Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Spjällhus eller vevaxelgivare? 9-5 00a

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    86

    Spjällhus eller vevaxelgivare? 9-5 00a

    Jag nollade spjällhuset (så inte plastkuggarna följer med när man gasar) hade motorlampa som lös då. Då jag inte hade någon felkodsläsare nollade jag bilen genom batteriet, åkte o hämta grabben på dagis ca 700m ingen lampa tändes. Men när ja åkte därifrån så lös motorlampan igen o bilen gick som innan fast nästan lite lägre varv (runt 550rpm innan, nu 400-450 rpm) kände på spjället igen o de verkar vara som de ska. och nu är frågan vad kan de vara då?

    Mvh

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 196
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av baze881116 Visa inlägg
    Jag nollade spjällhuset (så inte plastkuggarna följer med när man gasar) hade motorlampa som lös då. Då jag inte hade någon felkodsläsare nollade jag bilen genom batteriet, åkte o hämta grabben på dagis ca 700m ingen lampa tändes. Men när ja åkte därifrån så lös motorlampan igen o bilen gick som innan fast nästan lite lägre varv (runt 550rpm innan, nu 400-450 rpm) kände på spjället igen o de verkar vara som de ska. och nu är frågan vad kan de vara då?
    I de allra flesta fall så är det spjället som inte fungerar om den går i limp-home. Eftersom tomgångsvarvtalet är helt oreglerat ddå så är det beroende av vilken laster som ligger på motorn, lufttryck, temperatur mm.

    För att vara riktigt säker på vad det är behöver man läsa ut felkoderna, men sannolikheten för att det är något annat än spjället är lågt. Det finns flera spjällfel, men det vanligaste är att någon/några potentiometrar inne i den börjar ge dåliga värden. Ibland fungerar det att rengöra, men på verkstad byter man det vid spjällfel: http://www.neobrothers.co.uk/throttl...35-p-1721.html
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Ta bort felkoderna riktigt innan du nollar spjället. Annars kommer bilen i "limpmode" i

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    86
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    I de allra flesta fall så är det spjället som inte fungerar om den går i limp-home. Eftersom tomgångsvarvtalet är helt oreglerat ddå så är det beroende av vilken laster som ligger på motorn, lufttryck, temperatur mm.

    För att vara riktigt säker på vad det är behöver man läsa ut felkoderna, men sannolikheten för att det är något annat än spjället är lågt. Det finns flera spjällfel, men det vanligaste är att någon/några potentiometrar inne i den börjar ge dåliga värden. Ibland fungerar det att rengöra, men på verkstad byter man det vid spjällfel: http://www.neobrothers.co.uk/throttl...35-p-1721.html
    Håller på o ta isär spjället nu dock hittar jag inte min tång eller polygrip så ja kan få bort 3 slangar, så jag får låta de vara orört tills imorn då ja får inskaffa ny tång.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Castiel Visa inlägg
    Ta bort felkoderna riktigt innan du nollar spjället. Annars kommer bilen i "limpmode" i
    De händer inge farligt me bilen om jag först nolla spjäll o sen tog bort minus på batteriet? nu står bilen strömlös iaf när ja håller på o ska rengöra spjället

Liknande ämnen

  1. Vevaxelgivare eller bränslepumpen?
    Av Semb i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-07-17, 18:12
  2. Vevaxelgivare eller effektsteg?
    Av savett i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-27, 15:36
  3. Bränslepump eller vevaxelgivare
    Av FenioN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 01:17
  4. Vevaxelgivare eller vad????
    Av Joninbyn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-04, 14:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •