Sidan 28 av 28 FörstaFörsta ... 18262728
Resultat 541 till 553 av 553

Ämne: SAAB og9-3 coupé, från gubbil till gatracer // Såld 2023-07-28

  1. #541
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Grymt, kanske dags att skaffa sig ett par topplagringar…

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #542
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Förra året var det rätt dött, bytte olja och filter någon gång på våren men bilen lämnade aldrig lyften. Men när jag såg träffkalendern med datum och banor i år blev jag taggad!

    Såpass taggad att jag beställde Siemens Dekra 875cc spridare samt ett mässingbussningskit till växellänkaget. Det är nog de uppdateringar som jag gör i år, men hoppas köra betydligt mer!

    Monterade bussningarna ikväll. Tycker det gjorde gott för spakkänslan, mer distinka lägen helt klart!

    6 användare gillar detta inlägg



  3. #543
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Monterade Siemens 875cc spridare igår! Nu är det bara vänta på torrare vägar så kan man mappa lite sen..

    3 användare gillar detta inlägg



  4. #544
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    741
    Jag satt och sökte lite allmänt för att hitta inspiration till min egen OG 9-3 Aero som står och sover i garaget och snubblade över den här tråden.

    Jag har läst alla inlägg och det har tagit sin tid men det var helt klart värt det! Jättekul att se framstegen!

    Bra jobbat må jag säga! :-)

    Mvh
    Anders

    4 användare gillar detta inlägg



  5. #545
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Vad kul att höra! Blir smickrad av att någon tar sig tid att läsa allt

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #546
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Inte mycket att fota det senaste men har grejat en del med VE-mappen efter injektorbytet. Börjar få hyfsad ordning på det men tycker inte lambdaregleringen fungerar särskilt bra. Svänger ganska yxigt och tar stor steg. Någon annan som haft problem med det på 875cc injektorer? Antar man kan justera regulatorparametrarna?

    Har även ett annat problem jag inte förstår. Justerar jag in VE på olika varvtal på tomgång tills det ser bra ut, får jag efter en stund ett ändrat beteende. Då börjar plötsligt motorn gå 15-20% magert på alla varvtal? Duty cycle är samma på injektorn så borde inte vara någon kompensationsmapp eller liknande. Motorrummet har ju blivit varmare men det borde ju isf ge en fetare blandning på samma duty cycle..? Kan det vara bränsletemp som påverkar? Detta händer vid vattentemp på ungefär 105 grader och insugstemp på ungefär 70 grader.

  7. #547
    875cc är riktiga piss spridare! likadant med 630cc...

    Rekommenderar att du byter till SMP 846, Titta på pappavagn tråden, joel har exempel på hur mycket bättre 846 är i sprutbilden är deka 875cc

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  8. #548
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Spännande! Frågan är hur wall wetting påverkar förbränningen vid olika väggtempar? Skulle det kanske förklara fenomenet jag ser med magrare blandning vid högre motorrumstemperaturer? Men varför? Väggvätning borde alltid vara kass oavsett temp? Vore intressant även med en graf över injektorns linjäritet för att förstå om lambdaregleringen rör sig över ett olinjärt område. Men det är la svårt att få tag på. Säljbroschyren påstår ju att de är linjära hela vägen ner till "små mängder", vad det nu är.

  9. #549
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Det är inte tankurluftningen purge/evap som startar?

    Är det bensin i tanken så blir det små öppningstider vilket gör det ännu mer känsligt med större spridare.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #550
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Bra idé. Skulle kunna påverka lambdaregleringen ja. Skall prova slå av den och se hur det påverkar stabiliteten. Borde vara rätt små purgemängder vid dessa yttertempar dock..

    För att förstå varför motorn blir mager vid varmt motorrum har jag även provat startgas för att utreda luftläck men allt verkar tätt.
    Googlade lite och verkar finnas en tabell Luft_kompfak! som man kan justera för att kompensera VE vid höga insugstempar, förhoppningsvis kan jag använda den för att lösa problemet tyvärr då utan att förså grundorsaken.

  11. #551
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Såld! Har haft låg motivation för denna bil de senaste åren, och när jag dessutom måste flytta ur garaget i december fattade jag beslutet att sälja den. Blandade känslor, men den hamnar hos en annan SAAB-entusiast, så det känns bra!

    Apropå funderingarna ovan, det var luft_kompfak som ställde till det. Ett tips är att lägga VE mappen på den insugstemp bilen för det mesta rullar med och sen kompensera mer extrema tempar med den tabellen.

    Over and out, rullar fortfarande SAAB som brukis och abstinensen för en hobbybil lär kicka in rätt fort.

  12. #552
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Inlägg
    74
    Medlem#
    -
    Ska bli kul att fortsätta bygga på denna goa bil! Den har minst sagt hamnat i rätt hem, redan börjat pilla med den smått. Fått gå som brukis denna vecka då 9000 behövdes bytas grenrörspackning på :P Ack så fint å trevligt den gått denna vecka!

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #553
    Ryktas att den är snabbare än en evo

    1 användare gillar detta inlägg



    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-01-19, 23:02
  2. [LÖST] Passar dörrsida från 3dörr till 2dörr Cab OG9-3
    Av T-bergman i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-02, 19:20
  3. Saab 900 2.0T Coupé
    Av turb0pr0pp i forum Projekt
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2008-03-15, 19:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •