Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Motorstopp - Saab 9-5 Aero Steg 3 Biopower. Vevaxelgivare eller trimmjukvara?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    681

    Motorstopp - Saab 9-5 Aero Steg 3 Biopower. Vevaxelgivare eller trimmjukvara?

    Får ibland motorstopp när man kör in i rondeller/korsningar då man släpper av på gasen.
    Det händer sällan men tillräckligt ofta att man stör sig på detta.

    Då jag har trimmjukvara från en av de stora hustrimmarna undrar jag om det är mjukvaran i kombination med 630 spridarna.
    Har fler personerna samma symptom eller är det enbart vevaxelgivaren som ställer till det?

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 067
    Medlem#
    1941
    Jag hade ett likvärdigt symptom med min 9-5 Aero St3 BP. Då var det detta som hänt http://www.garaget.org/mypage/galler...&image=1925123 . "Överbelastat" kablage i bränslepumpsarmaturen. Troligen pga glapp/dålig kontakt i kontaktdonet i locket vilket gjorde att det gick varmt & plasten smälte.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    681
    Har låtit en duktig kille som är elektriker montera bränslepumpen från Deatschwerks (DW 255).
    Kan det definitivt inte vara symptom på vevaxelgivaren?

    Tack för tipset Fredrik, det är värt att kolla upp.

  4. #4
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 211
    Citat Ursprungligen postat av Marjan Visa inlägg
    Har låtit en duktig kille som är elektriker montera bränslepumpen från Deatschwerks (DW 255).
    Kan det definitivt inte vara symptom på vevaxelgivaren?

    Tack för tipset Fredrik, det är värt att kolla upp.
    Hej,

    Hade det varit vevaxel givare så hade bilen stängts av och det hade inte gått att starta den direkt ,utan man skulle behöva vänta ett tag för att få igång den men kan ha fel.

    mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    681
    Då är det inte vevaxelgivaren. Några andra tips?

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 067
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Marjan Visa inlägg
    Har låtit en duktig kille som är elektriker montera bränslepumpen från Deatschwerks (DW 255).

    Tack för tipset Fredrik, det är värt att kolla upp.
    Duktig eller ej. Kolla kablaget. För har han inte monterat heldraget kraftigare kablage från pump upp genom locket till kontaktdonet ovan locket, utan har använt original kablaget, då är risken att det ser ut som på min bild.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250
    När jag parkerade tidigare och rattade fram och tillbaks på mer eller mindre tomgångsvarv så dog min väldigt ofta jag såg över tryckslang drog klämmor om det skulle ha ett samband med läckage så kanske även läckande vaccumslangar kan påverka.

  8. #8
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 049
    Medlem#
    3471
    Har du manuell låda? Är frikopplingen nedtryckt när detta händer? Händer det även med bensin?

    Det finns ett fenomen att ibland vid gassläpp och inbromsning då störtdyker bränsleadaption på E85 och då blir tomgången oregelbunden vilket ledet till att motorn dör. Det kan vara det och ligger i mjukvaran. Vill minnas att det finns råd o bot på detta här på forumet.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  9. #9
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 211
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Det kan vara det och ligger i mjukvaran. Vill minnas att det finns råd o bot på detta här på forumet.
    Hej,

    Varför skall man leta efter bot på forumet om det nu skulle ligga i mjukvaran ?

    Jag skulle nog söka bot hos trimleverantör istället om det är ett bugg i programet

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  10. #10
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 049
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Hej, Varför skall man leta efter bot på forumet om det nu skulle ligga i mjukvaran ? Jag skulle nog söka bot hos trimleverantör istället om det är ett bugg i programet Mvh
    Nåja, det finns info här på forumet om vad det är som orsakar fenomenet samt vad man ändrar för parametrar. Den infon kan man ju meddela sin leverantör om man vill.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  11. #11
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 211
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Nåja, det finns info här på forumet om vad det är som orsakar fenomenet samt vad man ändrar för parametrar. Den infon kan man ju meddela sin leverantör om man vill.
    Kul att höra sådant

    Trodde att trimleveratör hade koll på sådant


    Mvh
    Senast redigerat av Aero++ den 2014-09-04 klockan 15:52.
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    681
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Nåja, det finns info här på forumet om vad det är som orsakar fenomenet samt vad man ändrar för parametrar. Den infon kan man ju meddela sin leverantör om man vill.
    Då vill jag gärna veta vad det är. Det är lika bra att alla får ta del av denna information i denna tråd.

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 470
    Tips, testa annan LMM... Råkade ut för liknande för bara några veckor sen, ny LMM löste biffen direkt.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

Liknande ämnen

  1. Saab SC 9-5 aero 2004 eller 2.0t biopower 2006
    Av gjutarn i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-15, 12:24
  2. 95 SC -07 Biopower. Motorstopp i värmen.
    Av Sid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-07, 10:57
  3. Steg 3 eller 4 biopower till og93 aero -02
    Av AndreasOstman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-01-12, 15:14
  4. SAAB 9-5 2.3t biopower eller Aero (båda eventuellt nya)
    Av Hakancar i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2007-10-28, 21:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •