Grymt, kanske dags att skaffa sig ett par topplagringar…![]()
Grymt, kanske dags att skaffa sig ett par topplagringar…![]()
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Förra året var det rätt dött, bytte olja och filter någon gång på våren men bilen lämnade aldrig lyften. Men när jag såg träffkalendern med datum och banor i år blev jag taggad!
Såpass taggad att jag beställde Siemens Dekra 875cc spridare samt ett mässingbussningskit till växellänkaget. Det är nog de uppdateringar som jag gör i år, men hoppas köra betydligt mer!
Monterade bussningarna ikväll. Tycker det gjorde gott för spakkänslan, mer distinka lägen helt klart!
![]()
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Monterade Siemens 875cc spridare igår! Nu är det bara vänta på torrare vägar så kan man mappa lite sen..
![]()
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Jag satt och sökte lite allmänt för att hitta inspiration till min egen OG 9-3 Aero som står och sover i garaget och snubblade över den här tråden.
Jag har läst alla inlägg och det har tagit sin tid men det var helt klart värt det! Jättekul att se framstegen!
Bra jobbat må jag säga! :-)
Mvh
Anders
Vad kul att höra! Blir smickrad av att någon tar sig tid att läsa allt![]()
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Inte mycket att fota det senaste men har grejat en del med VE-mappen efter injektorbytet. Börjar få hyfsad ordning på det men tycker inte lambdaregleringen fungerar särskilt bra. Svänger ganska yxigt och tar stor steg. Någon annan som haft problem med det på 875cc injektorer? Antar man kan justera regulatorparametrarna?
Har även ett annat problem jag inte förstår. Justerar jag in VE på olika varvtal på tomgång tills det ser bra ut, får jag efter en stund ett ändrat beteende. Då börjar plötsligt motorn gå 15-20% magert på alla varvtal? Duty cycle är samma på injektorn så borde inte vara någon kompensationsmapp eller liknande. Motorrummet har ju blivit varmare men det borde ju isf ge en fetare blandning på samma duty cycle..? Kan det vara bränsletemp som påverkar? Detta händer vid vattentemp på ungefär 105 grader och insugstemp på ungefär 70 grader.
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
875cc är riktiga piss spridare! likadant med 630cc...
Rekommenderar att du byter till SMP 846, Titta på pappavagn tråden, joel har exempel på hur mycket bättre 846 är i sprutbilden är deka 875cc
Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
5 växlad Manuell
Projekttråd:
http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a
Spännande! Frågan är hur wall wetting påverkar förbränningen vid olika väggtempar? Skulle det kanske förklara fenomenet jag ser med magrare blandning vid högre motorrumstemperaturer? Men varför? Väggvätning borde alltid vara kass oavsett temp? Vore intressant även med en graf över injektorns linjäritet för att förstå om lambdaregleringen rör sig över ett olinjärt område. Men det är la svårt att få tag på. Säljbroschyren påstår ju att de är linjära hela vägen ner till "små mängder", vad det nu är.
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Det är inte tankurluftningen purge/evap som startar?
Är det bensin i tanken så blir det små öppningstider vilket gör det ännu mer känsligt med större spridare.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Bra idé. Skulle kunna påverka lambdaregleringen ja. Skall prova slå av den och se hur det påverkar stabiliteten. Borde vara rätt små purgemängder vid dessa yttertempar dock..
För att förstå varför motorn blir mager vid varmt motorrum har jag även provat startgas för att utreda luftläck men allt verkar tätt.
Googlade lite och verkar finnas en tabell Luft_kompfak! som man kan justera för att kompensera VE vid höga insugstempar, förhoppningsvis kan jag använda den för att lösa problemet tyvärr då utan att förså grundorsaken.
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng