Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Verkstaden kunde konstatera att det inte satt originalturbo i min SAAB 9-5 Aero 06

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -

    Verkstaden kunde konstatera att det inte satt originalturbo i min SAAB 9-5 Aero 06

    Tja!

    På grund av ett flertal orsaker hävdade min verkstad att det inte satt en originalturbo i bilen. Det va allt från skruvar, slangar m,m, som gjorde honom säker på att det inte va originalturbon i bilen.

    Säljaren nämnde inget om det vid försäljningen.

    Nu till min fråga: Kan man se genom någon seriernr på turbon eller motsvarande som påvisar originalturbo eller om den är bytt?

    Hur vet man att det är rätt turbo som sitter i?

    Min 06:a ska ha 260 Hk. Kan det sitta en annan klenare turbo då jag har svårt eller omöjligt att nå topphastighet 245 som det står om bilens fakta.

    Jag får kämpa för att komma upp i 220km/h

    Tacksam för svar

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Det lär finnas en modellbeteckning på själva snurran. Bara att titta där och se vad det är för något.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Kan börja med att säga att det är svårt att få upp den bilen till toppfart även med originalsnurra. Jag tycker det låter helt normalt att du får kämpa upp till 220.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    151
    Provkörde en 9-5 Aero '06 förra våren som enligt säljaren hade "en förstärkt turbo" (sas inget om det över telefon). Blev såklart inget köp. Tror inte programvaran var anpassad för turbon då den inte gick nå vidare. Kanske nåt liknande här..?

    Mvh Andreas
    F.d Jetblack SAAB 9-3 Aero SC B207R XWD. Numera V70 2.5FT 2011 R-design Polestar.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069
    Försök ta några bra bilder och lägg upp här så får du säkert besked om det är original eller inte.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Får fixa lite bilder.

    Tack så mkt för svaren.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av daekol Visa inlägg
    Kan börja med att säga att det är svårt att få upp den bilen till toppfart även med originalsnurra. Jag tycker det låter helt normalt att du får kämpa upp till 220.
    Så de blev klenare med åren 9-5 Aero? Själv ogillar jag höga hastigheter, men en gång drog jag på med min brors Aero -00 Kombi original när motorvägen låg rak och tom framför. Drog den till 230, och tiden för 200-230 gick uppskattningsvis på under 10 sekunder. Hela repan från 110 km/h gick väldigt fort, och sedan ned i laglig fart, då jag inte tycker det känns så säkert att köra vansinnesfort. Har aldrig testat toppfarten på mina turbobilar.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    En frisk otrimmad Aero 2006 måste ju göra 250 på mätaren? Det behöver ju inte beror på turbon utan massa andra orsaker. Min gamla Aero 2001 otrimmad höll 250 blås stabilt utan problem i 5 minuter, ja jag har prövat och släpp det gubbar, det var på en tom Autobahn utan för Bremen för ett gäng år sen. Men det är ju så mkt som påverkar en Turbobil, igensatt avgas, backventiler, IC som läcker mm. I dom hastigheterna och belastningen så uppstår problem som inte finns vid vanlig körning.

    Offtopic så är det helt fantastiskt att ligga i 250 blås med solen i ryggen och bara flöda genom landskapet, tunnelseendet blir enormt.
    MEDLEM 7032.

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 "Aero" 2.3, 225hk, 1998, 22000 mil, originalturbo.
    Av dboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-06-01, 18:43
  2. Verkstaden kunde inte uppdatera styrbox, trimmets fel?
    Av Johankp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-08-27, 01:45
  3. Kunde inte växla ner....GOD JUL
    Av Skånesaab i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-12-30, 12:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •