Sidan 23 av 24 FörstaFörsta ... 1321222324 SistaSista
Resultat 441 till 460 av 475

Ämne: SAAB og9-3 coupé, från gubbil till gatracer // Coils

  1. #441
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 382
    Lambdan är för hög i mitt tycke. Får det till 0,87. Jag vill inte ligga över 0.82 på full mutter. Är ganska säker på att spridarna är slut, att större behövs alltså. Sänk laddtrycket :-)

  2. #442
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 071
    Medlem#
    3183
    Håller med Tomsan, 0,82-0,83 ligger jag på vid full last. Många vill gärna köra än lägre 0,79-0,80 , men det tycker jag stjäl effekt
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  3. #443
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 133
    Medlem#
    7499
    Testade byta bränslepump till en Henko jag hade liggande



    Inte vackert, men guld värt:


    Bytte även bränslefilter. Tyvärr hjälpte inte detta, den magrar fortf ut och knackar främst på cyl2.

    Så jag provade större spridare, närmare bestämt Volvos gröna. Juserade injector scaling så lambda blev ok, men bilen gick ändå risigrt och bluddrade. Gick bättre med lite last, men knackade ändå på cyl2 när man laddade på lite. Lambdaregleringen funkar inte utan får bilen att gå sämre.

    Min slutsats av detta är att det är cylinder 2 som är boven. Skall prova en annan styrenhet, några idéer vad annars som kan vara fel? Skulle ju även kunna vara tändningen men ser inte hur det skulle orsaka knack på fullast..? Har en TK liggande iaf så kan ju testa.

  4. #444
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 071
    Medlem#
    3183
    Hur ser 2ans stift ut?
    Är det dåligt /felaktigt så blir det skit oavsett hur väl bilen får soppa eller inte.

    Prova annan TK låter oxå som en bra idé.
    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  5. #445
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 133
    Medlem#
    7499
    Stiftet ser bra ut. Även kompet på motorn är ok (14.5-14. på alla cyl.

  6. #446
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 133
    Medlem#
    7499
    Problemen fortsätter.

    Får han inte att gå på de gröna spridarna, såfort man närmar sig AFR 14.7 börjar den gå dåligt och misstända. Drar man på kommer skur med knack på cylinder 2.

    Tolkar det som att han går magert på cylinder 2. Har dock nu även provat byta TK och styrenhet utan förbättring.

    Enligt loggarna med originalspridarna går han magert redan på 0.9 bar på 4500varv, så tror inte det har med spridarna i sig att göra. Har ju även provat 3 olika spridare och har samma problem.

    Vad kan vara mekaniskt fel på cylindern som inte syns på kompressionsprov?
    Vad kan vara fel elektriskt som gör att cyl 2 inte får bränsle?
    Vad fan kan vara fel?

  7. #447
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 881
    har du Bytt tändstiften?

    saker kan se bra ut men fortfarande strula.

  8. #448
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 347
    Medlem#
    3471
    Har du skiftat spridare på cyl 2 mot en anna cyl som inte registrerar knack? För att utesluta fel på spridaren.
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  9. #449
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 133
    Medlem#
    7499
    Har provat 3 olika spridare med samma resultat. Inte testat byta stift.

  10. #450
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 071
    Medlem#
    3183
    Byt stift - det skadar inte.
    Alt skifta plats på dem för att utesluta att det är fel på ett av dem.

    1 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(ng900 2.3T 750hk & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran - Projektet - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning! Har Tech II med CANdi

  11. #451
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 133
    Medlem#
    7499
    Nu har jag bytt:
    .... mer info i tråden Knack på cylinder 2 OG9-3 B234

    Lämpligt att hålla felsökningen till en tråd. /Moderator

    Står för övrigt på kinnekulle nu med sänkt laddtryck och nymonterade carbotech och hopps det håller ihop!

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Moderator den 2019-06-30 klockan 23:00. Anledning: §3.4 Samma inlägg får inte postas i flera forum (s.k. korspostning).

  12. #452
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Har du måtten på okadaptrarna?

    har tänkt lägga samma bromsar på min OG 9-3 Aero

  13. #453
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 133
    Medlem#
    7499
    Inte hänt så mycket här! Jag missade tyvärr både Anderstorp och Gelleråsen. Idag fick bilen iaf en ut- och invädig tvätt! Samt monterade lite saker jag saknat och stört mig på:
    -Fack vid stereon
    -Högtalargaller passagerarsidan
    -Växelindikeringen på växelspaksknoppen

    Laddtrycksmätaren skall jag ta bort "så fort" jag får ordning på mjukvaran.

    Har börjat fundera på vad som skall ske i vinter och landat i något sånt här:
    -Bygga coils
    -Byta bussningar i framvagnen
    -Laga upp och lacka kjolpaketet
    -Montera viggenvinge
    -Fixa rost i bakskärm
    -Byta koppling

    När det gäller motorproblemen har det inte hänt nåt, kört på sänkt laddtryck och sett glad ut.

    Knäppte iaf två bilder från dagen:

    8 användare gillar detta inlägg



  14. #454
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 133
    Medlem#
    7499
    Long time no see..

    Har börjat beta av listan ovan, tror dock viggenvinge kan ersättas med halvbur men vi får se...

    Lite junk


    Det betyder kopplingsbyte!

    Rengjort och lätt slipat svänghjul:


    Är liten sugen på viggentryckplatta och KL racings 6-pucks fjädrade sinterlamell. Har googlat lite men hittar inte så mycket, några erfarenheter?

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #455
    Steg 4 Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    4 972
    Medlem#
    6234
    Vad för effekt kommer du köra med?

    Skickat från rymden
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  16. #456
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 133
    Medlem#
    7499
    Tänker mig ett 20t på sikt, så kanske 350hp/500Nm?

  17. #457
    Steg 4 Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    4 972
    Medlem#
    6234
    En STD Viggen koppling skulle kunna klara den effekten. Men Viggen tryckplatta och dämpad 6-puck sinter är ju en bra gadering.

    Skickat från rymden

    1 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  18. #458
    KL racing kopplingar skulle jag undvika till all kostnad, jag har sett allt förmåga paja på fb under innan 1000mil...
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  19. #459
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 133
    Medlem#
    7499
    Är mer ute efter erfarenheter gällande körbarhet och kvalitet på lamellen dock, har hört olika där..

    - - - Uppdaterad - - -

    amazinjoey: låter mindre bra. Finns det några schyssta alternativ till 900/9-3?

  20. #460
    Citat Ursprungligen postat av Eindpeng Visa inlägg
    Är mer ute efter erfarenheter gällande körbarhet och kvalitet på lamellen dock, har hört olika där..

    - - - Uppdaterad - - -

    amazinjoey: låter mindre bra. Finns det några schyssta alternativ till 900/9-3?
    Jag körde Tenaci lamell på min 9-5a.
    Säljs väl bla. av Bakaxeldelar.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-01-19, 22:02
  2. Sidokjolar från en coupe till 4dr ng900 hur lösa detta?
    Av NIKKELICIOUS i forum Utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-06-04, 21:06
  3. Dörrsida från 3dr coupe till 2dr cab
    Av T-bergman i forum Utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-02, 18:20
  4. Svar: 49
    Senaste inlägg: 2008-03-15, 18:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •