Sidan 6 av 28 FörstaFörsta ... 4567816 ... SistaSista
Resultat 101 till 120 av 553

Ämne: SAAB og9-3 coupé, från gubbil till gatracer // Såld 2023-07-28

  1. #101
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Uppdatering. Har funderat lite extra och kommit fram till att det är lika bra att renovera toppen också. Tyvärr mycket jobb just nu, skall iväg i 4v. Förhoppningen är att lämna in block och topp på renovering v12, sen bygga ihop motorn efter dess.

  2. #102
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Här har det gått för långtsamt, mest pga mycket jobb. Men idag packade jag in delarna i bilen för att lämna in på bedömning/renovering imorgon! Så får vi se hur lång tid det tar innan de är klara, men skönt att ta steget iaf.


  3. #103
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499

    Det närmar sig!

    Här var ett tag sen det uppdaterades, men nu börjar saker hända igen!
    För det första har det flyttats runt lite i garaget. Har bytt plats på min bil och monstret ni fick motorljud av tidigare (BMW 540i) samt samlat alla bänkar på ett ställe. Blev riktigt bra!



    Något slags motorras på denna som skall utredas.


    Ordning och reda!


    Mycket arbetsyta!


    Ny plats för SAABen. Notera min oumbärliga garagekompis i porten!

    Åter till projektet!

    Har samtalat med motorrenoveringsfirman. Veven är uppmätt och ok. Blocket likaså, det är dessutom honat och toppdeckat. Nu skall topparna kollas ifall de är täta och kolvarna svarvas. Snart redo! Fick dessutom hem ett kit med packningar från Speedparts så nu har jag allt jag behöver för att sätta ihop nya motorn! Det närmar sig...


  4. #104
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Hänt lite grejer nu!

    Motorn tillbaka från renoveringsfirman. Det som är gjort är:

    Block uppmätt (OK)
    Vevaxel uppmätt (OK)
    Kolvar svarvade
    Avgasventiler slipade
    Avgasventilsäten frästa
    Insugsventilerna täta
    Topp planad
    Block toppdeckat
    Block honat

    Blocket tillbaka i garaget:



    Ser trist ut med gammal smuts, rost och rostflagor. Så kan vi inte ha det. Maskering:


    Stålborste på borrmaskin och tryckluft gör grovjobbet:


    Maskerat för lack:


    Lackat:


    Resultatet:




    Rengjort noggrannt:


    Dags att knacka in balansaxellager:




    Pluggar på plats:


    Gänga upp oljetillförseln till spännaren (saknade dock lämplig M6 att sätta dit efteråt..):


    Smutsiga kolvar:


    Smutsiga kolvar, men med rengjorda spår:


    Rengöring:


    Rent:


    Kolvar och stakar ihop igen:


    Allt för denna gång. Näst på står står rengöring av kåpor och tråg, sedan skall allt ihop igen.

  5. #105
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Seriöst!

    känner mig som en jävla ful-mekare när jag ser sånnt här :P

  6. #106
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499

  7. #107
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 795
    Medlem#
    3183
    By the book!

    1 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  8. #108
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Tack för kommentarerna!

    Lite småpill idag, gör mig redo för att sätta ihop allt på en gång, ganska fuktigt i garaget så vill få ihop motorn helt när jag väl stoppar dit vev, nya lager osv.

    Dags att plocka transmissionskåpan av gamla motorn.

    Låsring av:


    Oljepumpslock av:


    Smutsigt:


    Remt:


    Allt för idag.

  9. #109
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 682
    Medlem#
    7346
    Snyggt jobb!

  10. #110
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Tack!

    Dags för dagens goda gärning.

    Smutsigt tråg:


    Rent tråg:


    Pluggning av balansaxlar nu helt avslutad, pluggade spännaren samt satte någon vibrationstålig limmassa på sista hjulet. Måste det hjulet verkligen vara kvar förresten? Är inte oljetillförseln till det blockat av balansaxelpluggen?


    Oljepumpspyssel. Ny o-ring:


    Därefter monterade jag ihop oljepumpen, ingen bild på det av någon anledning. Dags att montera kolvringar:


    Sådär:



    Ser till att veven är ren:


    Kolvkylningsmunstycken monterade:


    Lager på plats:


    Veven på plats:


    Rengör överfallen:


    Och nya lager i dom också:


    Ny momentnyckel!


    Överfallen på plats:


    Dags att knacka ner kolvarna:



    Alla på plats:



    Ny packbox (blev nu osäker om detta är original eller speedpartspackboxen..):


    Kåpa på plats:


    Och svänghjul:


    Tillbaka på stativet, allt för idag:

  11. #111
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 795
    Medlem#
    3183
    Tjusigt.
    Mätte du lagerspelet eller körde på bara?
    Smörjt allt under monteringen?
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  12. #112
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Jag körde på bara..
    Japp, smörjde allt enligt boken.

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #113
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Dum fråga kanske, men hur nollar jag motorn? Kolv 1 i ÖD och sen matcha markeringen på remhjulet och kåpan?

  14. #114
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 795
    Medlem#
    3183
    JEPP!

    Den supernogranne personen mäter med "klocka" (tappa bort ordet ) på toppen av kolven för att hitta exakt ÖD... inget jag brytt mig om.
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  15. #115
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 108
    Medlem#
    6234
    Så länge du har remskivans nollpunkt mot transmissionskåpans nollpunkt så är motorn nollad. Och så skall den stå så du kan ställa in kamaxelhjulen mot deras nollpunkt. Så dubbel kolla så att alla punkter stämmer överens och sen drar du runt motorn förhand 2 st vevaxelvarv och nollar remskivan mot transmissionskåpan. Då skall kamaxlarna också stå vi deras nollpunkter.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  16. #116
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Tack för svaren! Insåg detta själv i garaget, fanns dessutom svaga märken efter där svänghjulet suttit på vevaxeln.
    Dagens insats då.

    Först kamtransmissionspill:




    Och kåpan:


    Oljepickupen:


    Montera ihop tråget:



    Tråg på:


    Remhjul på:


    Allt för idag, nästa, toppen!

  17. #117
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Mer tid spenderad i garaget.

    Smutsigt runt ventilerna:


    Renare (ser nu att jag missade en ventil, attans!):


    I med tryckare (tur att jag hade från två toppar, vissa var tokslut):


    På plats:


    Kammar:


    På plats:


    T7-packning med två nya hål på plats (hoppas verkligen det blir tätt, var svårt att borra bra i två-lagerspackningen):


    Toppen placerad:


    Nya topplocksskruvar:


    På plats:


    Slut för idag!

  18. #118
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    hörru! en av ventilerna var lite skitig! hur kan du leva med så hemskt fula saker i förbränningsrummet!?

    detta är kul.. det är inte en 10000hk v8 turbo med kromat allt.. det e bara snyggt och simpelt.

  19. #119
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Haha

  20. #120
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 688
    Medlem#
    7660
    Nu hamnade väl märkningen på kamkedjan lite off? Gör iofs ingenting så länge du nollar motorn med remskivan alternativt drar runt veven en bit.

    Vad blir det för setup sen? Hur mkt planerar du att krama ur?
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-01-19, 23:02
  2. [LÖST] Passar dörrsida från 3dörr till 2dörr Cab OG9-3
    Av T-bergman i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-02, 19:20
  3. Saab 900 2.0T Coupé
    Av turb0pr0pp i forum Projekt
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2008-03-15, 19:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •