Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: Oljeförbrukning 9-5Aero Hirsch

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -

    Oljeförbrukning 9-5Aero Hirsch

    Hej, kör en original Saab 9-5 Aero Hirsch årsmodell 2008.
    Jag är andra ägaren sedan 13.000 mil. För tillfället har bilen gått 16.500 mil.
    Bilen är servad enligt serviceheftets rekomendationer och har haft "GM-Oljan" 5w30. Tyvär betyder det att serviceintervallet för oljebyte varje 3000 mil i princip har hållits istället för varje 1000 mil. Sedan jag har tagit över bilen har jag bytt till Mobil 1 New life 0w40 och byter olja varje 1000 mil.
    Bilen körs i Tyskland, dvs jag kör ofta långa etapper på autobahn i hög hastighet. Först ägaren hade bilen till att pebdla dvs körde många mil på kort tid. Turbon har inte bytts än.

    jag kollar oljestickan ofta och måste fylla på 2-3 dl då och då. totalt förbrukar min bil upp till 2 liter totalt mellan serviceintervallerna.
    Är denna förbrukningen normal? Har det att köra med den höga påfrestningen?

    Jag har ställt frågan hos Hirsch. Fick svar att förbrukningen är onormalt hög och att jag ska kolla lagerspelet på turbon och backventilen till vevhusventilationen.

    vad rekomenderar forumet?

    mvh

    SAAB9-5AeroHirsch

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 163
    Låter som tipset att kolla/byta backventil är steg 1, billig åtgärd för att se om det påverkar förbrukningen.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    8163
    Välkommen hit!
    2l per 1000 mil är högt, 2l per 3000 mil är mer normalt om än kanske i överkant. Vilket är det?
    Börja med att kolla backventilen genom att blåsa och suga i den, den skall spärra åt ena hållet och släppa igenom åt det andra.
    Du kan även dela på insugssidan ungefär vid dumpventilen och se om det är ordentliga mängder olja på insidan.
    Slutligen kan du pröva att gå tillbaka till GM-oljan och se om förbrukningen sjunker, det gör den för vissa... GM-oljan som håller Dexos2 har ett överlag gott rykte här på forumet som jag förstår det
    /Johan

  4. #4
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Hej,

    Om det nu skulle vara fel på backventil till vevhusventilation ,kan bilen trots det gå som den skall ?

    Vad anser Saab att det normala oljeförbrukningen ligger på ?

    Mvh
    Senast redigerat av Aero++ den 2014-08-31 klockan 22:05.
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    217
    2 liter olja på 1000 mil kan tyckas högt för gemene man.
    Men faktum är att för VAG-bilar är 1 liter på 100 mil godkänt. På Saab-bilar har för mig att 1 liter oljeförbrukning på 200 mil är godkänt.

    Sen är det ju långt ifrån alla motorer som drar så mycket, som tur är. Ville bara peka ut att ribban för att vara godkänd förbrukning är väldigt låg.

  6. #6
    1 liter på 500 mil måhända inte anses normalt, men är i alla fall inget ovanligt när det gäller en 9-5 som passerat 15000 mil. Men backventilen ska du absolut kolla, den brukar ju vara trasig oftare än den är hel.
    Signaturlös

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Går verkligen backventilerna ofta på den nya vevhusventen också? Bilen är ju en 08:a och ska ha den riktiga varianten.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  8. #8
    Så här ser det ut på var och varannan bil.

    Signaturlös

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    De va fasen...
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    Fråga för en som inte fattar... varför drar bilen olja om backventilen är kass? (det är den här va? upp till 03 http://shop.speedparts.se/sv/prod/90...ml?grp=1647480)
    tack (hoppas det är OK att jag lånar tråden lite)
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av ErikssonR Visa inlägg
    Fråga för en som inte fattar... varför drar bilen olja om backventilen är kass? (det är den här va? upp till 03 http://shop.speedparts.se/sv/prod/90...ml?grp=1647480)
    tack (hoppas det är OK att jag lånar tråden lite)
    Om den är paj som bilden ovan visar drar den nog ingen olja men ventilationen funkar inte. Om den däremot inte håller tätt i backriktningen hamnar laddtryck i vevhuset och olja kan tryckas ut lite här och var.
    Signaturlös

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Så här ser det ut på var och varannan bil.

    Vet du eller någon hur jävlig denna slang är att byta själv? Hur sitter den fast i oljefällan? Har en -05:a om det har betydelse och ska beställa denna: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...7_5955927.html
    SAAB 9-5 SC 2,3t -05

  13. #13
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Den är ganska enkel att byta men det är lite trångt och kan vara svårt att få loss den från oljefällan.
    Kolla länken nedan ja tillverkade ett litet verktyg som håller ihop flärparna då lossna den enkelt.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1184031

    När du trycker dit den nya se till att den hamnar på plats. Ja fick trycka in flärparna lite för att den skulle hamna på rätt plats.

    Kan även tillägga att brorsans ventil var inte av utan trasig invändigt och drog en massa olja efter bytet så sluta den dra olja.

    Mvh
    Senast redigerat av kIM0h den 2014-09-01 klockan 12:46.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    är det lika billigt att kolla turbon om lagret har spel? Kan inte tänka mig det. Hur lång tid tar det för en SAAB-Verkstad att kolla det?

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Välkommen hit!
    2l per 1000 mil är högt, 2l per 3000 mil är mer normalt om än kanske i överkant. Vilket är det?
    Börja med att kolla backventilen genom att blåsa och suga i den, den skall spärra åt ena hållet och släppa igenom åt det andra.
    Du kan även dela på insugssidan ungefär vid dumpventilen och se om det är ordentliga mängder olja på insidan.
    Slutligen kan du pröva att gå tillbaka till GM-oljan och se om förbrukningen sjunker, det gör den för vissa... GM-oljan som håller Dexos2 har ett överlag gott rykte här på forumet som jag förstår det
    /Johan
    tackar
    det är två liter/1000 mil den drar. De första två 1000-intervallerna hade jag GM-Olja. Då drack den minst två liter. Sedan jag bytt den tredje gången gick jag över till Mobil. Sedan ca 600 mil har den tagit 1,4 liter..... Är medlem i ett saabforum i tyskland med. Där råder de flesta som kör hirsch att ta mobil-oljan, har med frågat hirsch i st gallen om det. Vissa exoter tippsat om 5w50, men är osäker på det då det inte är uplistad i servicehäftet.
    Ska prova det du sa med ventilen.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    OK, det låter ju som att det inte skadar att byta ventilen. Kan ju prova det
    och enkelt låter det också att byta ventilen

    /mattias

    Citat Ursprungligen postat av kIM0h Visa inlägg
    Hej!

    Den är ganska enkel att byta men det är lite trångt och kan vara svårt att få loss den från oljefällan.
    Kolla länken nedan ja tillverkade ett litet verktyg som håller ihop flärparna då lossna den enkelt.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1184031

    När du trycker dit den nya se till att den hamnar på plats. Ja fick trycka in flärparna lite för att den skulle hamna på rätt plats.

    Kan även tillägga att brorsans ventil var inte av utan trasig invändigt och drog en massa olja efter bytet så sluta den dra olja.

    Mvh

  17. #17
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Hej Mattias,

    Kör med Mobil1 olja,att försöka lösa oljeförbrukning med annat olja eller viskositet är bara löjligt.

    Det finns en annledning till varför den drar så hoppas mycket olja..

    Min 9-5 Aero 08 har dragit på ca 3100 mil 0.2-0.3 l sammanlagt typ..Den är alltid körd på Mobil1.

    Kanske ett komptest inte skulle skada på din bil,då kanske man kan se om det är något i motor som är fel ???

    Lycka till oavsett!

    Mvh Kemal
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    måste korrigera mig själv, sedan servicen har det gått 800 mil och den har förbrukat ca 1,4 liter olja. A



    Citat Ursprungligen postat av SAAB9-5AeroHirsch Visa inlägg
    tackar
    det är två liter/1000 mil den drar. De första två 1000-intervallerna hade jag GM-Olja. Då drack den minst två liter. Sedan jag bytt den tredje gången gick jag över till Mobil. Sedan ca 600 mil har den tagit 1,4 liter..... Är medlem i ett saabforum i tyskland med. Där råder de flesta som kör hirsch att ta mobil-oljan, har med frågat hirsch i st gallen om det. Vissa exoter tippsat om 5w50, men är osäker på det då det inte är uplistad i servicehäftet.
    Ska prova det du sa med ventilen.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Hej Kemal,
    Absolut, Mobil-olja är jag med övertygad om. Håller fullständigt med dig att det inte är rätt sätt att byta viskositet om man vill sänka oljeförbrukningen..... Inget jag tänker göra heller
    Finns säkert flera oljor som är bra, men mobil vhåller jag mig till.
    Hur lång tid tar det att göra ett komptest (arbetstimmar)? Vilka värden är bra?

    Kollade innan ventilen, den satt som den skulle. Ska låta testa den/byta den för säkerhets skull.

    mvh

    Mattias


    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Hej Mattias,

    Kör med Mobil1 olja,att försöka lösa oljeförbrukning med annat olja eller viskositet är bara löjligt.

    Det finns en annledning till varför den drar så hoppas mycket olja..

    Min 9-5 Aero 08 har dragit på ca 3100 mil 0.2-0.3 l sammanlagt typ..Den är alltid körd på Mobil1.

    Kanske ett komptest inte skulle skada på din bil,då kanske man kan se om det är något i motor som är fel ???

    Lycka till oavsett!

    Mvh Kemal

  20. #20
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av SAAB9-5AeroHirsch Visa inlägg
    Hur lång tid tar det att göra ett komptest (arbetstimmar)? Vilka värden är bra?

    Kollade innan ventilen, den satt som den skulle. Ska låta testa den/byta den för säkerhets skull.

    mvh

    Mattias
    Hej,

    Att göra en komptest tar ca 10-15 min..Värdena skall vara jämna på alla cyl vad jag förstått.Komp bör ligga på ca 12-14..

    Tror att komp test kan avslöja om det är kolvringar som är dåliga mm.

    Med vänlig hälsning Kemal
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

Liknande ämnen

  1. Oljeförbrukning 9-5 06
    Av mr.Danne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-04-11, 02:41
  2. Hög oljeförbrukning 9-5 2.3t -00
    Av Johan.E i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-03, 17:10
  3. Oljeförbrukning T7
    Av -big kahuna- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 79
    Senaste inlägg: 2006-12-26, 01:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •