Sidan 3 av 22 FörstaFörsta 1234513 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 440

Ämne: SAAB og9-3 coupé, från gubbil till gatracer // TD04 monterad

  1. #41
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    100
    Medlem#
    -
    Snyggt avgassys!
    9-5 2,3t vector - 02

  2. #42
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 437
    Medlem#
    6973
    Ser ut som flexröret sitter upp-och-ner.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #43
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 097
    Medlem#
    7499
    Visst gör det det? Får bli lite kvällspill idag med då.

  4. #44
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 097
    Medlem#
    7499
    Här går det tyvärr lite trögt. Mycket jobb det senaste plus en massa besiktningsfix på brukisen. Hoppas kunna återgå till 9-3an snart

  5. #45
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    ....jobba hårdare bara! Hallå!



    Citat Ursprungligen postat av Travis Visa inlägg
    Hur fick du tjejen att hjälpa till?! Magi? Droger? Hot? Mutor?

    hundvalpar....han har sagt det finns hundvalpar i garaget

  6. #46
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Motala
    Inlägg
    15
    Pax för henne!!!

  7. #47
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 097
    Medlem#
    7499


    Rusktigt dålig aktivitet här, men 9-5an har nu gått igenom besiktningen efter byte av handbromsbackar, monteringsdetaljer och vajer samt nytt avgassystem. Så snart kan jag återgå till 9-3an. Börjar dock med lite garagefix.



    Vitt!

  8. #48
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 097
    Medlem#
    7499
    Nästa steg blir att köpa en motor. Det verkar vara svårt att få tag på 2.3 liters 9000-motorer som inte gått 20k+ mil. Hur viktigt är det eg med låga mål? Om man skulle renovera motorn, vad skulle man byta i så fall? Är rätt ny på detta som ni kanske märker.

  9. #49
    Grundladd Browans avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Bromölla/Valje
    Inlägg
    281
    Medlem#
    5341
    2008 9-3 2.0t SC Vector Aut BioPower, eSID2, Maptun steg 4+.
    2005 9-3 2.0t SS Vector Aut.
    1998 Yamaha YZF 600R.

  10. #50
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 097
    Medlem#
    7499
    Detta börjar bli off topic, men bättre än inget antar jag. Senare i veckan kommer uppdatering på 9-3an. Tills dess får ni hålla till godo med lite garageupprustning, verktygstavla och en otroligt ful vanlig tavla sattes på plats.



  11. #51
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    547
    Medlem#
    4125
    Citat Ursprungligen postat av Eindpeng Visa inlägg
    Ok, intressant. Nära 500hk med en 19T låter ju smått galet, men hänger dom aggregaten med en liten bit över 400 är det helt klart intressant. Originallooken är viktig då besiktning är tanken. Hade nog tänkt mig ett lite större aggregat än 19T från början samt annat grenrör dock. Har sneglat på Garrett GT30 som verkar hyffsat populära, sen verkar det finnas en uppsjö olika varianter där...
    Om du ska ha en vettig turbo skulle jag valt någon av dessa.

    http://www.full-race.com/store/turbo...258-turbo.html

    http://www.full-race.com/store/turbo...758-turbo.html

  12. #52
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 097
    Medlem#
    7499
    Det är tyvärr lite utanför budget. Vad är största fördelen med dessa agg?

  13. #53
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 097
    Medlem#
    7499
    Äntligen lite tid nedlagd på 9-3an!

    Insuget av



    Grenrör av



    Bort med tändkassett


    Bort med ventilkåpa



    Bort med vattenpump



    Och motorfäste



    Kedjan av


    Och toppen



    4ans cylinder verkar ha gått lite varmt, eller?


    Allt för idag!

  14. #54
    Så intressant att följa dessa trådar, Skulle vilja renovera min bil lite också. Men har inget garage och absolut ingen kunskap att utföra dessa saker Kul att se att det går framåt för dig och hoppas allt ska lösa sig.
    Saab 9-5 Linear Sport 2.3t 2003

  15. #55
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 097
    Medlem#
    7499
    Här har det stått stilla ett tag... Men nu skall det hända lite mer framöver förhoppningsvis. Har äntligen köpt en motor, närmare bestämt en 2.3t från en 9000 årsmodell 1998.
    Tanken är att för att bli klar till våren inte röra den mer än nödvändigt. Byta topplockspackning och kamkedja hade jag tänkt, sen göra rent och ev måla. Sedan lyfta över alla prylar från andra motorn, komplettera med en tillräckligt rejäl snurra och hiva i den i bilen.



  16. #56
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    313
    Passa på att klippa balanskedjan samtidigt kanske ? Ett mindre bekymmer, i särklass om trimmar.
    Jag känner en kille som har fina pluggar till balansaxlarna, säg till vid intresse.

  17. #57
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 703
    trevligt!

    vad gör du åt chassit? har upplevt en standard og9-3 med en 9-5 aero motor och program.

    filbyte blev enkelt och oförutsägbart.

  18. #58
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 691
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    trevligt!

    vad gör du åt chassit? har upplevt en standard og9-3 med en 9-5 aero motor och program.

    filbyte blev enkelt och oförutsägbart.
    Ja, 2.3 i og9-3 resulterar ofta i spontana och oplanerade filbyten.
    Styrväxelklämma och fräscha bussningar rekommenderas starkt!
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  19. #59
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 097
    Medlem#
    7499
    Bra fråga. Har haft en ng900 innan med knappt 300 hästkafter och den var inte särskilt trevlig på vägen. Min tanke med chassit är att göra så mycket det bara går:

    Styvare bussningar överallt
    Subframstag
    ARB22
    Ev Uniball-bärarmar
    Sänkning
    Hårdare dämpare
    Styrväxelklämma
    Styrväxelbussning

    Fler idéer? Är en fråga om tid och pengar, fokus i år är motorn. Sen förmodligen en mycket obehaglig väghållningssommar och chassiuppgraderingar till hösten.

  20. #60
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 703
    utan att kunna mycket (och det jag kan har jag läst mig till) modellspecifikt ang og9-3 men däremot med lite generella kunskaper så skulle jag säga ungefär såhär

    Styrväxelklämma
    Styrväxelbnussningar (billigt i sammanhanget)
    Subframe stag
    sänkning + hårdare dämpare.

    Skulle kolla på uniball bärarmar och ARB22 om du inte är nöjd med hur bilen blir efter detta första steg. Det är lätt att man köper på sig grejjer som egentligen inte behövs. är Du som ska gilla bilen, så går inte blint gå på vad andra gör.

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-01-19, 22:02
  2. Sidokjolar från en coupe till 4dr ng900 hur lösa detta?
    Av NIKKELICIOUS i forum Utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-06-04, 21:06
  3. Dörrsida från 3dr coupe till 2dr cab
    Av T-bergman i forum Utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-02, 18:20
  4. Svar: 49
    Senaste inlägg: 2008-03-15, 18:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •