Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Köpråd Saab 9-3 2005

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    32

    Köpråd Saab 9-3 2005

    Hej!

    Jag ska ev. och titta på en 9-3 2.0t Vector, årsmodell 2005. 17400 mil, pris 38000 kronor. Så vitt jag hittills vet är den mycket välskött och servad helt enligt schema.

    Med de förutsättningarna, hur ligger den prismässigt? Är milen ett orosmoment? Någon stor (dyr) service som är på gång snart? Är det något speciellt jag ska kolla på?

    Många frågor blev det, tack på förhand.

    MVH

    Jonas

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    975
    Låter som att den ligger bra till i pris, jag köpte en 2008a för några veckor sedan så jag är ganska uppdaterad på prisbilden hos 9-3.

    Att kolla på förutom det självklara att den är besiktigad, ägarhistoriken ser okej ut (inte bytt 5 ggr senaste 3 åren) osv är att fjädrarna speciellt fram är okej, det ska vara ett vanligt problem. Testa ACn ordentligt, men det gäller ju inte bara 9-3. Kan kosta mycket att fixa. Kolla efter rost kanske goes without saying. Grumlig kylarvätska är ett tecken på dålig topplockspackning, men det ska ju kollas på alla bilar. Annars har den generellt sett få modellrelaterade problem.

    Det ligger en 18k mila service som är en storservice (inte största dock), exakt vad som ska bytas beror såklart på vad som nyss är bytt tidigare.
    http://www.maptun.se/serviceGuide.php?model=7 runt 4000 ska Maptun ha, det kan väl ses som ett riktmärke. Bristen på kamrem gör att inga servicear blir så stora relativt sett.

    Lycka till!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    335
    Brusten topplockspackning på b207 är oerhört ovanligt. De gångerna forumanvändare skrivit att ett utlåtandet från verkstad pekade på det brukar de oftast visa sig felaktigt. Vanligare är 'porer' i blocket även om även det är ganska ovanligt. Fråga när de fyllde på kylvätska sist. Drar den vatten kan det bli dyrt.

    Ontopic: Är den välskött går den 10' mil till utan att blinka. Räkna med att få byta några låskistor, dörrstopp, övre länkarmar bak och kränghämmarstag fram. Rimliga pengar om du skruvar själv.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Kan få låna tråden lite om det går bra. Gäller en likadan bil samma årsmodell och miltal. Provkörde bilen hos säljaren tidigare i veckan och det som höjde mina ögonbryn var ett slags bi-ljud som uppenbarades vid höga varvtal,
    precis innan växling(Automat). Lät som ett ljust, ganska klent kedjeljud. Ljudet fanns kvar även efter 30 min åkande. På tomgång lät motorn helt normalt. Vad kan detta bero på?

    Mvh Julle

Liknande ämnen

  1. CD växlare o Nav i SAAB 9-5 2005
    Av zak i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-12-13, 15:38
  2. Saab 9-3 Cab 2005
    Av Thorbjørn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-20, 19:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •