Sidan 25 av 26 FörstaFörsta ... 1523242526 SistaSista
Resultat 481 till 500 av 503

Ämne: SAAB og9-3 coupé, från gubbil till gatracer // På backen :D

  1. #481
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 151
    Medlem#
    7499
    Ah ok, vet du om det finns något att vinna med att byta? Man behöver ju knäcka till lite nya bromsrör. Tyckte pedalkänslan var långt mycket bättre i reservdelsbilen än i min bil, funderar på varför. Är inte 314mm-bromsarna, för pedalen var ungefär lika kass innan.

  2. #482
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 363
    Medlem#
    3471
    Det där med ärgad minuskabel hade jag på min og9-5a med (Silverpilen). Den var mer eller mindre av och startmotorn gick jäkligt trögt. Så jag fick byta kabelskon i chassiet (den stora) sedan blev det skillnad minsann.

    Bra jobbat, kul att se vad som händer.
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  3. #483
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 151
    Medlem#
    7499
    Sådär, nu kom det lite grejer från england! Tyvärr var mellanbrickorna i 2.5" slut och skickas senare, men nu kan jag iaf få ihop benen!


    Kan nog inte rekomendera compbrake motorsport dock. Gick inte beställa via hemsidan till sverige utan det fick man göra via mail. Först ville de göra en banköverföring med 9 pund i avgift, fick då maila så de gav uppgifter till paypal istället. Betalade, och sen var det tyst. Skickade 6 mail under 2 veckors tid utan att de svarade. Ringde men fick inte svar. Till slut svarade de på telefon och sa då att de hade skickat men att grejerna kommit bort på posten och att de skulle skicka nya prylar direkt. Fick då snabbt bekräftelse från DHL, något jag inte fick första gången. Så jag vet inte om jag tror på den. Idag fick jag alltså grejerna, men mellanbrickor i 2.5" saknades, det kunde de ju iaf informerat om.

    Totalt tog det 2,5v med en jäkla massa påminnelser och kontaktförsök innan grejerna dök upp. Mycket positiva google reviews dock, så kanske hade jag otur.

    Men nu blickar jag framåt och börjar bygga!

    2 användare gillar detta inlägg



  4. #484
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 151
    Medlem#
    7499
    Sleevsen passade helt perfekt över benet, verkligen som gjort för det! Till helgen blir det svetsa.

    5 användare gillar detta inlägg



  5. #485
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    565
    Vilket jättejobb. Jag har såg att din växellåda ligger dikt an mot motorn i en 9-3 og som jag har så när jag montera lådan så har jag ett mellanrum där den där "styr grejen" som sitter på motorn som ska in i sprängkåpan på växellådan. Kan de vara därför min inte riktigt vill frikoppla????

  6. #486
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 151
    Medlem#
    7499
    Ja, förmodligen. Sitter lådan inte kloss an räcker inte slaget i slaven för att frikoppla.

  7. #487
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 151
    Medlem#
    7499
    Idag svetsade jag fast sleevsen! Imorgon blir det pilla med topplagring och fjäderstyrning.

    Bifogade bilder Bifogade bilder

    4 användare gillar detta inlägg



  8. #488
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 081
    Medlem#
    3183
    Vad blir det för topplagringar?
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  9. #489
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 151
    Medlem#
    7499
    Det blir original ombyggda med ledlager till att börja med, sjukt sugen på ställbara dock såklart

  10. #490
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 151
    Medlem#
    7499
    Idag var det dags att bygga! Beslutade mig för att bygga egna mellanbrickor av plåt och 2.5" avgasrör.

    Hålsågen var till hjälp idag.


    Börjar bli lite bättre med svetsen nu iaf


    För topplagringen behövde jag göra hålet lite mindre för att hjälpfjädern skall ha nåt att stå på


    Svetsat


    Slipat


    Alla delar uppradade:


    Och så äntligen, ihop!



    Passade även på att montera B8orna samt hjälpfjäder bak, blev bra!


    Allt för den här gången

    6 användare gillar detta inlägg



  11. #491
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 081
    Medlem#
    3183
    Det ser bekant ut

    1 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  12. #492
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 151
    Medlem#
    7499
    Vi börjar bli ett gäng nu!

  13. #493
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 418
    Medlem#
    5849
    Ser mycket bra ut Johan!
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  14. #494
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 151
    Medlem#
    7499
    Tack! Ikväll satte jag ihop framvagnen och ställde ner bilen, helbilsbilder dröjer dock lite då det behövs lite ljus för det. Luftade även bromsarna och bytte vätska (RBF600 såklart)

    Kommer bli bra! Nästa steg är att montera stolarna och köpa R-däck.

    5 användare gillar detta inlägg



  15. #495
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Myggenäs
    Inlägg
    3
    Medlem#
    11473
    Ska bli spännande att se den på backen.

  16. #496
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 151
    Medlem#
    7499
    Sådär, i lördags var det touch-down!

    Började med en tvätt, med min nya foam-lance.



    Och så lite bilder hur bilen blev, är lite osäker på hur långt i från bumpstops jag är, skall kolla lite mer på detta.



    Finally:


    Körde även en sväng. Helvete vad stor skillnad! Med ledlagrade topplagringar och dessa hårda fjädrar + svarta powerflex beter den sig jävligt bra. Svänger in riktigt rappt och kränger ingenting! Får bli en hjulinställning, sen skall det bli grymt spännande att se hur det blir på Knutstorp.

    Ang kopplingen så går det att rangera bilen men det är ändå ganska av/på. Inget jag kommer vilja kököra direkt. Men överlag utbredde sig ändå ett leende, hela bilen har tagit ännu ett steg i rejs-feeling. Hårt!

    9 användare gillar detta inlägg



  17. #497
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 081
    Medlem#
    3183
    Läckert!!

    Om du vill ha lite camber bak kan man lägga något mellan hub och bakaxel.
    Jag har shimsat min bakvagn.
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  18. #498
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 418
    Medlem#
    5849
    Bra jobbat Johan!
    Jag "råkade" dra igång intercoolerbyte på min så det har inte blivit någon provtur ännu...

    Citat Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
    Jag har shimsat min bakvagn.
    Detta är jag lite sugen på, vad användes för materiel, tunnplåt, eller hur många mm är lämpligt?

    // Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  19. #499
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 151
    Medlem#
    7499
    Också nyfiken på detta, hur blir det med skruvarnas vinkel osv?

  20. #500
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 435
    Medlem#
    8689
    Shimsen lägger man mellan okhållaren och bakaxeln. Viktigt att man inte lägger de direkt bakom hubben.

    vinkeln går bra, beroende på hur mycket vinkel man vill ha då. Det finns shims man kan lägga mellan utan att ens behöva dra ut skruvarna helt. https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...3_4908166.html

    Annars kan man ju tillverka något själv också

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-01-19, 22:02
  2. Sidokjolar från en coupe till 4dr ng900 hur lösa detta?
    Av NIKKELICIOUS i forum Utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-06-04, 21:06
  3. Dörrsida från 3dr coupe till 2dr cab
    Av T-bergman i forum Utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-02, 18:20
  4. Svar: 49
    Senaste inlägg: 2008-03-15, 18:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •