Uppdatering. Har funderat lite extra och kommit fram till att det är lika bra att renovera toppen också. Tyvärr mycket jobb just nu, skall iväg i 4v. Förhoppningen är att lämna in block och topp på renovering v12, sen bygga ihop motorn efter dess.
Uppdatering. Har funderat lite extra och kommit fram till att det är lika bra att renovera toppen också. Tyvärr mycket jobb just nu, skall iväg i 4v. Förhoppningen är att lämna in block och topp på renovering v12, sen bygga ihop motorn efter dess.
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Här har det gått för långtsamt, mest pga mycket jobb. Men idag packade jag in delarna i bilen för att lämna in på bedömning/renovering imorgon! Så får vi se hur lång tid det tar innan de är klara, men skönt att ta steget iaf.
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Här var ett tag sen det uppdaterades, men nu börjar saker hända igen!
För det första har det flyttats runt lite i garaget. Har bytt plats på min bil och monstret ni fick motorljud av tidigare (BMW 540i) samt samlat alla bänkar på ett ställe. Blev riktigt bra!
Något slags motorras på denna som skall utredas.
Ordning och reda!
Mycket arbetsyta!
Ny plats för SAABen. Notera min oumbärliga garagekompis i porten!
Åter till projektet!
Har samtalat med motorrenoveringsfirman. Veven är uppmätt och ok. Blocket likaså, det är dessutom honat och toppdeckat. Nu skall topparna kollas ifall de är täta och kolvarna svarvas. Snart redo! Fick dessutom hem ett kit med packningar från Speedparts så nu har jag allt jag behöver för att sätta ihop nya motorn! Det närmar sig...
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Hänt lite grejer nu!
Motorn tillbaka från renoveringsfirman. Det som är gjort är:
Block uppmätt (OK)
Vevaxel uppmätt (OK)
Kolvar svarvade
Avgasventiler slipade
Avgasventilsäten frästa
Insugsventilerna täta
Topp planad
Block toppdeckat
Block honat
Blocket tillbaka i garaget:
Ser trist ut med gammal smuts, rost och rostflagor. Så kan vi inte ha det. Maskering:
Stålborste på borrmaskin och tryckluft gör grovjobbet:
Maskerat för lack:
Lackat:
Resultatet:
Rengjort noggrannt:
Dags att knacka in balansaxellager:
Pluggar på plats:
Gänga upp oljetillförseln till spännaren (saknade dock lämplig M6 att sätta dit efteråt..):
Smutsiga kolvar:
Smutsiga kolvar, men med rengjorda spår:
Rengöring:
Rent:
Kolvar och stakar ihop igen:
Allt för denna gång. Näst på står står rengöring av kåpor och tråg, sedan skall allt ihop igen.
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Seriöst!
känner mig som en jävla ful-mekare när jag ser sånnt här :P
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
By the book!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Tack för kommentarerna!
Lite småpill idag, gör mig redo för att sätta ihop allt på en gång, ganska fuktigt i garaget så vill få ihop motorn helt när jag väl stoppar dit vev, nya lager osv.
Dags att plocka transmissionskåpan av gamla motorn.
Låsring av:
Oljepumpslock av:
Smutsigt:
Remt:
Allt för idag.
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Snyggt jobb!
Tack!
Dags för dagens goda gärning.
Smutsigt tråg:
Rent tråg:
Pluggning av balansaxlar nu helt avslutad, pluggade spännaren samt satte någon vibrationstålig limmassa på sista hjulet. Måste det hjulet verkligen vara kvar förresten? Är inte oljetillförseln till det blockat av balansaxelpluggen?
Oljepumpspyssel. Ny o-ring:
Därefter monterade jag ihop oljepumpen, ingen bild på det av någon anledning. Dags att montera kolvringar:
Sådär:
Ser till att veven är ren:
Kolvkylningsmunstycken monterade:
Lager på plats:
Veven på plats:
Rengör överfallen:
Och nya lager i dom också:
Ny momentnyckel!
Överfallen på plats:
Dags att knacka ner kolvarna:
Alla på plats:
Ny packbox (blev nu osäker om detta är original eller speedpartspackboxen..):
Kåpa på plats:
Och svänghjul:
Tillbaka på stativet, allt för idag:
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Tjusigt.
Mätte du lagerspelet eller körde på bara?
Smörjt allt under monteringen?
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Jag körde på bara..
Japp, smörjde allt enligt boken.
Dum fråga kanske, men hur nollar jag motorn? Kolv 1 i ÖD och sen matcha markeringen på remhjulet och kåpan?
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
JEPP!
Den supernogranne personen mäter med "klocka" (tappa bort ordet ) på toppen av kolven för att hitta exakt ÖD... inget jag brytt mig om.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Så länge du har remskivans nollpunkt mot transmissionskåpans nollpunkt så är motorn nollad. Och så skall den stå så du kan ställa in kamaxelhjulen mot deras nollpunkt. Så dubbel kolla så att alla punkter stämmer överens och sen drar du runt motorn förhand 2 st vevaxelvarv och nollar remskivan mot transmissionskåpan. Då skall kamaxlarna också stå vi deras nollpunkter.
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Tack för svaren! Insåg detta själv i garaget, fanns dessutom svaga märken efter där svänghjulet suttit på vevaxeln.
Dagens insats då.
Först kamtransmissionspill:
Och kåpan:
Oljepickupen:
Montera ihop tråget:
Tråg på:
Remhjul på:
Allt för idag, nästa, toppen!
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Mer tid spenderad i garaget.
Smutsigt runt ventilerna:
Renare (ser nu att jag missade en ventil, attans!):
I med tryckare (tur att jag hade från två toppar, vissa var tokslut):
På plats:
Kammar:
På plats:
T7-packning med två nya hål på plats (hoppas verkligen det blir tätt, var svårt att borra bra i två-lagerspackningen):
Toppen placerad:
Nya topplocksskruvar:
På plats:
Slut för idag!
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
hörru! en av ventilerna var lite skitig! hur kan du leva med så hemskt fula saker i förbränningsrummet!?
detta är kul.. det är inte en 10000hk v8 turbo med kromat allt.. det e bara snyggt och simpelt.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Haha
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Nu hamnade väl märkningen på kamkedjan lite off? Gör iofs ingenting så länge du nollar motorn med remskivan alternativt drar runt veven en bit.
Vad blir det för setup sen? Hur mkt planerar du att krama ur?