Hmm, men om man sneställer hubben kommer ju anläggningsytan för skruvarna att bli sne=ingen 100% anläggning=> risk att tappa dom? Eller tänker jag fel. Längesen jag hade isär bakvagnen.
Hmm, men om man sneställer hubben kommer ju anläggningsytan för skruvarna att bli sne=ingen 100% anläggning=> risk att tappa dom? Eller tänker jag fel. Längesen jag hade isär bakvagnen.
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Bara att dra åt
Jag minns tyvärr inte tjockleken.
Men det finns någonstans i min projekttråd...frågan är var bara.
Hittade lite om det. 1mm var det.
Senast redigerat av Johan H den 2020-03-24 klockan 15:27. Anledning: Letade lite...
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Jag gjorde egna shims till min förra bil, om jag inte minns helt fel blir det ungefär 1*camber/mm
Dags för en update! Trots att det inte blir något Kinnekulle i år. Funderar på att dra på någon track day istället
Nåväl, började med stolarna genom att först ta bort de gamla fästena
Sedan tillverkades nya distanser
Fick förlänga skenorna lite fram också. Mina svetsar börjar bli bättre
Lite färg på det
Monterat i bil, blev bra!
Har köpt nya däck, dom kommer senare, men för att de skall passa behövdes bredare fälgar. Sagt och gjort, köpte 4 BBS CH 17x8.5" av Schwartz
Provmonterade, sitter dock 245 på dessa som skall bytas till 225. Inga spacers, rejsigt fitment!
Allt för idag!
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Race-igt!
Hojta till om du får nys om trackday med något gäng, kanske hänger med.
// Andreas
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Blir riktgt bra! Snyggt när det står Recaro i nackstöden
Vi börjar med en helbilsbild. Är väldigt nöjd med stuket med coilsen, så gött att kunna ställa höjden
Sen var det dags för de nya hjulen! Dessa är tänkta för att åka till/från banan samt på banan
Fälgarna blev BBS Challenge 17x8.5", skodda med Michelin PilotSport Cup2:
Sen var det dags för en hjulinställning. Efter att ha klantat mig med monteringen av styrstagen (lyckades dra i de med olika mycket gänga) så gick det inte att göra en hjulinställning. Hälften snålhet och hälften "jag-kan-själv" blev det att försöka ställa hjulen själv. Det blev bra, bilen går rakt och styr in fint.
Först la jag två plåtbitar med fett mellan under framhjulen
Sen ställde jag ut pallbockar, med fiskelina mellan. Mätte ut avståndet från hjulcentrum korrigerat för spårvidd (og9-3 är 10mm bredare fram). Sedan markerade jag linans höjd med spritpenna på fälgarna. Sen var det bara ställa dom.
Proffsigt
Provkörde även en sväng, och helvete vilket grepp det är i Cup 2orna! Galet taggad på att känna på den på bana nu...
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Riktigt snyggt, också sugen på cup2or när det är dags... Kul att se vad du säger efter en banträff sen! *tummen upp*
Tack, återkommer med rapport
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Dags att fortsätta felsökningen av bränsleproblemen förra året. Först ville jag bygga en mellankoppling för manometer. Tack Schwartz för sponsen med den gamla railen
Allt detta
Blev till detta
Sen insåg jag att manometern jag plockade på biltema bara mäter till 1 bar. Fail. Så får skaffa mig en annan och mäta sen.
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Blev ju smutt med ett mellanstycke som går att klicka i mellan ledning och rail
Japp, smidigt iaf i teorin!
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Grymt!
Härligt med folk som tänker till!
.. om man bortser från mätområdet på manometern..
Vad siktade du på för toe-vinkel, hur kändes den på provturen?
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Haha mm. Tack!
Körde på neutral toe. Känns bra, som original typ. Kommer nog prova lite toe out för att se om man kan få finare instyrning. Men först blir det en banträff eller två!
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Åtgärdade min manometerblunder och köpte en ny:
Monterat i bil, smidigt!
..ingen kommentar
Dags för mätning, man blir sugen på att lacka fägarna..
Så till resultatet! Såg inte.. jättebra ut, tror jag. Trycket följer inte grundtryck+insugstryck riktigt, nådde som max 4 bar, för att sedan falla till typ 3.5 bar på högre varv. Har provat två olika pumpar redan, så tänkte mäta strömmatningen till pumpen som nästa steg!
För visst är det så, att railtrycket skall vara insugstryck+BTR?
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Trycket ska vara BTR o sen insugstrycket
så är BTR 3 bar så vid 1 bar laddtryck ska det vara 4 bar. vid 1 bar undertryck ska det vara 2 bar.
osv
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Detta var ett tag sen!
Först motorn:
Bränsletrycket var ok, det var bara jag som hade lite svårt att läsa i fart. Även lambda är ok, sonden är fellinjäriserad. Det jag läste i T5 Suite visade sig vara ungefär 1 enhet magrare än verkligheten. Vad orsakade då knacket? Det var basmappen som låg lite magert, detta gjorde att när man lämnade lambdareglering och gick in i laddtryck fick man en magerspik som orsakade knack. När jag fick bot på det, och tunade tändningen lite går bilen bra! Skjuter på riktigt fint med 2.3 och TD0415T Skall tuna lite vidare, får lite laddtrycksöverslängar ibland så han går in i tryckvakten.
Övriga nyheter:
Köpte mig en Epic engineering short shift
Först rensades lite inredning
Spaken på plats i huset
Allt tillbaka i bilen (ja, det skall dammsugas..)
Har tidigare beklagat mig över dålig pedalkänsla, idag gjorde jag ett ryck och bytte både styrservo och huvudbromscylinder av den nyare typen från en 9-3 2002 (Tack Hyvens).
Tomt var det här
Nya på plats
Hur blev då bilen? Jävligt bra! Short shiften är riktigt grymt, de kortare slagen i kombination med den högre spaken är en dröm att köra aktivt, enkelt att snabbt byta växel. Race!
Och ÄNTLIGEN känns pedalen stum och fin som den ska! Var alltså antingen huvudbromscylinder, servot eller båda två som orsakade den dåliga känslan.
Nu inger bilen bra med konfidens, saknas bara lite banträffar att åka på nu.
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Vackert! Ska själv byta bromsservo på min snart, så det var jäkla tur jag såg att man kunde montera en nyare variant för bättre känsla.
Idag har jag spenderat några timmar på krokiga 70-vägar tillsammans med en Honda S2000. Satan, vad go bilen är nu! Greppet i Cup 2 är helt sinnes, chassit är precist och kränger mininalt och XP8orna bettar inbromsning efter inbromsning. Att dessutom sitta lågt och fast i Recarostolarna med bara någon decimeter till den kortslagliga växelspaken när man känner trycket i mellanregistret från B234an med TD0415T är kronan på verket.
Helvete vad nöjd jag är med bilen nu!
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Så ska det låta!!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!