Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Monterade nivåreglering och nu är bilen väldigt hög (9-5 -03)

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Monterade nivåreglering och nu är bilen väldigt hög (9-5 -03)

    Tjena!

    Hade tidigare standardchassi med nivåreglering på min 9-5 -03. Förra sommaren tänkte jag att det är dags att prova aerochassi så jag bytte krängare, stötdämpare samt fjädrar runtom. Problemet var bara att nu var det ju utan nivåreglering och då jag kör med tung last bak så blev bilen riktigt låg i bakvagnen så det såg ju inte klokt ut. För några veckor sedan hittade jag fjäderben bak på skroten som är nivåreglerande och sportchassi (färgmärkning orange på stötdämparen). Monterade dom härom veckan och till en början tyckte jag det såg bättre ut än innan men nu är bilen alldeles för hög bak. Man känner t.om när man sitter och kör att bilen lutar framåt. Jag får in fyra fingrar mellan däcket och skärmkanten bak. Hade räknat med att jag skulle få in 2 fingrar endast.

    Någonting måste ju vara fel? Har jag gjort något fel vid monteringen så stötdämparen tror att den är i rätt läge men i själva verket är i fel läge nu?
    Saab 9-5 2003 2,3T

  2. #2
    Har du rätt fjädrar?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Det utgår jag ju från att det är då jag köpte kompletta fjäderben. Däremot kom dom från en polisbil som rullat 12 000 mil men det borde ju inte spela någon större roll.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  4. #4
    Vad menar du men "kompletta fjäderben" bak? Bak har 9-5 fjäder och stötdämpare, fram sitter McPherson-fjäderben.
    Många polisbilar kör omkring med ordentligt mycket last bak, så det är inte omöjligt att de har monterat kraftigare fjädrar. Stötdämparna med nivåreglering kan pumpa upp höjden men de drar inte ner den, så kraftigare fjädrar gör bilen för hög.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #5
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av daekol Visa inlägg
    Tjena! Hade tidigare standardchassi med nivåreglering på min 9-5 -03. Förra sommaren tänkte jag att det är dags att prova aerochassi så jag bytte krängare, stötdämpare samt fjädrar runtom. Problemet var bara att nu var det ju utan nivåreglering och då jag kör med tung last bak så blev bilen riktigt låg i bakvagnen så det såg ju inte klokt ut. För några veckor sedan hittade jag fjäderben bak på skroten som är nivåreglerande och sportchassi (färgmärkning orange på stötdämparen). Monterade dom härom veckan och till en början tyckte jag det såg bättre ut än innan men nu är bilen alldeles för hög bak. Man känner t.om när man sitter och kör att bilen lutar framåt. Jag får in fyra fingrar mellan däcket och skärmkanten bak. Hade räknat med att jag skulle få in 2 fingrar endast. Någonting måste ju vara fel? Har jag gjort något fel vid monteringen så stötdämparen tror att den är i rätt läge men i själva verket är i fel läge nu?
    Gröna skall sportchassi med nivåreglering vara!
    ///Mackanized
    Tillbaka

  6. #6
    Japp, mina har grön märkning.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Vad menar du men "kompletta fjäderben" bak? Bak har 9-5 fjäder och stötdämpare, fram sitter McPherson-fjäderben.
    På og9-5 är det fjäderben där bak & inte separata fjädrar & stötdämpare så som det är på ng9-3.

    13102-5683146-shopw-4ba69b.jpg


    bakvagn9-5.jpg

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Finns två olika orange. Jag har dom med artnr: 12764422
    Dom är för sportchassi.



    Minns dock inte vilka fjädrar jag har. Nästan så man borde kolla upp det också för jag misstänker starkt att detta har med fjädrarna att göra. Dock går ju bilen väldigt fint över farthinder i 70km/h nu så jag är rätt nöjd med dessa ändå förutom höjden.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    På og9-5 är det fjäderben där bak & inte separata fjädrar & stötdämpare så som det är på ng9-3.
    Att stötdämparen sitter inne i fjädern gör inte att det är fjäderben. De måste även ha en strukturell funktion, t.ex. som de har i en McPherson-framvagn. Är det verkligen så bak i en og9-5?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Att stötdämparen sitter inne i fjädern gör inte att det är fjäderben. De måste även ha en strukturell funktion, t.ex. som de har i en McPherson-framvagn. Är det verkligen så bak i en og9-5?
    Det känns jätteviktigt att ni reder ut det här ordentligt...
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

Liknande ämnen

  1. Bilen går väldigt dåligt.
    Av DeNK@N i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-24, 22:56
  2. Sänka bilen när man har nivåreglering
    Av Sonny Hansson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-23, 17:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •