Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Funderingar kring 4WD OG9-3

  1. #1

    Lightbulb Funderingar kring 4WD OG9-3

    Har funderat ett tag på det här om det är möjligt att bygga om en OG 9-3 till fyrhjulsdrift med drivlinan från en Opel Vectra 2000 4WD alternativt Opel Calibra Turbo 4WD. Växellådorna passar ju rakt på motorerna enligt erfarenhet inom folkrace. Men frågan är ju hur lika chassiet är? Så vitt jag vet så är dem byggd på samma bottenplatta som en framhjulsdriven calibra/vectra. Men frågan är ju om dem gjorde om plattan för dem fyrhjulsdrivna eller om dem helt enkelt klämde dit en fyrhjulsdrift som den var?

    Nu är det inte så att jag planerar ett sånt här bygge, men eftersom man själv äger en OG 9-3 aero och märkt att Oplarna är i princip likadana så dyker ju tanken upp. Är det nån mer än jag här som haft dessa tankar eller rentav kanske planerar, håller på med, eller vet om ett sådant bygge? Sen är det väl så att fyrhjulsdriften på dem bilarna inte är nåt man vill använda med nåt högre effektuttag då fördelningen sker genom viskodiff (tror jag). Men den lär nog funka på en brukis med kring 250 häst iaf. Skulle nog göra underverk för framkomligheten på vintern. Om man dock skulle vilja bygga nåt i "Eklund"-stilen med rakställd motor och drivlina för bra nog med effekt så är nog transmission och bakaxel från Nissan Skyline R32 GTR kombinerat med specialgjorda drivaxlar för framvagn ett bra alternativ. Dessutom med elektroniskt styrd fördelning av drivningen för fram och bak mellan 50/50 och 0/100.

    Ge mig era tankar och erfarenheter kring detta.

  2. #2

  3. #3
    Det var ju en del som krävdes där jah. Tack för länken Brisse.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581
    Go for it! Tar några timmar och går högst troligen

    Marz

Liknande ämnen

  1. Funderingar kring försäljning av bil
    Av MrDanger i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-22, 14:29
  2. Funderingar kring första bil...
    Av Emil.B i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2008-08-16, 02:04
  3. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-10-02, 17:11
  4. Funderingar kring mer trim..
    Av Rejvscorpio i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-30, 07:42
  5. Funderingar kring 99/900
    Av ZoM i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-01, 14:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •