Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Strul efter trionic 5.5 konvertering

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad/söder/haffor
    Inlägg
    359

    Strul efter trionic 5.5 konvertering

    Har bytt kabelhärva i min 9k -92 2.3t långmotor
    Byggt dit vevaxelgivare på remskivan och fått igång bilen och kört lite och visar sig att den går riktigt bra på sug och när den börjar ladda och över typ 0.5 bar känns det som något håller igen och den laddar typ 1.4 så ladd finns ju
    Får inte kontakt via obd2 så kan inte kolla koder
    Kan höra antydan till misständning på tomgång men rycker inte och går jämnt annars
    Kör med kortmotorns program visserligen men rådfrågat många och ska inte vara problem på fullgas
    Någon vänlig själ som har en aning?
    Ingen turbo - inget kul... 9000 T16 2.0 -86 Busbil, 9000 Talladega T16 2.0 -89 Bruksbil

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad/söder/haffor
    Inlägg
    359
    Laddar 1 bar men är helt orkeslös...
    Ibland om man ger halvgas och den börjar ladda så känns det som något rycker till och den börjar den gå bättre precis som något har dålig kontakt eller så...
    Har testat annan MV, tändkasett, nya stift, mapsensor utan skillnad...
    Sakerna jag testat med kommer från min -98 där det lirar exakt som det ska...
    Har det helt enkelt med programvaran att göra?
    Kör ju kortmotor program i min långmotor
    Även testat med en annan trimbox som laddar lite mer (1.4) men går i övrigt samma
    Ingen turbo - inget kul... 9000 T16 2.0 -86 Busbil, 9000 Talladega T16 2.0 -89 Bruksbil

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Jag gissar problem med tändning eller bränsle.
    Jag gjorde nyligen en T5-konvertering och där var det stopp(!) i soppapumpen och trots byte gick den illa, det visade sig vara felmontering. Efter fix gick bilen betydligt bättre. Det märkliga var som sagt att jag hade 1,4 i ladd men ingen effekt, den gick magert så det skrek om det, men det är ju svårt att upptäcka utan bredbandslambda.
    Trots fix av bränsle gick bilen segt trots massor av ladd. Systemet rapporterade cirkus 10 grader tändning vid maxgas, men effekten var borta. Visade sig vara felmonterad bländarskiva.
    Bara så vi är överens:
    Bländarskivan har 58 "pinnar". När pinne 58 passerat är det ett glapp på en 2-3 pinnar, sen kommer pinne 1 igen. Det är när pinne 1 precis lämnar givaren som motorn skall stå i 117 grader F.Ö.D.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad/söder/haffor
    Inlägg
    359
    Japp har funderat på bländarskivan med men inte ställt enligt grader utan en här på forumet som trionic konverterat en del förklarat att man sätter skivan 19.5 pinnar innan mellanrummet så det borde ju stämma?
    Men har man massor ladd och lite soppa borde väl laddet sänkas eller?
    Ingen turbo - inget kul... 9000 T16 2.0 -86 Busbil, 9000 Talladega T16 2.0 -89 Bruksbil

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad/söder/haffor
    Inlägg
    359
    Testa med annan trimbox och den laddar mer och går lite lite bättre med den...
    Har tyvärr ingen box med orginal programvara förutom från min -98 classic med aero program men den har ju VSS så får riva ut larmenheten då för att testa men visst lite jobb så går det ju... har visserligen en box från 2.3 LTT 170 hk som hör ihop med larmet och den startar med den så kunde kanske fått ev felkoder om man testar den...
    Prova den på en annan FTT bil med MV och så fort man ladda den så ryckte den till och sänkte laddet men starta går ju...
    Ingen turbo - inget kul... 9000 T16 2.0 -86 Busbil, 9000 Talladega T16 2.0 -89 Bruksbil

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad/söder/haffor
    Inlägg
    359
    suttit och kollat flera bilder och texter om hur triggerhjulet ska ställas in vid trionic konvertering och kan bara se att det sitter rätt... men en tanke slog mig att kan det helt enkelt sitta för långt ifrån?
    Om man kollar på själva givaren så sticker den rektangulära biten mitt på givaren ut lite mer än själva givaren men ytterst lite och det är där jag mätt med bladmått vid monteringen men mäter man runt den rektangulära biten så får man ett helt annat mått...
    Hur ska jag mäta då?
    Tanken var att sitter den för långt ifrån så kanske den tappar gnista menart jag...
    117 grader skriver alla och en skrev till mig att det ska vara 19.5 kugg mellan givaren och "öppningen" i triggerhjulet
    Ingen turbo - inget kul... 9000 T16 2.0 -86 Busbil, 9000 Talladega T16 2.0 -89 Bruksbil

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Nu förstår jag inte riktigt. Hur står motorn när givaren står på pinne ett, alltså efter der större hålet?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad/söder/haffor
    Inlägg
    359
    Du ställer motorn i övre dödläge på 1ans cylinder...den närmast kamkedjan.

    Sen utgår du från där du monterat vevaxelgivaren och vrider förbi de större hålet 117 grader i motorns rotationsrikning.

    Detta betyder att motorn har 117 grader på sig att tända gnistan.

    är 58 ribbor på triggerhjulet 2 är borta. De är de 2 som är borta som motorn utgår ifrån och detta större hål. Du kan alltså räkna ca 19.5 ribbor mellan vevaxelgivaren och hålet med borttagna ribbor.

    De står i boken: När de blir uppehåll i pulserna från vevaxelgivaren och de börjar en ny puls så vet motorstyrningen att den är 117 grader före övre dödläge...

    - - - Uppdaterad - - -

    Var och kollade på en motor med trionic och plocka ut vevaxelgivaren och satte den i ÖD dvs den tändet på ettan och snurra motorn så det långa hålet kom fram och det är 19,5 pinnar som det står i texten så mitt sitter exakt likadant det var det jag ville försäkra mig om...
    Sen om det är nån tiondel fel spelar väl mindre roll för så extremt känsligt kan det väl inte vara?
    Min nästa tanke är att om det är för långt avstånd mellan givare och triggerhjul...
    Alltså den tappar gnistan...
    Kan man mäta på nåt sätt om givaren får rätt signal?
    Och isf hur mäter jag?
    Ingen turbo - inget kul... 9000 T16 2.0 -86 Busbil, 9000 Talladega T16 2.0 -89 Bruksbil

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Jag brukar kolla med oscilloskop, då ser man tydligt om man har signal.
    Om et är fallet så brukar det dock bli väldigt märkligt och bilen dör och håller på.
    Har du hårdvara för att kontrollera vad trionic anser om tändläget? Om du har dator med t5suite och canbusadapter så kan du kontrollera tändlägesadaptionen och se om den tycker det verkar rätt.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad/söder/haffor
    Inlägg
    359
    Har ju inga sånna saker tyvärr
    Bara tändlanpa men har ju tändkasett så man kan ju inte sätta i den...
    Flytta givaren så nära jag kunde nu utan att den tar i och den verkar gå bättre och svarar mer på gas och drar ganska fint när man varvar ut men på högre växel när man ligger runt 0,5 i ladd så rycker den en aning och ger man fullt då så kommer den mycke bättre än innan så kan givaren vara skum?
    Vad kostar en ny på saab?
    En bruksbil så ska ju funka än om det skulle kosta nån krona extra
    Ingen turbo - inget kul... 9000 T16 2.0 -86 Busbil, 9000 Talladega T16 2.0 -89 Bruksbil

  11. #11
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    köp en givare på volvo. den ska vara bättre (inte magnetiskt o nått mer skit) dessutom billigare. sånn kör jag med på min og900

    hur har du det med spänningen till TK och boxen? samt jordning till dessa? T5 är känsligt för sånnt.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad/söder/haffor
    Inlägg
    359
    Så du menar att volvo har en givare passande saab trionic 5.5?
    TK? lite fundersam vad du menar?
    Kan ha missat den jordsladden som sitter mellan boxen och kaross alltså den so är skruvad i boxen och inte nån i kabelhärvan
    Ingen turbo - inget kul... 9000 T16 2.0 -86 Busbil, 9000 Talladega T16 2.0 -89 Bruksbil

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad/söder/haffor
    Inlägg
    359
    Blir nog en sväng till skroten imonn och testar en volvogivare fast undrar ju från vilken volvo
    Ingen turbo - inget kul... 9000 T16 2.0 -86 Busbil, 9000 Talladega T16 2.0 -89 Bruksbil

  14. #14
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Citat Ursprungligen postat av NRT Visa inlägg
    Så du menar att volvo har en givare passande saab trionic 5.5?
    TK? lite fundersam vad du menar?
    Kan ha missat den jordsladden som sitter mellan boxen och kaross alltså den so är skruvad i boxen och inte nån i kabelhärvan
    TK = TändKasett

    volvogivaren har nummer 271949 hos volvo

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad/söder/haffor
    Inlägg
    359
    Prata med volvo innan idag och jag chansa på en 940 givare och fick just det numret
    Den givaren är inte lika känslig om jag fattat det rätt?

    - - - Uppdaterad - - -

    Passar förresten sladden rakt i utan att flytta stift?
    Ingen turbo - inget kul... 9000 T16 2.0 -86 Busbil, 9000 Talladega T16 2.0 -89 Bruksbil

  16. #16
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    yes passar rakt i. bara plugga i

    den ska inte vara magnetisk och den är billigare än saab så

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad/söder/haffor
    Inlägg
    359
    Alla tiders
    Återkommer hur den går efter bytet
    Ingen turbo - inget kul... 9000 T16 2.0 -86 Busbil, 9000 Talladega T16 2.0 -89 Bruksbil

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Jag har konverterat kanske 6 og900 och aldrig haft några problem med dålig gång trots att allt verkar ok, förrän nu. Denna bilen har dålig tomgång vid gasuppsläpp precis som den gör vid utebliven hstighetssignal. Triggerhjulet står rätt tändnigen verkar ok enligt t5 suite. Den får soppa enligt bredbandslambdan. Men likaförbaskat så när trycket kommer så är de precis som bilen tjöver sig. Vi hittade läckande extern wg de förklarar dålig spool, men när väl trycket kommer så motar de. Tänkte om de är lika problem som trådskaparen har?

  19. #19
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon Visa inlägg
    Jag har konverterat kanske 6 og900 och aldrig haft några problem med dålig gång trots att allt verkar ok, förrän nu. Denna bilen har dålig tomgång vid gasuppsläpp precis som den gör vid utebliven hstighetssignal. Triggerhjulet står rätt tändnigen verkar ok enligt t5 suite. Den får soppa enligt bredbandslambdan. Men likaförbaskat så när trycket kommer så är de precis som bilen tjöver sig. Vi hittade läckande extern wg de förklarar dålig spool, men när väl trycket kommer så motar de. Tänkte om de är lika problem som trådskaparen har?
    sitter batteriet i skuffen?

    _aero här på forumet har haft problem med att flytta batteriet till bagagen, bilen går in i knock mode vid visst varvtal o ladd.

    på min bil har vi dragit ner knackkänsligheten lite då det hände vid exakta samma ladd och varv hela tiden, jag har batteriet i bagagen.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad/söder/haffor
    Inlägg
    359
    Nu har man rännt rundor på skroten och inhandlat diverse vevaxelgivare
    Montera en från en volvo 240 med en liten pigg på och den funka som innan dvs hyffsat men tvekar lite vid 3/4 gas...
    Tog mig tid att plocka ut larmenheten från min -98 och tog även boxen och stoppa i min och gissa Den går mycket bättre
    Sitter orginalbox (224hk) mede orginal program och inte trimbox...
    Dom andra boxarna jag kört är ju trimboxar så kanske aningen fel...
    Känns att turbon är för liten till den programvaran men den går iaf
    Drar man iväg lugnt med typ halvgas så tvekar den ett kort ögonblick och rycker till sen kommer den... känns typ som något ska slå till eller dålig kontakt...
    Ingen turbo - inget kul... 9000 T16 2.0 -86 Busbil, 9000 Talladega T16 2.0 -89 Bruksbil

Liknande ämnen

  1. Trionic 5.5 konvertering
    Av frippe89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2014-01-14, 23:32
  2. Problem med gnista efter trionic 5,5 konvertering!
    Av frippe89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-06-04, 20:44
  3. Hjälp, konvertering till Trionic 5.2 (9000 2.3T -92)
    Av Skalman79 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-11-04, 15:18
  4. konvertering til trionic 5.2
    Av olenr11 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-21, 08:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •