Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Steg 1 i 9-5 Vector sedan!! 09 biopower.

  1. #1

    Steg 1 i 9-5 Vector sedan!! 09 biopower.

    Är det nån som vet om jag med hjälpav ett steg1 kan reducera bränsleförbrukningen på min Saab 9-5 vector sedan årsmod -09 Biopower.
    Kan man köpa box med steg 1 för att behålla orginalboxen intakt, vad kostar det? Och vem kan hjälpa mig?
    Svar o tips mottages!!
    Håkan

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Vågar inte svara på hur mycket du kan reducera förbrukningen med hjälp av ett annat program. Beror också på hur motorn är i övrigt med täthet, slangar som läcker, hur den är servad etc.
    Men visst kan du ha två boxar med olika program och bara byta mellan boxarna. Behöver du sådan box kan du skicka PM så ska vi se vad vi kan lösa.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  3. #3
    Ja men det låter ju rimligt. Är det nåt mera man behöver tänka på om man skulle gå upp på ett steg 1?
    Vem man anlitar?
    Och det här med motorn, jag har den stora 12000 mila servicen i antågande, ska man utföra den först och sen skapa ett nytt program?
    Är ganska angelägen om att hitta nåt att sänka bränsleförbrukningen med,
    Känns som den drar otroligt mycket bränsle som det är nu. Kan ju vara fullt normalt med blandad stadskörning som vanligast vad vet jag.
    Men frågan är kan man kolla slangar och dylikt som du pratar om genom att mäta på nåt sätt??
    Jag menar serviceboken kan man ju inte lita ett skit på idag, inte i dom erfarenheterna jag har iaf

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 048
    Medlem#
    7998
    Hur mycket drar den egentligen?
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Jag blir också konfunderad. Hur mycket drar den? Vad kör du på för bränsle? Har själv en 2.3t med Aerosnurra och Aero steg 1 biopower. Långkörning på 0.89 och blandat på 1.04 på E85.

    Klart att bilen bör servas väl om du går upp i effekt. Ett oljebyte och nya stift är väl på sin plats om det ändå är dags. 12000 milaservicen är drivrem, spännare och vattenpump också om jag inte missminner mig?
    Vilken leverantör man ska ha kan man bråka i evigheter om. Finns hur många som helst att välja på. Jag hade dock valt något som är "erkänt" och valt bort hemmapularnas T7suite program (Även om vissa är helt ok och t.o.m bra)
    Maptun, Nordic, GDM, Speedparts, Hirsch med flera är de som de flesta brukar rekommendera. Det är upp till dig hur stor plånbok och vad du vill ha för mjukvara helt enkelt.

    Jag hade också gjort en översyn av vakuumslangar, kollat eventuellt glapp i turbon, kolla lagrade felkoder etc.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  6. #6
    Vad den drar har jag inte räknat ut än, men om man tittar på sid så står det över litern hela tiden, 10,9/100 km oavsett om jag åker blyfritt eller e85 och e85 vilket jag för övrigt tankade för första gången idag.
    Men jag ska köra den här tanken och räkna ut vad den drar sen för att få exakt.
    Men jag får glo på lite slangar, kolla lite stift, och sen är ett oljebyte i antågande också som sagt.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 464
    Är det en 2,0 eller 2,3?
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  8. #8
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 720
    Medlem#
    6850
    En tankeställare !
    OBS ungefärliga siffror...


    Köper du chip för 5000kr med typ PPC/maptuner och ev tjänar ~0.1l/mil pga programmet så är det rätt många mil innan du ligger +- noll.
    Säg 14kr litern bensin , 1.1l blandad = 15.4kr milen
    Sänk då förbrukningen med 0.1l milen till 1l milen så tjänar du 1.40kr per mil.
    5000kr(chip) / 1.4kr(sparat bränsle) = ~ 3570 mil senare +- noll , därefter är det bonus .
    Fördelen är fram till bonusen har man ju oftast mer effekt om man inte köper ECO chip, och det är kul, med effekt och foten blir tyvärr lätt liiiiiiite tyngre i rondellerna

    Jag har tyvärr aldrig sparat in dom pengarna..
    Senast redigerat av Purex den 2014-08-31 klockan 23:52.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306
    Citat Ursprungligen postat av håckepåcke Visa inlägg
    Vad den drar har jag inte räknat ut än, men om man tittar på sid så står det över litern hela tiden, 10,9/100 km oavsett om jag åker blyfritt eller e85 och e85 vilket jag för övrigt tankade för första gången idag.
    Men jag ska köra den här tanken och räkna ut vad den drar sen för att få exakt.
    Men jag får glo på lite slangar, kolla lite stift, och sen är ett oljebyte i antågande också som sagt.
    Har du nollställt SID efter tankning? Låter inte så om du inte ser skillnad. 10.9/100 km är absolut inte mycket men beror såklart på hur o var man kör.. Jag är sällan nere under 14/100 km på etanol men jag kör i Sthlm och en hel del ganska korta sträckor. För att komma ner till låg förbrukning, under litern, krävs landsvägsfart, max 90 och inga korsningar eller rödljus.
    Tyckte mig märka aningens lägre förbrukning när jag la in Hirsch-mjukvara men jag tror aldrig det går att räkna hem en st1-investering på bränslekostnad och det är ju inte primära syftet.
    Byt luftfilter o stift - billigt.
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  10. #10
    Det låter ju som om ni har koll på läget och räkneskaperna verkar ju logiska också.
    Det är en 2,3 biopower med automatlåda och då blir det ju törstigt.

Liknande ämnen

  1. Köpråd; 9-5 BioPower Sedan 06- vs. 9-3 BioPower SS/SC 08-
    Av sebsun i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-07-01, 22:34
  2. NG9-3 2,0t BioPower, Steg 3 till Steg 5, funderingar & frågor
    Av Jkswe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-23, 12:47
  3. Vad var en 9-5 Vector M06 värd för ett år sedan?
    Av Mastodontfilms-Mats i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-06-07, 01:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •