12
"Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h
Pratade med verkstan tidigare idag och precis som jag själv märkt så knackar den på låga varv. Verkstadskillen visste inte riktigt hur han skulle lösa det men han frågade om han skulle byta tändstiften och jag sa att det inte kan skada iaf. Hämtade bilen nu och han hade varit ute och provkört och det var inga knackningar registrerade! Hur fan kan tändstiften påverka det? xD
Saab 9-5 2003 2,3T
Så här ser det ut
WP_20140916_008.jpg
Vad satte du i för stift när du bytte dessa och vad satte verkstaden i för stift?
I och med att T7, och T5 med för den delen, använder stiften för att mäta spik så kan de i allra högsta grad påverka spikdetekteringen.
Sätter man i fel stift så kan spikdetekteringen bli över- eller underkänslig.
900R 2,3T Projekttråd
VW Passat Variant -12
"Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h
Hade i bcpr7es. Men jag har väl fått en dålig uppsättning. Nu satte verkstan i likadana. Kollade med tech2 efter 5 mils körning och inte en enda registrerad knack! Win Win
Saab 9-5 2003 2,3T
Men visst hade du problemet redan innan du själv bytte stift?
900R 2,3T Projekttråd
VW Passat Variant -12
"Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h
900R 2,3T Projekttråd
VW Passat Variant -12
"Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h
Ingen förklaring men det är väldigt lätt att få "micro" sprickor i porslinet på stiften. Det kan ge skumma symptom. Lätt att dra för hårt och då spricker det lättare. Spec om man plockar ut stiften varma för kontroll och återmontera. Har hänt mig flera ggr. Har man tur så spricker de rejält o lossnar bitar. Syns lättare.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.