Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: USA-import med saknade papper?

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    USA-import med saknade papper?

    Har fått nys om en bil genom en bekant. Bilen ifråga importerades från USA av en liten firma som nu inte verkar gå att hitta. Bilen hade en lättare skada i fronten, jag såg den när den kom till bekants bekant och det såg inte så illa ut, borde inte ha blivit totalskada av det lilla.
    Bekants bekant köpte bilen i krockat skick och beställde alla delar till reparation som nu ligger i bilen. Innan han satte mejseln i bilen så att säga så började han kolla upp inför registrering och enligt honom saknas nu tullbeviset. Strax efter denna tråkiga upptäckt flyttade han till Norge och tröttnade helt på att försöka fixa bilen och hitta pappren och vill nu bara bli av med den.
    Frågan är nu om bilen är totalkörd eller om man kan få tag i tullbeviset. Enligt min bekant hade tullverket sagt att de behövde personnummer eller organisationsnummer på den som importerat bilen, men det har han inte fått fram.
    Frågan jag ställer mig är om de lyckats få hit bilen och mixtrat in den utan att betala tull och moms och i så fall är bilen totalt ointressant såklart, men jag tycker att det borde vara svårt, men man vet aldrig.
    Priset är väldigt fördelaktigt så för mig spelar det ingen roll att den varit krockad, kan jag bara få den inreggad så kommer den duga som slit-å-släng även med skavanker.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438
    Ta det som jag skriver med en stor nypa salt, för det här är bara något som jag läst om i en biltidning och jag har ingen egen erfarenhet av detta själv.

    Jag tror att det är kört, för det är bara den som har importerat bilen som kan begära ursprungskontroll på importen eller något sådant. Men ifall du köper bilen, exporterar bilen till ett annat land, och sen importerar bilen igen, då kan du begära ursprungskontroll på bilen och sen registrera in bilen. Bilen behöver inte ens registreras in i utlandet utan det räcker att någon i utlandet har varit ägare till bilen i några timmar.

    Men då är frågan ifall det bara är ursprungskontrollen som sätter käppar i hjulet, eller ifall det är något annat dokument som gör att din kompis inte kunde registrera in bilen från början. Är det så, då vet jag inte hur du ska göra.

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Ursprungskontrollen finns, men tullbevis (om det nu heter så, papper som visar att tull är betald iaf) saknas och tullverket menar att det endast går att få kopia på det om man vet Pers/org-nummer på den som importerade.

  4. #4
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Testat att ringa till tex SBP eller kanske Tom SFRO?

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Kan sfro hjälpa till med sånt? Jag fick nys om det idag så jag letar mest vilka vägar jag skall gå. Tänkte ringa tullverket imorrn och kolla vad som verkligen gäller för tullintyget.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020
    Finns bilen utanför tullområdet så är den tullad och klar. Speditionsbolagen släpper inte ut innan bretalning om man inte har kredit och som privatpeson garanterat inte har.

    Sedan skall ursprungskontroll göras och du är inte importör så då sket det sig ned eget bruk, utan du måste ta in den som annat ändamål. Och då behövs det intyg var det en saab?
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Du menar innanför? Har den kommit in i Sverige är den helt enkelt tullad? Det jag tänkte mig var om man tog in den som delar till en annan bil man tullade in och på så sätt fick in 2 bilar på en tull så att säga?
    Detta med Ursprungskontrollen förstår jag inte riktigt? Den som importerar måste göra kontrollen och utan den ingen registrering. Men om den är gjord men det var inte jag som gjorde importen så är den inget värd? Endast den som importerar kan registrera med andra ord?

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Japp, det är en Saab. En av de mindre omhuldade modellerna

  9. #9
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Kan sfro hjälpa till med sånt?
    beroende på vad för bil kanske du kan få in den som amatörbyggt fordon. fast du lär säkert få bygga om den då


    vad är det för bil vi pratar om?

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466
    Men om bilen har en gjord ursprungskontroll så borde väl den ha med ett personnummer/organisationsnummer som är densamma som på tullhandlingen? Eller behöver det inte vara så?
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Det hela känns lite märkligt. Det jag fick veta var att tullhandling saknades och han hade inte lyckats få tag på den för han visste inte pers/org-nummer på den som importerade bilen, men en ursprungskontroll fanns. Tullverket sa att man behövde nummer på den som importerade för att finna tullhandling och beställa kopia. Men som du säger så borde det ju stå på ursprungskontrollen. Dock, eftersom "firman" som importerade bilen tydligen är svår att finna av någon anledning så misstänker jag att bilen fifflats in i landet och det är därför handlingen saknas. Om så är fallet så är den ju inte värd ett ruttet lingon...

Liknande ämnen

  1. Svar: 44
    Senaste inlägg: 2011-12-26, 19:24
  2. Någon som saknade sidan med alla saabfälgar?
    Av frostyman i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-08, 12:32
  3. Vilken årsmodell av 9000 saknade IC till LTT?
    Av J.K Nilsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-21, 19:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •