Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Rengöra EGR-ventil och byta glödstift?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    128

    Rengöra EGR-ventil och byta glödstift?

    Har läst en del om strulande EGR-ventiler här på forumet.

    Jag har en Saab 9-5 -05 2,2TiD som tappar orken vid 2000 rpm. Om jag smyger upp i hastighet så hostar bilen till två-tre gånger vid 2000 rpm. Bilen tappar fart och varvräknaren dyker ca 200-300 varv varpå bilen går bra igen tills dess att varvräknaren når 2000 rpm igen. Då upprepas mönstret. Jag kan provocera fram felet men bara två-tre ggr / acceleration och bara vid acceleration från 50-70 km/h.

    Trampar jag istället på så bilen kommer upp i fart och jag lägger varvräknaren på 2500 rpm och däröver går bilen klanderfritt.

    Problemet uppstår endast vid acceleration. Vid konstantfart går den klockrent. Jag kör ca 8 mil/dag dvs 4 mil enkel väg utan stopp.

    Hur som helst visar min OBD felkoderna P0380 och P0400 vilket enligt andra trådar på forumet tyder på att det har men EGR-ventilen att göra (och ev glödstift?). Motorlampan har inte tänts men felkoderna registreras.

    Borde jag sota EGR-ventilen? En del trådar menar att det hjälper andra att det inte alls har något med saken att göra.

    Byte av glödstift? Jag vet, enligt serviceboken, att man inte bytt glödstift på ca 15000 mil men enligt vissa trådar behöver man inte byta så länge bilen inte är svårstartad. Vad anser ni här på forumet? När byter ni glödstift? Vilka köper ni?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    216
    Glödstiften har inte med den konstiga gången att göra. Endast att den blir trögstartad (speciellt vinterhalvåret).
    EGR-ventilen kan absolut spöka och göra detta fenomen. Men det behöver inte nödvändigtvis vara själva EGR:en. Det kan vara vacuumläckage också.
    Glapp i virvelspjällen t.ex. kan också göra att motorn beter sig konstigt.
    Jag hade börjat med att kolla vacuumläckage, virvelspjäll och därefter rengjort EGR-ventilen.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    128
    Glömde att berätta att det bara sker när motorn är varm och inte alltid då heller...

    Den har aldrig varit svårstartad så jag tror inte heller det är glödstiften.
    Senast redigerat av JaguarV12 den 2014-08-31 klockan 19:16.

Liknande ämnen

  1. Byta knackande ventil-tryckare, måste alla bytas samtidigt?
    Av Garfield i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-06, 00:05
  2. byta ventiler eller ventil tryckare ?
    Av wisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-08, 00:15
  3. Byta eller rengöra ventillyftare? 9000 2.3t
    Av Tim900turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-02-28, 20:23
  4. Glödstift?
    Av Bonn johan i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-01-26, 21:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •