Bra jobbat!![]()
Bra jobbat!![]()
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Ser riktigt fräscht ut alltihop! Kul att skruva med då!
Good work!![]()
![]()
9-5 2,3t vector - 02
Tack för alla kommentarer!
Idag har det blivit lite smårivande.
Lossa multirem
Haka av servopump
Lyfta undan farthållarlådan
Koppla loss gasvajrarna
Den här hittade lös liggandes i motorrummet, vad är det?
AC-kompressor loss
Oljefilterhållare loss
Batterikabel likaså
Lyckas inte separera den här rackaren från "mellanaxeln"? Hur gör man? Får lyfta med allt upp annars antar jag.
Välförtjänt kaffepaus
Skulle ta loss kopplingen, men insåg att jag ju då vrider hela kopplingspaketet och svänghjulet. Antar att det finns passande verktyg för att hålla dom sakerna på plats?
Och så en före- och efterbild på kaoset man ändå lyckats ställa till med hittills
Inte mycket kvar innan jag kan lyfta ur motorn nu.![]()
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Det där är tempgivare som sitter på kortsidan i toppen, på växellådssidan. Vattentemp..
Pensionsfonden
Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16
Ok. Funderar på anledningen till motorraset. När jag öppnade tappen i botten av kylaren kom nämligen väldigt lite vatten ut. Fick tömma bilen via vattenröret till turbon. Kan det ha varit så att det är stopp någonstans och att givaren låg löst och inte visade någon temp varpå föraren körde ändå och motorn skar? Kanske lite långsökt..
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Ja den sitter ju vid termostathuset "ovanför" lådan.
Har den lossnat vid färd (vilket verkar väldigt otroligt) eller helt enkelt glömts bort så lär ju allt vatten försvunnit där, motorn blivit för varm utan resultat från givaren och tillslut skurit.
Väldigt skumt i vilket fall..
Ja, märkligt!
Att en T5-motor rasar efter 13k mil är lite uppseendeväckande tycker jag. Vet inte vad för program den haft osv, att den har varit trimmad är uppenbart men inga jättenivåer heller. Får se till att noggrannt kolla kylsystem/oljesystem innan uppstart med ny motor iaf så det inte är något sådant som orsakat raset.. Skall bli spännande att lyfta toppen och kolla läget.
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Ok, alltid bra att veta om jag skall sälja av sakerna iaf.![]()
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Efter lite annat som kom i vägen förra veckan blev det lite tid i garaget ikväll!
Först åkte kopplingen ur, hade en glad hjälpreda ikväll!
Näst på tur
Lika glad efter svänghjulet
Borta
Ut med motorhärvan
Hade inget specialverktyg till bränsleledningen, så lossade hela railen
Redo
Sista motorfästet loss
Upp och hoppa
Fästes på stativet
På plats
Tomt var det här
Nästa steg blir att börja riva motorn och kolla läget med kolvarna.
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Grymt jobbat och alltid roligare att skruva med trevligt sällskap!![]()
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Spännande tråd! Kör hårt : )
9-5 2,3t vector - 02
Tack för supporten, det ger energi!
Nu börjar funderingarna på trimdelar. Jag har ett effektmål på mellan 400 och 500 hästkrafter, på en 2.3 liters motor. Vad behövs uppgraderas motormässigt, tänker kolvar och stakar? Lägger mig hellre på 420hk än betalar väldigt mycket mer för 500hk. Vad klarar T5-motorn ungefär med standardkolvar och stakar? Maptun har ett stegtrim på 470hk där man endast byter "kringutrustning". Vad skall man satsa på för turbo? Vet att jag har en del googlande att göra, men alltid värdefullt med spontan input.
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
400+ fungera utmärkt med original kolvar/stakar.
19T har Robert ur stressat till närmare 500hk på E85 och 2.3L så 400 eller strax däröver ska fungera. Dessutom ser det bra ut i besiktningen.
Större spridare och pump behövs också. Luftflöde in kan behövas ses över liksom avgas ut.
Annars lär det vara lugnt om du vill hålla en stram budget.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Ok, intressant. Nära 500hk med en 19T låter ju smått galet, men hänger dom aggregaten med en liten bit över 400 är det helt klart intressant. Originallooken är viktig då besiktning är tanken. Hade nog tänkt mig ett lite större aggregat än 19T från början samt annat grenrör dock. Har sneglat på Garrett GT30 som verkar hyffsat populära, sen verkar det finnas en uppsjö olika varianter där...
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Hur fick du tjejen att hjälpa till?!Magi? Droger? Hot? Mutor?
900R 2,3T Projekttråd
VW Passat Variant -12
"Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h
Haha, det är en kompis faktiskt. Tjejen håller sig på behörigt avstånd, och där hjälper nog varken droger, magi eller mutor.![]()
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Har inte hänt så mycket här, har städat lite i garaget och tyvärr fått lägga lite pengar på bruksbilen efter en besiktning...
Gårdsmek
Ner med avgassystemet
Hål var det här...
Rostfritt sportsystem från A-alt avgas, 2.5"
Nytt mellanrör också
Upp å hoppa! Ser nu att mellanröret ser lite skevt ut, har jag satt det åt rätt håll? Trångt under bilen och svårt att få en uppfattning med näsan vid klämman...
Två dämparen i mitten
Delat på ett ställe
Bakre dämpare
På plats
Överlag mycket bra passform, satt som ett smäck! Är dessutom tyst och fint, precis som original.
Vidare uppdateringar på 9-3an kommer nästa vecka, då skall motorn plockas isär.
P.S Bonusklipp på garagehjälpens nyförvärv, en BMW 540i. Raka fyror är fint men en V8a morrar rätt gott den också D.S
https://www.youtube.com/watch?v=z_TF5dYh1G8
Johan #7499
http://www.garaget.org/Eindpeng