Sidan 27 av 28 FörstaFörsta ... 1725262728 SistaSista
Resultat 521 till 540 av 553

Ämne: SAAB og9-3 coupé, från gubbil till gatracer // Såld 2023-07-28

  1. #521
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 675
    Medlem#
    7660
    Wohoo! Kul update! Låter som att bilen är riktigt trevlig nu
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  2. #522
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Verkligen, äntligen faller bitarna på plats

  3. #523
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Göööttt!

    Skiljer det något på slag/infästning/diameter på cylindern?

    Tänker t ex om cylindern flexar mot servot eller nåt.

    På og9-5 ser man att hela torpeden/bromsservo flexar när man trampar på pedalen...

  4. #524
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Infästning mot servot är samma, fast med annan placering på skruven. Exakt samma montering mot torpeden. Vet faktiskt inte om det skiljer i spec på cylindrarna, däremot ansluter bromsledningarna annorlunda.

    Torpeden flexar säkert, man blir ju sugen på att förstärka...

  5. #525
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    En liten update! Inte hänt nåt direkt i vinter. Bilen har stått avställd på annan plats.

    Idag var det dock besiktning ua och påställning! Vi ses såklart på Knutstorp, skall bli kul att känna på CUP2orna, stolarna, och pedalkänslan!! Sjukt taggad. I övrigt kommer det inte hända så mycket nytt med bilen i år, blir byte av spridare till 875cc då jag tycker det är för lite marginal på originalspridarna för att jag skall känna mig trygg, hehe.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #526
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Gött med UA, vilken besiktningsstation besökte du?

    Kommer du köra ner till Knutan eller är det trailer queen?

    PS-
    Sorry att jag fortfarande har din bränsletrycksmätare...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  7. #527
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Opus Lundby, alltid bra mottagande där! Dock original stolar och ratt vid besiktningstillfället.
    Blir nog trailer denna gång, tycker körningen blir lite roligare när man kan ge allt utan att behöva oroa sig för att komma hem

    Lugnt

    3 användare gillar detta inlägg



  8. #528
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Efter besiktning återmonterade jag sportstolarna. Störde mig på airbag-lampan förra året, så jag köpte 2.2 ohms motstånd och satte i kontaktstycket. Funkade fint!




    Stuga bokad till Knutan, stört taggad!

    6 användare gillar detta inlägg



  9. #529
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    65
    Medlem#
    12840
    Lysande lampor i panelen är det värsta som finns om de inte ska lysa, helt rätt!

    Bokade stuga igår så jag antar att vi syns, vi är 3 bilar som åker ifrån Trollhättan under lördagen någon gång

  10. #530
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Gött, då ses vi där!

  11. #531
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Skulle bara kontrollera hjulbultarna... Två stycken gängpaj (!) inte varit med om innan. Som tur var hade jag ett par gamla fjäderben liggandes med nav i. Sagt och gjort, bara hugga in och börja riva.

    Blir ju nya lager per automatik när man trycker ut naven. Helvete vad rostigt och grisigt det var. Satt hårt.


    Lite bökigt att rigga upp benen i pressen, ng900/og9-3-konstruktionen är verkligen.. dålig. Satt bra, krävdes 8 tons tryck innan det small.


    Nytt och fräscht!


    Skall dubbelkolla hjulinställningen och ställa ner laddtrycket lite sen är jag helt redo!

    10 användare gillar detta inlägg



  12. #532
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Ikväll var det hjulinställning samt lite mjukvarujustering på schemat. Ställde ner laddtrycket för att kunna bomba på ordentligt utan att få överslängar eller magra transienter. Helt redo nu, och han är arg! Ses på Söndag!

    7 användare gillar detta inlägg



  13. #533
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Då var knutan avklarad. Kul som fan som vanligt!!


    (Tack SirMacke för fotoinsatsen!)

    Bilen betedde sig överlag väldigt bra. En sammanfattning:

    Motor: Räckte till gott och väl trots 1 bars laddtryck. 2.3an är svinstark och räcker gott för att enhjula mest hela tiden. Blir lite trim ändå mest för att det är kul, 875-injektorer inhandlade.

    Chassi: Coilsen är grymma, bilen upplevs balanserad och sitter stadigt. Styr in välvilligt och vill liksom "runt sin egen axel". Kommer uppgradera till ställbara topplagringar för att få lite mer camber för däckens skull, men sitter nog inte mycket tid där.

    Bromsar: XP8 på 314mm fram räcker fint, ingen fade alls. Däremot skulle jag vilja ha lite bättre bromsar bak, upplever att bilen ställer sig lite mycket på frambromsarna och vill gärna orma sig vid höghastighetsinbromsningar. Skulle vilja suga ner bakänden lite. Blir 300mm aerobromsar med bra belägg till nästa gång.

    Däck: CUP2.. jävla nöjd med dom. Var bara nöta på varv efter varv. Började gny lite efter 5 varv på max men inte så att greppet var dåligt. Inga ändringar här, lär väl skifta fram och bak till nästa träff.

    Övrigt: Diffbroms, diffbroms, diffbroms. Men det blir nog ett vinterprojekt.

    Förare: Behöver nöta mycket mer för att hitta bromspunkter och spårval, men det löser sig väl med tiden. Skulle behöva en ny hjälm också som inte klämmer så förbannat.

    Tyvärr fick jag åka hem lite tidigare då multiremmen trasades sönder, men fick kört iaf 15 snabba varv!

    8 användare gillar detta inlägg



  14. #534
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Dags att göra nåt åt bakbromsarna! Because budget-räser så blev det 9-5 aero 300mm.

    9-5 Aero-ok med hållare inköptes billigt som skam från bildelsbasen:


    Såg trista ut så stålborste fram:


    Provade sen citronsyrabad, fick ligga i drygt 48h. Funkade bra!


    Lite färg och ny packningssats


    Redo för montering


    Beläggen blev XP8or, det enda man eg behöver lägga pengar på för att att ha kul på en bana


    Stålomspunnet från speeding.nu


    Monterat och klart, luftat och nybytt vätska i systemet (RBF600)




    Tog en kort runda för lite inkörningsprocedur. Kändes bra, men vi får se hur balansen i bilen upplevs och hur väl de presterar på lördag på Kinnekulle. Ses där!

    7 användare gillar detta inlägg



  15. #535
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Snyggt jobbat, ser bra ut!
    Ses på Kinnekulle.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  16. #536
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Kinnekulle avklarat! Kom igång ganska sent på em pga flaggvakt samt lång kö till käket. Men vilken uppslutning! Kul att se att SAAB-intresset frodas fortfarande

    På eftermiddagen blev det mycket körning, kunde köra mer eller mindre non-stop 1430-1600.
    Är mycket nöjd med bromsprestandan nu. Mycket lugnare i inbromsningarna, inget ålande och inga tendenser till bromsfade trots som mest 10 snabba varv i rad. Bra pedalkänsla när bromsarna är varma. Grymt!

    Däcken fungerade också väldigt bra, man kunde nöta varv på varv utan förändring i egenskaper. Körde 2.1 bar varmtryck runt om. Vet ärligt talat inte om det är opti.

    Nästa gång för min del blir Gelleråsen, då kanske med 875or monterade för lite mer drag på rakan. Tyckte även bilen var lite orolig i styrningen, en kompis med omfattande erfarenhet tyckte jag skulle prova lite toe-in eller toe-out för att lugna ner den. Blir nog toe-out för instyrningens skull. Kör neutralt idag.

    4 användare gillar detta inlägg



  17. #537
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Härligt att det verkar lira

    Är det på rakorna den känns ostabil? Isåfall kan ökad caster göra den mer kursstabil

  18. #538
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Nja, det är mellan kurvorna egentligen, när man skall styra in. Rakorna är den lugn.

  19. #539
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Ok, då låter lite toe-out vettigt ja.

    1 användare gillar detta inlägg



  20. #540
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 675
    Medlem#
    7660
    OG9-3 har nästan obefintlig caster fram original, vilket gör att ”feedbacken” man får är rätt dålig. Med excentriska topplagringar som är justerade för att få caster ökar feedbacken och man får en helt annan (enligt mig mycket bättre) styrkänsla.

    På köpet får man negativ camber på ytterhjulet vid sväng vilket bara borde vara positivt på banan

    1 användare gillar detta inlägg


    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-01-19, 23:02
  2. [LÖST] Passar dörrsida från 3dörr till 2dörr Cab OG9-3
    Av T-bergman i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-02, 19:20
  3. Saab 900 2.0T Coupé
    Av turb0pr0pp i forum Projekt
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2008-03-15, 19:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •