Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Koppla original slutsteg till en eftermarknadsstereo. Remote-problem..

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mönsterås
    Inlägg
    75
    Medlem#
    -

    Koppla original slutsteg till en eftermarknadsstereo. Remote-problem..

    Hej alla!
    Köpte idag en Sony eftermarknadsstereo för att använda i min OG 9-3 Aero-2001 med AS3. Jag har beställt den här: http://www.cdbilradio.se/modellanpassat/saab/pc9-413/
    ..så att jag kan ansluta originalsteget till stereon (som ju bara har RCA-utgångar) men jag undrar om det räcker.. Behöver inte steget någon form av remote så att det känner av att det ska slå på? Har en remotekabel ut ifrån stereon men har inte hittat något som verkar ha varit anslutet i originalstereon utan jag antar att remoten där fanns i själva DIN-uttaget..
    Vet något vad som gäller? Hur kopplar jag remoten, eller är det så att steget ligger på något annat, tändning t.ex, och alltså alltid är aktivt oavsett stereon är igång eller inte och alltså inte behöver en separat remote?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mönsterås
    Inlägg
    75
    Medlem#
    -
    Glöm det.. Såg nu när jag tittade mer noggrant att det verkar hänga en blå liten kabel i adaptern som säkert är remoten.. Case closed..

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    376
    tjena, har köpt en eftermarknads enhet och en iso adapter till min bil... får inte igång ljudet... enheten startar upp men inget ljud alls... måste man koppla in den där remote sladden eller? har en "avklippt" sådan hängandes i iso adaptern ja köpte..
    Saab 9-5 Vector 2005 www.garaget.org/Johankp

  4. #4
    Originalenheten använde remote-kabeln för att starta slutsteget. Hur startar den nya eftermarknadsenheten slutsteget om du inte kopplar in remote-kabeln?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    376
    det gjorde den inte men nu funkar det
    Saab 9-5 Vector 2005 www.garaget.org/Johankp

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mönsterås
    Inlägg
    75
    Medlem#
    -
    Ville bara meddela att adaptern jag länkade till i förstainlägget fungerar alldeles utmärkt och att den separata blå kabeln mycket riktigt var en remote för slutsteget. Däremot så är ljudkaraktären mellan originalstereon och en eftermarknad (har testat 2st, en Sony och en Pioneer) rätt så olika.. Originalstereon låter ganska luddig i jämförelse, och med sämre radiomottagning, Eftermarknad är renare och klarare och med en bättre snärt i ljudet. Lågbasen skiljer dock en hel del till originalstereons fördel.. Låga toner, muller osv framhävs mycket mer med originalstereon så även om man med eftermarknad får en bättre stuns och bättre tydlighet så är det inte lika "fett".. Med både Sony och Pioneer verkar det som att de lägsta tonerna försvinner där de snarare fetar mer originalstereon.
    Nåväl, USB är ju en icke försumbar fördel 2014 så man får ta det onda med det goda..

Liknande ämnen

  1. Kabel mellan eftermarknadsstereo och original slutsteg saab
    Av danson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-21, 19:15
  2. Koppla original slutsteg till ny bilstereo i 9000 CS -96?
    Av jompao i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-06-25, 18:17
  3. Remote till SLutsteg 9-3 SS
    Av LoudNproud i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-21, 15:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •