Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Värmeplatta 9k -96

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad/söder/haffor
    Inlägg
    359

    Värmeplatta 9k -96

    Jag har plockat kabelhärva och sprut och hela rasket och satt på annan 9k och såg att det satt en platta mellan insug och topp som jag kan fatta är en värmeplatta...
    Denna flytta jag inte med till nya bilen...
    Behövs denna eller funkar den lika bra utan?
    Ingen turbo - inget kul... 9000 T16 2.0 -86 Busbil, 9000 Talladega T16 2.0 -89 Bruksbil

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Det funkar bättre utan! Värmeplattan stjäl väl ca 40% av insugets area. Däremot får nån annan svara på om programvaran måste modifieras vilket jag tror det måste!

    /M
    Akta skinnet!

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Det var ju mycket snack på forumet om VP för en si sådär 10-15 år sedan. Vill minnas att man bör/skall ändra i mjukvaran om man tar bort dem, då mjukvaran är anpassad för VP eller icke VP.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Den som vet på riktigt får gärna säga emot mig, men jag TROR inte att det uppstår några konstigheter eller att motorn tar skada bara för att man plockar bort plattan utan att byta programvara. Trionic 5 framställdes som så jäkla avancerat och känsligt när det kom, men egentligen så gör den bara vad den ska med den luftmängd som kommer in i motorn så länge spridarna räcker till. T 7 kanske skulle vara kinkigare.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Nånting lär ju skilja i programvaran eftersom bilar med värmeplattor har magnetventil, även lättrycksturbo (B204E/B234E). Gissar på högre laddtryck än grundladd för att hålla samma effekt som bilar utan värmeplattor.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 347
    Jag tog bort plattorna på min NG900 2.0T -96 för många många många år sedan och detta utan att ändra i mjukvaran.
    Fördelen med denna operation är att bilar med plattor har högre laddtryck för att just kompensera för att plattorna stjäl en viss % av insugets area.

    Bilen gick kanon och går fortfarnde kanon.

    Plocka bort!!

    Anledningen till att dom sitter där är bara för att värma bränslet vid kallstart och på så sätt göra bilen lite snällare mot miljön.

    /Jonas

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Lär här http://forum.saabturboclub.com/showt...f%C3%B6r-nytta

    Eller sök på drboost & värmeplatta i forumet så får man lite träffar.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 347
    Precis som jag skrev

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Men det är även så att det är anpassad programvara från fabrik. Så att rekommendera "bara plocka bort" utan att veta att man kan sätta saker utanför specifikation, är inte så bra. Men är man medveten om "riskerna", så får man ta konsekvenserna. Bara för det går kanon, är det inte säkert att det är kanon rent funktionsmässigt.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad/söder/haffor
    Inlägg
    359
    Tack för svar...
    Då borde det inte vara därför den går som den gör då...
    Leta vidare då
    Ingen turbo - inget kul... 9000 T16 2.0 -86 Busbil, 9000 Talladega T16 2.0 -89 Bruksbil

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 347
    En NG900 från 1996 som har rullat utan plattor i 10000mil utan problem ser jag som ett bevis på att operationen är helt ofarlig.
    Teoretiker får stiga åt sidan...
    Det är bara ökat laddtryck inget annat och ökningen är obefintlig mot ett steg3 och annat hokuspokus.......
    Så funktionsmässigt är det inget att oroa sig för.

    /Jonas som gärna testar saker i praktiken ;-)

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Teoretiker eller ej, (jag är praktiker) så är det fortfarande så att det är olika mjukvaror beroende på VP eller icke VP. Sen får man vara hur laborationsvillig som helst. Men måste ändå kunna inse att det är fakta. En test i 10k mil på en maskin säger egentligen inget rent statistiskt. Din maskin kan ju ligga på gränsen eller "må dåligt" med förkortad livslängd på någon komponent som följd. Men bara för att du inte ser det, så behöver det inte vara = sanningen. Nu kanske T5 klarar av att hantera denna avvikelse någorlunda, även om man hamnar snett & ligger på gränsen. Tänk på att när laddtrycket höjs så ska även andra parametrar hänga med.

    Men som vanligt, man gör som man själv vill. Var bara medveten om vad du gör & vad som sker. Laborera & kör till det rasar

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Med all respekt för Dr Boosts högst förtroendegivande kompetens, så kan den som läser mellan hans rader se att han kategoriskt svarar med såväl livrem, hängslen som mjuka madrasser på vad den än gäller. Ibland undrar man om han skulle kunna föreslå "anpassad programvara" ifall man monterar en vinge på bakluckan? Särskilt på den tiden han jobbade på Saab, så känns resonemanget igen kring garantiparagrafer som att t ex motorgarantin upphör att gälla om du missat serviceintervallet med 3 mil. Vill man hålla sig till denna linje så ska man öht inte ägna sig åt motormodifikationer, utan inskränka sitt eget "mekande" till att kolla oljestickan då och då, samt fylla på spoarvätska - i övrigt skall enbart auktoriserad verkstad öppna motorhuven. Man kan tycka att även du Fredrik efter över 10 år på forumet borde ha förstått att tyda Boosts uttalanden. Ibland är de verkligen att ta på allvar, som t ex att inte slänga i svarta t-kassetter i T5-bilar. Andra gånger är det lite mer att det "KAN" innebära en minimal risk ungefär som man ska akta sig för att inte bli träffad av blixten.

    Så, nu till det teoretiska. Styrboxen hos en 2,0t ökar laddtrycket till som mest 0,6 bar, med möjlighet via magnetventilen gå ned till grundladdtryck på 0,4. Tändstiften i en Trionic mäter hur gångna förbränningen såg ut och anpassar bränsle, tändning och laddtryck därefter. Det som händer utan platta är att ca 15% mer luft kan fylla förbränningsrummen och ge en lika stor effektökning. När ECU:n bearbetar värdena för detta så skiter den i om du hade en strypning eller ej - åtminstone vid denna låga laddtryckshöjning. Det är samma komp i alla turbomotorer, spridarna räcker till 300 hk (kanske lite lägre med en begränsning på duty cycle, men ändock finns här marginal). Känner den sig inte nöjd med förbränningen kan den korrigera det på olika sätt tills den är nöjd. IC:n är den samma som på Aeron, liksom luftfiltret. Tala om för mig rent hypotetiskt vad som kan vara skadligt vid denna moderata trimning? Det enda som skulle kunna vara är att bränslemappen inte är beredd att sänka lambda i takt med den marginellt ökade fyllningsgraden som "grund-idé i bränslemappen", men den kan fortfarande kompensera detta om risk för spikning skulle uppkomma.

    Jag skulle påstå att den teoretiskt är säkrare än med "modifierad" programvara, då original av säkerhet har fegare tändning än de flesta trimchip och är byggd för att kunna pressas i Death valley på 91 oktan. Så 0,6 bar i en T5-motor (med SW för 0,4 bar) går fortfarande skottsäkert när ägare till original T7-motorer är inne på sin 3:e turbosnurra, andra uppsättning kamkedjepaket och slutligen tappar komp i en cylinder. Man måste ha lite perspektiv!
    Senast redigerat av Tomtefar den 2014-08-28 klockan 23:26.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  14. #14
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Mr Santa,

    Ingen anledning till att överreagera. Att du & DrBoost kanske inte har samma inställning till saker & ting är inget jag lägger mig i. Det är eran ensak.

    Jag ville bara få fram att det i fallet icke VP vs VP är så att mjukvaran är olika. Det är den av en anledning. Skriver man som gbg att det bara är & plocka bort & går kanon, så visst det fungerar, men är "utan för fabriks spec". Känner man till detta, så fine. Då gör man en kalkylerad handling. Men tar man t.ex. gbg på orden & det blir problem, (ras?) så kan någon kanske bli rätt ledsen & besviken.

    Sen så kan ju som du skriver T5 kompensera för en viss del, motorn är överlag tålig + att vi har ett klimat som inte är i paritet med Death valley eller på tusentals meter hög höjd, samt att ett eftermarknadstrim kanske är ett än sämre val, med alla de trix som vissa gjort "mappare" gjort, då de ibland är långt utanför gränserna.

    Jag har också labbat & testat i mina dagar. Men jag har oftast först tagit reda på fakta först, så jag vet vad jag gett mig in på. Detta så man har en förståelse om vad som kan hända när man tullar på marginalerna.


    Som jag skrev, man gör som man själv vill. Det är bara bra att veta lite bakgrundsfakta så ingen lurar sig att tro något som inte är riktigt.



    Nog om detta från min sida. Happy tuning

Liknande ämnen

  1. Vad är en värmeplatta 9000
    Av Nolis_cc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2010-03-11, 00:15
  2. Värmeplatta
    Av Uppenberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-07-26, 15:50
  3. Värmeplatta (igen)
    Av AEracing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-11-15, 09:24
  4. Värmeplatta?
    Av Ante89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-15, 22:20
  5. Värmeplatta på 900 NG
    Av SuperFaCeR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-18, 09:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •