Ja, det var jäkeln vilken arg look den fått!
Saknar bara att den blir svart under midjelisten även på sidorna, tror det kan bli ett schysst stuk!
Ja, det var jäkeln vilken arg look den fått!
Saknar bara att den blir svart under midjelisten även på sidorna, tror det kan bli ett schysst stuk!
9000 2.3TwinTurbo -98
9000 CSE 2.3t -97
9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05
Tack! Mm, är sugen på det också, det är planen på lite sikt. Behöver ändå nya dörrar
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Lite folie löser det snabbt. Och du kan ändra dig sen om du vill.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
OG9-3 är ju förj*vla vacker med taklucka.. Härligt stuk du har fått till!
Fränt!!
SAAB 9-3 2.0t BioPower 2008 med taklucka!
Tack för alla kommentarer
Dagens antiklimax, skulle montera mina nyanlända Carbotech XP8 inför Knutstorp, men det gick inte då yttre belägget saknar clips! Utan det går det ju inte att montera oket riktigt. Har jag fått fel belägg eller skall man på nåt sätt flytta över clipset? Vänster ser mindre ut men det är perspektivet som luras, beläggen är lika stora.
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Jag har råkat ut för exakt samma sak och kontaktade leverantören som skickade nya klämmor. Jag orkade dock inte vänta så jag borrade/slipade bort nitningen på de gamla beläggen och nitade fast de gamla klämmorna på de nya beläggen. Med nitade menar jag gammal klassisk nintning där jag hammrade ut den fyrkantiga tappen så den klämmer fast klämman.
Jag monterade nya XP8-belägg på cabben i helgen (levererades med klämmor denna gång). Ska också åka på Knutan och det blir intressant att se hur de funkar med 302-skivor. Tidigare bil hade jag 345-skivor och då hade jag inga problem med fadeande bromsar.
SAAB 9-3 Aero cab -05
AUDI A4 g-tron -19 "Biogas is the shit!"
Riktigt kul på Knutstorp i helgen! Kunde iaf köra ett antal varv utan fade, men mot slutet av dagen tappade jag bromsarna helt efter rakan och fick sedan höra att det tydligen brunnit ur hjulen Härligt.
Det senaste ang beläggen är att de jag beställde hos skickade nya belägg med clips, men nu har PostNord slarvat bort dem. Har dock inte skicka tillbaka de första beläggen jag fick, så jag tror jag nitar dom själv som Nisse 1556 skev ovan (kul att ses på träffen, f.ö!).
Hur gick du tillväga? Värmde tappen och drämde till?
Bild från dagen (stor cred till SirMacke!)
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Jag låg bakom dig en gång på rakan, reagerade på att det kom en del rök vid inbromsningen.
Kollade på videon dock och där är det väldigt svårt att se.
Kul att ses, får du bara på riktiga belägg så är den nog farlig på banan den där sen
SAAB 9-3 Aero cab -05
AUDI A4 g-tron -19 "Biogas is the shit!"
Nu jäklar är det dags för lite upgrades på 9-3an. Köpt en reservdelsbil med godis på.
Ser fin ut på bild men dålig kaross med mycket rost och lagerknack från motorn.
Efter några timmars skruvande blev det en bra hög:
Det som åker på min är:
3" ferrita DP med 2.5" rostfrittt avgas
TD0415t
Grövre inloppsrör
Forge IC
Bilstein sprint B8
Förstärkt fjäderbensstag
Ledlagrade topplagringar
Subframestag
Styrväxelklämma
Powerflexbussningar i framvagnen
Tack Schwartz som var skruvsugen och hjälpte till!
För övrigt har jag fått mina XP-8 med rätt clips nu, dock inte monterat än. Kul!
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Bra köp!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Nu är reservdelsbilen förpassad till skroten (karossen var riktigt sorglig, med stora rosthål, så det kändes rimligt.)
Provmonterade turbinfälgarna, hade gjort sig riktigt bra i gunmetal pulverlack eller nåt. Kommer sannolikt sälja dom dock pga andra prioriteringar.
Fan vad 18" gör sig fint på og9-3
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Vart en fin liten hög! Angående fälgarna får du hojta till om du vill sälja
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Denna veckan har första uppgraderingarna åkt på. TD0415T, Forge alu IC och Ferrita 3" DP med 2.5" avgas. Är riktigt imponerad av avgassystemet, rostfritt och superpassform! Riktigt nice. Tyvärr tog jag inte så mycket bilder, då det blev lite stressmek för att få ihop bilen till saabfestivalen.
ICn
Äntligen återcirkulerande dump, redigt trött på pysandet
Notera eftermarknadsinloppsröret!
Ibland har man tur, råkade ha denna silikonslang som passade perfekt till luftfiltret..
Ses på festivalen!
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Riktigt kul trÃ¥d att följa í ½í¸€ speciellt när man själv har ett og9-3 coupe som man vill fÃ¥ fart pÃ¥ :P
Vad var det för fjädrar du köpte bak (4")? Satt fint som attan där í ½í¸Ž í ½í¸€
-11 Saab 9-3 SC 1.9TTID - 180hk/400nm, Pendlarbil
-85 Saab 90 2.0i 8v - 100hk, Projektbil
-98 Saab 9-3 Coupe 2.0T - 300hk/1140kg - SÃ…LD
-07 Saab 9-5 SC BP 2.0t - 260hk, E85 - SÃ…LD
-95 Saab 900 Cab 2.0T - 350hk/480nm, E85 - SÃ…LD
Hääärligt! vad krävdes mer än bara turbon vid uppdateringen ?
12175: 4" bak, japp! Är riktigt låg och go, men har lite gnek och andra missljud från chassit jag skulle vilja bli av med.
Pontaa: Krävs vattenpump och dess anslutning mot blocket från en T7-bil, för att få på ett av vattenrören till TD04an. Samt kobra såklart. Annars är det inget konstigt.
På tal om chassi, monterade lite grejer från reservdelsbilen:
Styrväxelklämma
Subframestage
Helt otroligt vad stor skillnad klämman gör, tar ju bort 70% av ålandet vid pådrag.
Subframestaget känner jag ingen jätteskillnad med so far, men styvare är alltid bra antar jag! Tyvärr måste man shimsa bakre fästena för att gå fritt 3" DP, antar att det försämrar dess uppstyvningsförmåga något.
Avslutade med en liten runda med T5 suite för att börja utnyttja TD04an, tyvärr har jag något skumt med bränslet som gör att den inte vill feta upp riktigt över 4000 varv, skall felsöka bränslesystemet imorgon.
Hälsade på Schwartz en sväng också, gött med låga 9-3or
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Har fortsatta bränsleproblem:
Vid 4000 varv och över börjar den knacka, såpass att laddtrycket sänks. Kollar man AFR så börjar det öka linjärt från 11.5 ish upp till 12.7 vid 6000 rpm. Laddtryck runt 1-1.3 bar. Har 22 i injector scaling och 1.5 i VE mappen men det gör ingen skillnad. Det är framförallt cyl 1 och 2 som knackar, så har bytt spridare på dom. Har även testat byta BTR och bränslepump. Bränslefiltret är bara 2 år gammalt men skall prova byta det också.
Några idéer? Hur långt räcker tegelbruna spridare eg?
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng