Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Nytt klabb med CIM på en 9-3

  1. #1

    Nytt klabb med CIM på en 9-3

    Tjabba.
    Hade en polares bil inne för sisådär ett halvår sedan som hade felvänt batteri och en uppsjö elfel.
    Jag fick bytt CIMen och lite annat smått och gott och bilen kördes glatt ut genom portarna. (Ett par gråa hårstrån extra)

    Men nu står den här igen... Glappande c-lås, krockkudde ur funktion och stöldlarm ur funktion.

    Bakdörrarna har lagt av helt och passagerardörren funkar var o varannan gång.

    C-låsen är ju det minsta problemet... Krockkudden får ju dock INTE lysa på besiktningen.

    Sååå, jag plockade ut CIMen och tog mig en titt. Ska visst kunna få detta felet om man inte ställt in glidskenan rätt efter ratten.
    Sitter en liten gul pinne uppe till höger om man plockat av ratten och kollar...
    Inga knappar eller tutan funkar heller så det är ju garanterat ingen kontakt med krockkudden.

    Hade en annan CIM liggandes och vrider man den så tar det stopp efter något varv och sen tar det stopp åt andra hållet också.
    Men inte på den som sitter i bilen, den går att snurra många varv ibland och ibland fastnar den. Den gula pinnen verkar inte hänga med så bra heller. Någon som vet om man kan dela på den och laga detta eller det är CIM bytar dax igen?

    Tack på förhand (varför får jag inte bifoga bilder?)

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av Debbsson Visa inlägg
    Tack på förhand (varför får jag inte bifoga bilder?)
    Är du medlem då? I klubben alltså, inte bara på forumet. Att kunna bifoga bilder utan att lägga upp dom på någon egen plats, är en medlemsförmån.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Är du medlem då? I klubben alltså, inte bara på forumet. Att kunna bifoga bilder utan att lägga upp dom på någon egen plats, är en medlemsförmån.
    Ahha, nej den förmånen får jag vara utan Får se om jag behöver bilden, kanske sitter ett par gamla krimmare i datorstolarna

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    I CIMen sitter väl en "vinda" som helt enkelt rullar upp en kabel på en rulle, och sen tillbaka när du vrider tillbaka... alltså inga glidskenor... har denna varit felpositionerad så lär i ett ändläge kabeln bli för kort och gå av... Föreslår du försiktigt öppnar CIM, har för mig det finns gott om bilder på detta.

    Har aldrig gjort det, men tänkt att göra det när jag kommer över en trasig CIM i studiesyfte för att leka med EEPROMet... därav att jag sett bilder på det på nätet...

    Om man googlar hittar man bla detta, vet inte hur bra bilder det är för det du frågar, men alltid nåt att börja med....

    http://www.saabcentral.com/forums/sh...d.php?t=162129
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    I CIMen sitter väl en "vinda" som helt enkelt rullar upp en kabel på en rulle, och sen tillbaka när du vrider tillbaka... alltså inga glidskenor... har denna varit felpositionerad så lär i ett ändläge kabeln bli för kort och gå av... Föreslår du försiktigt öppnar CIM, har för mig det finns gott om bilder på detta.

    Har aldrig gjort det, men tänkt att göra det när jag kommer över en trasig CIM i studiesyfte för att leka med EEPROMet... därav att jag sett bilder på det på nätet...

    Om man googlar hittar man bla detta, vet inte hur bra bilder det är för det du frågar, men alltid nåt att börja med....

    http://www.saabcentral.com/forums/sh...d.php?t=162129
    Ja jag har redan delat CIMen, ligger här på bordet i delar. Sen är det ju vindan kvar då... Den jag är mest intresserad av. Men är det en kabel man drar upp så kan jag bara laga den ju. Eller kanske at en vinda från en annan CIM? Borde vara samma tycker jag, men inget annat på dem här bilarna går att dela mellan år och modeller

  6. #6
    Njaa, vad ska man säga... Jag lödade ihop flatkabeln som rullas upp. Den hade gått av. Slängde tillbaka allt i bilen och vips va felet med krockkudden borta. Men knapparna på ratten och tutan funkar fortfarande inte :/ Någon som har en idé?

    Sen med stöldlarm felkoden, är det inte så att c-låsmotorerna är ganska vanligt förekommande fel? Dem ger upp eller?

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Citat Ursprungligen postat av Debbsson Visa inlägg
    tutan funkar fortfarande inte :/ Någon som har en idé?
    Hårdkoppla tutan (ute vid själva tutan) på en vanlig switch som du sätter i panelen och skriver "TUTA" på, detta funkade ju på den tiden bara tutan satt i ratten... ev kanske du får köpa en helt ny "dum" tuta, om den inbyggda har flera funktioner eller för avanverad inkoppling...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Hårdkoppla tutan (ute vid själva tutan) på en vanlig switch som du sätter i panelen och skriver "TUTA" på, detta funkade ju på den tiden bara tutan satt i ratten... ev kanske du får köpa en helt ny "dum" tuta, om den inbyggda har flera funktioner eller för avanverad inkoppling...
    Hehe, javisst funkar den gamla godingen på bes. Men irriterande att va utan alla knappar. Börjar fundera på om jag lyckats få kortis på något sätt...

Liknande ämnen

  1. Nytt år, Ny BIL =)
    Av eppe i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 13:22
  2. Nytt köp !!!
    Av Thomas #1629 i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-03-04, 08:11
  3. Nytt bilstereopaket
    Av SAAB_POWER i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-11-12, 02:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •