Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Översvämmad 9-5

  1. #1

    Översvämmad 9-5

    Som rubriken lyder. Min 9-5 Aero (2002'), stod parkerad på gatan här i Malmö, och vattnet nådde lite över dörrtröskeln. Bilen är blöt inuti. Larmet gick igång, och det var igång tills batteriet laddades ur.

    Frågan är, har elektroniken (styrbox) skadadts? Det sitter väl två styrboxar? En uppe i akvariet vid vindrutan, och en ska tydligen sitta under passagerarsätet?

    Någon som har erfarenhet av detta?

  2. #2
    Styrdon för motorn sitter i akvariet bakom handskfacket.
    TWICE, styrdon för larm, dörrar, mm sitter under förarstolen.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3
    Vad kan man göra med den? Köpa beg från skroten o programera om eller?

    - - - Uppdaterad - - -

    Är det en sådan?

    http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Saab/SAAB-9_5/1998_2005/EL-&-Givare-&-Databox-&-Sensor/Centrall%C3%A5s-Styrenhet/Alla/ID-25797384/OEM-990608/

  4. #4
    Fel enhet. Detta är radiomottagaren för fjärrkontrollerna. Sen sitter i bakre delen av mittarmstödet. Om du köper en begagnad TWICE måste du även få med minst en nyckel, annars kan det inte giftas in i bilen (dvs värdelös).
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 925
    Den kan ha klarat sig. Jag har haft stående vatten i min bil med spänningsatt TWICE-box helt under vatten efter stopp i kondensvattenslangarna från acc. Efter tork med hårtork fungerade det. Och fungerar fortfarande. Detta var 6 år sedan.
    Förövrigt kan man ju starkt ifrågasätta placeringen av den här boxen. Kupéns lägsta punkt....
    Fredrik J

  6. #6
    Fredrik. Monterade du ner TWICE boxen? Var exakt sitter den? Direkt under förarstolen? Hur är den monterad?

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 925
    Skruvad i en konsol. I mitt fall hade jag ur stolen och mattan. Sen ser man boxen och resten ger sig. Öppnade locket. Torkade med hårtork och lät ligga över natten. Monterade nästa morgon och det fungerade. Notera att det fortfarande fungerade när jag upptäckte allt vatten...
    Fredrik J

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •