Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Vanliga felorsaker ej fungerande signalhorn OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Östra Småland
    Inlägg
    198

    Vanliga felorsaker ej fungerande signalhorn OG9-5

    Har ingen fungerande ljudsignal på min 9-5:a från 2005 och det närmar sig besiktning.


    Kommer ingen spänning fram till kontaktstycket till hornet.

    Själva hornet. Testat=OK

    Relät provbytt=OK

    Ström till relä=OK

    Vad är nästa steg i felsökning?

    Misstänker ju kabel till ratten. Rattknappar fungerar dock till 100% och ingen felkod för airbag.

    Mvh Martin
    SAAB 9-5 2,3T (220) Linear Business - 2005

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Fungerar din SID som den ska? Hörs blinkersljud?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Östra Småland
    Inlägg
    198
    Ja sid fungerar som den ska. Blinkersljud likaså
    SAAB 9-5 2,3T (220) Linear Business - 2005

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Åtminstone på de som har SID ovanför stereon (för det har du väl?) går signalhornet där via, har man SIDen borttagen fungerar inte tutan eller blinkersljudet, ifall det är till någon hjälp.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Östra Småland
    Inlägg
    198
    Ja den sitter ovanför stereon. Vet att det går via siden men inget fel på den. Ska man prova att byta kabeln i ratten?
    Eller vad kan det annars vara.

    Mvh Martin
    SAAB 9-5 2,3T (220) Linear Business - 2005

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    86
    Det var lite knepigt. När du mätt spänningen framme vid signalhornen, har du mätt mot en ok jordpunkt och inte bara i kontakten? Jag tänker att det mest sannolika här är jordfel.

    Kabeln till ratten (och coil spring:en) kan du släppa direkt eftersom rattknappar+airbag är ok. Det finns bara två ledningar som är gemensamma för alla rattknappar (resten är till airbagen). Knapparna är kopplade över olika motstånd som mäts i SID för att avgöra vilken knapp som trycks in. Ett långskott är att kontakten till tutan i rattkransen gett upp. För att verifiera det får du ohm- eller spänningsmäta mellan stift 23 & 24 i kontaktstycket till SID:en och se att du får olika värden för respektive knapp. Enligt WIS ska det vara 0 volt och 0 ohm när tutan trycks in samt 4 volt och 2,5 kOhm i normalläge. Men jag hade som sagt börjat mäta om det finns bra jord till signalhornen.
    VW Passat GTE, 9-5 Vector 2.3t SC-04 *såld*, 9k 2.3T-93 *såld*

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Östra Småland
    Inlägg
    198
    Tack för bra svar. Jag mätte mot en bra jordpunkt på karossen samt direkt på minuspolen.
    Ska dock mäta hornen igen för säkerhet skull.

    Ska prova att mäta kontaktstycket till SID på detta sätt. Återkommer med resultat

    Mvh Martin
    SAAB 9-5 2,3T (220) Linear Business - 2005

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Annars kan du ju faktiskt sätta en tillfällig knapp i bilen med text "Tuta" så passerar du bilprovningen och kan felsöka i lugn och ro.
    Kan ju t.o.m vara en tuta från biltema så slipper du inkräkta på originalelsystemet.

    Prova hornen med + - mot batteriet för att höra att de funkar, ett har dött för mig men det är kanske mer ovanligt att båda dör samtidigt
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Östra Småland
    Inlägg
    198
    Felsökte vidare i helgen. Testade hornen direkt mot ett batteri och dem fungerar.
    Ohm och spänningsmätte SID enligt beskrivning ovan. Drygt 2kOhm när tutan ej trycks in och 0 ohm när den trycks in. Alltså fungerar ratt-knappen.
    Fick inte fram någon spänning dock när jag mätte stift 23 & 24 i SID.
    Satte också dit ett helt nytt orginal relä till signalhornet (Det som sitter i boxen i motorutrymmet)
    Har givetvis oxå bytt till ny säkring bara för att.

    Bra jord finns i kontaktstyckena till hornen. Men finns ingen + 12v spänning i kontaktstyckena när tutan trycks in.

    Riktigt knepigt detta. Kan det vara själva SID som spökar? Eftersom signalen ska gå via den.

    Mvh Martin
    SAAB 9-5 2,3T (220) Linear Business - 2005

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    86
    Det kan förstås vara SID:en och det ska vara ganska enkelt att konstatera om så är fallet. SID jordar stift 1 på reläet via stift 17 på SID-enheten, så börja med att mäta om du har jord på stift 1 i relä-boxen när tutan trycks in. Om inte så kontrollera först att ledningen är hel. Kolla också att du har konstant plus på stift 3 vid reläet, dvs. att strömmatningen är ok. Du får helt enkelt mäta dig fram längs kedjan tills du hittar problemet. Kolla in el-schemat så blir det betydligt lättare (541 är SID och 68 reläet)

    Lycka till!
    VW Passat GTE, 9-5 Vector 2.3t SC-04 *såld*, 9k 2.3T-93 *såld*

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Hur har det gått Marvin?
    Tut eller tyst?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Östra Småland
    Inlägg
    198
    Har inte hunnit mäta och felsöka mer än. Återkommer med resultat när jag fått tid att felsöka.

    Mvh Martin
    SAAB 9-5 2,3T (220) Linear Business - 2005

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Östra Småland
    Inlägg
    198
    Nu har jag mätt. Ingen jord på stift 1 när tutan trycks in. 12v finns på stift 3 på relät. Dvs det borde vara SID om det inte är avbrott på ledningen någonstans. Inte lätt att veta om så är fallet. Ska väl testa med ny SID får vi se.

    MVH Martin
    SAAB 9-5 2,3T (220) Linear Business - 2005

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Har du annan SID att testa med?


    Och hur mätte du?
    Antar att du ryckt ur reläet och mätt i relähållaren.
    Tyvärr kan man inte mäta så eftersom det är en "open kollektor" koppling och inte någon mekanisk reläkontakt, denna kräver en spänning för att öppna transistorn och ett mätinstrument är förmodligen för klent. Det går att koppla in lite motstånd men det är för krångligt och lätt att göra fel och kanske bränna SIDen.
    Ett alternativ är att lossa SID och jorda pinne 17 i donet men då får man ha en fin kabel och tungan i rätt mun för det inget stort kontaktdon och det är många anslutningar, alt att jorda i Skarvhuset H43-1 pos 28 men det är nog ännu bökigare.


    Jag skulle föreslå följande om du har möjlighet.
    Prova med annan SID (Reläet hade du redan bytt) om du har möjlighet all låna från en 2004-2005'a, alt. prova din i en sådan bil för att se om tutan funkar.
    Tror det skall vara nr 12761131 och det finns många i Västerås men det är dyrt bara för att chansbyta.



    Jag hittade dessutom tvetydig info om vilken pinne på reläet som skall jordas via SID, både 1 och 5 för 9-5 årsmodell 2005
    På den tekniska beskrivningen har man kastat om numreringarna på reläet.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-05-19 klockan 11:04. Anledning: Hittat tvetydig information i WIS, Tagit bort bild från EPC/WIS §7.1
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Östra Småland
    Inlägg
    198
    Nej. Hade tänkt köpa en isåfall, speedparts hade kampanj på dem 790kr minus rabatt.
    Ja precis så mätte jag +12v direkt på batteri till stift 1 i sockeln för relät. Med relä demonterat.
    Ska ta och mäta Stift 17 på SID så fort jag skaffat bättre och mindre testpinnar till multimetern som passar bättre i kontaktstycket till SID.
    SAAB 9-5 2,3T (220) Linear Business - 2005

  16. #16
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av Marvin Visa inlägg
    Nej. Hade tänkt köpa en isåfall, speedparts hade kampanj på dem 790kr minus rabatt.
    Ja precis så mätte jag +12v direkt på batteri till stift 1 i sockeln för relät. Med relä demonterat.
    Ska ta och mäta Stift 17 på SID så fort jag skaffat bättre och mindre testpinnar till multimetern som passar bättre i kontaktstycket till SID.
    Du hann nog läsa och svara medans jag faktiskt verifierade vad jag skrivit innan jag han pusha ändringen.
    Så mindre testpinnar för att mäta på stift 17 behöver du ej, men kanske om du lossar SID och jordar den pinnen i Kablaget för att tvångsdra relät.

    Så prova gärna innan du köper om du inte är gjord av pengar ;-)
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Östra Småland
    Inlägg
    198
    Testat med annan SID utan framgång tyvär. Testat det mesta snart tycker jag.

    Mvh Martin
    SAAB 9-5 2,3T (220) Linear Business - 2005

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Börjar misstänka kabelfel någonstans.
    Jag kan kika på hur och var du kan mäta någonstans.tänker i första hand före och efter SID.
    Börjar låta som en liten utmaning!
    Har väl egentligen inte tid men ingen annan verkar ha haft problem med tutan
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Östra Småland
    Inlägg
    198
    Jupp. Kabelbrott är väl det troligaste. Frågan är bara vart. Vore ju kanon om du kunde ta fram lite mätpunkter.
    Inte hört om någon annan som haft detta problem så min bil är väl unik i det avseendet.

    Mvh Martin
    SAAB 9-5 2,3T (220) Linear Business - 2005

  20. #20
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Her er det kommet så mange gode forslag og utført så mye riktig testing at jeg vel ikke skulle "chime in". Men siden du spør om "målepunkter":

    - I fall du har alarm på bilen og programmert denne slik at du også har lydkvittering når du låser, og som nå er borte, vet du at feilen kan ligge i ledningsbrudd mellom SID og reléet. Dette ettersom TWICE setter opp dette kvitteringssignalet mot SID - som du har testet.

    - Sjekk at du har 12V også på stift #2 i relésokkel.

    - Du kan bøyle (bygla?) stift #3 og #5 i relésokkel; tuter det er ledningsopplegget fra relé til horn ok.

    - Du kan "ohme" fra stift #17 på SID pluggen (donet) mot stift #1 i relésokkel - skal være 0 ohm.

    - Slik HeRmAN foreslår, kan du koble fra SID pluggen og jorde stift #17 i pluggen - forsiktig; kun denne og ingen andre (med testpinne eller liknende) når reléet er tilført 12V. Tuter det ikke da, er jo problemet mellom her og utgangen på reléet - og da mest sannsynlig kontaktfeil.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Liknande ämnen

  1. signalhorn Saab 9-5 Aero -05
    Av AreeZ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-04-22, 15:36
  2. Signalhorn på 9-3
    Av Lasse_gbg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-01, 17:35
  3. Signalhorn och högtryckstvätt
    Av 93t i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-12, 13:54
  4. Byta signalhorn?
    Av Mafnus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-06, 01:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •