Bra idé!
Bra idé!
Nu har jag beställt prylarna, förutom tätningssatsen som inte fanns i lager. Beställde dock en packbox till vevaxeln. Hittar inte övriga packningar på maptunparts men antar de är normala o-ringar osv som går att få tag på någon annan stans? Samma med flänstätningspastan.. Bytte även ut speedpartsfiltret mot ett originalfilter.
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Undvik de svarta vevaxeltätningarna.
Har haft en del bekymmer med de tyvärr.
Original är inte så mycket dyrare
Hinner inte med allt.....
Valde originalpackningen
Idag fick jag paket! Allt utom insugspackningen, som var restnoterad.
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Mitt tips har du bytt vevaxelgivarn? om inte köp en ny sån också..
//Dunken
Projekt Secret ..
Får bli en ny sådan.
Här är det dött.. Och det beror på ett inbrottsförsök i garaget. Dom kom inte in men lyckades förstöra en av dörrarna såpass att jag tillsvidare inte kommer in innan hyresvärden har fixat detta. Trist.
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
tur i oturen!
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Idag kom jag in igen!
Började med att plocka bort remjhulet:
Hemmagjord lösning på att låsa vevaxeln, några gamla vevaxelskruvar och en förlängare;
Kåpan av nya motorn:
Och toppen:
Alla skruvar på bröstkåpan lossade fint förutom denna som sitter som berget.. En bit torx kvar:
Allt för idag!
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Väldigt offtopic, men vad är det där gula man skymtar i bakgrunden på bilderna?
Kanske hädar lite när man berömmer en Porsche i en Saab-tråd, men den såg riktigt fin ut.
Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
Saab 9-5 2.3t -00 Saab 9-5 2.3t -99
Hehe, lugnt, det är en garagegrannes 993a som är lite racemodifierad. Finns tråd på rejsa, någonstans.
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Mer garagetid idag, är riktigt taggad för tillfället.
Av med tråget
Den där skruven som inte lossnade försökte jag borra och banka in en större torx
Funkade sådär men tog till lite fler verktyg och lite våld
Äntligen!
Förberedde en yta för motordelar
Och demonterade kam- och balansaxeltransmission
På plats inkl avancerat märkningssystem för framtida delar
Förberedde ett skydd så inte kolvarna skulle trilla ut vid demontering
Dock mötte jag min överman iom vevstaksskruvarna som hade ett huvud jag saknade hylsa till. Det fick således avsluta kvällen.
Min motorhörna!
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Är det inte typ 14mm 12-kant på vevstaksmuttrarna? Dvs ring/lednyckel funkar
Efter lite googlade inser jag att så enkelt är det ju. Helt rätt.
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Fast det skadar inte att ha en hylsa då det ska momentdras
Men har du känslan i handleden så kör på ringnyckeln hehe
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Ännu några timmar i garaget! Börjar närma sig slutet på all demontering.
Först insåg jag att jag glömt ta bort kåpan på remsidan, så av med motorn från stativet och av med den:
Har lärt mig att från början alltid använda en rejäl förlängare för att undvika problem..
Sådär!
Köpte en 12-kantig 14mm hylsa och började demontera kolvarna
Plopp!
På bordet
Tomt på kolvar och vevaxelöverfallen
Ur med veven
En fin samling delar
Och ett tomt block
På b204-motorn tänkte jag lossa kåpan men fick inte loss låsringen. Antar att det finns verktyg till detta?
För att skydda motordelarna mot damm och skit som det finns mycket av i garaget placerades dom istället i bilen i sällskap av en torrboll
Och så slutligen resultatet av dagens arbete, ett helt naket block!
Nu till det roliga!
Dags att lämna in lite delar på bearbetning.
-Blästra block+kåpor
-Svarva ner kolvarna 1.1mm
Vad göra mer? Hur gör man med ytan där topplockspackningen suttit? Skall man plana den något? Man ser ju fortf packningen trots att den är avlägsnad!
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Ser fint ut. Ta det lugnt med blästringen bara. Ett kvarlämnat sandkorn i någon av kanalerna blir inte roligt vid uppstart.
Har nu varit i kontakt med en motorfirma som skall mäta upp blocket, och är det ok skall det ultraljudtvättas, honas och toppdeckas. Hoppas kunna lämna in det i veckan.
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng