Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Köpråd: Tänker jag rätt angående 9-5 -köp?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -

    Köpråd: Tänker jag rätt angående 9-5 -köp?

    Jag är 25 år och behöver skaffa bil för att kunna ta mig i och till jobb, jag har nyligen börjat arbeta som IT-konsult. Jag och min fru har en del sparpengar men hade egentligen inte tänkt lägga särskilt mycket (från början 20-25k SEK) då vi inte haft bil innan och för att vi nog vill ha en lite finare familjekombi om 2-3 år då vi hoppas ha barnvagn. Jag har 5 mil motorväg tot. mellan hem och jobb. Vissa dagar/perioder kommer jag dock cykla då jag har uppdrag i stan jag bor. Preferenser hos bil jag letar: god ekonomi och komfort.

    Då jag åkt och kollat på 4 olika bilar (ej Saab) för 20-25k SEK från 2002-04 och blivit besviken över skick och servicebok på samtliga har jag börjat funderar jag på om man inte borde gå på den där familjekombin direkt. Jag har blivit tipsad om Saab då de "rasat i pris" och har därför utökat vår budget till 60k SEK och registrerat mig här för att fråga om mina tankegångar nedan är vettiga. Följande har jag även postat på ett annat bilforum:

    Min uppfattning är att om man köper en Saab för 50-60k SEK så ska man behålla den. Att sälja efter 2-3 år vore en stor förlust eftersom man inte får mycket för den. Jag har också fått uppfattningen av att det är 9-5:an som gått ner mest i pris. På blocket verkar 9-3 och 9-5 (kombi) kosta ungefär lika mycket.

    Om det vore en bra taktik att köpa en sådan och sedan köra den till den är slut, borde det inte heller göra så mycket att jag inte kommer köra så mycket per år. Att den är lite dyrare i bränsle än jag önskat från början kommer inte innebära särskilt mycket pengar i verkligheten dessutom borde tidpunkten då den behöver skrotas skjutas frammåt också, tänker jag.

    Har kikat lite på denna:
    http://www.blocket.se/malmo/Saab_9_5....htm?ca=23&w=2

    Angående ekonomin har jag räknat på kostnad för försäkring, skatt, besiktning och medelvärde på stor/liten service för den i framtiden. Dessa fasta kostnader skulle uppkomma i 1400 kr/mån. Sedan tillkommer såklart bränsle och oförutsägbara utgifter, men det ser ut som väldigt mycket bil för pengarna i mina ögon, hur ser det ut i era?

    Bilen är inne på sin besiktningsperiod för året så den måste givetvis genomföras innan denna bilen är intressant.


    Tänker jag rätt? Tankar och reflektioner tages emot med största tacksamhet!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466
    Jag tycker du tänker helt rätt, man får mycket bil för pengarna om man köper en 9-5a.

    Det är kanske inte den mest felfria bilen som finns men om man jämför vilka andra bilar av samma årsmodell som man får för samma peng så tillhör 9-5 tveklöst de som man får mest bil för pengarna.

    Tyvärr så kan en bil i den prisklassen få i stort sett vilka fel som helst efter ett tag men det gäller inte bara Saab.

    Att man förlorar mycket pengar på den tror jag inte då den redan tappat så mycket i värde att det nästan inte finns något kvar.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  3. #3
    Om du sen uppgraderar den till Biopower och kör på E85 så får du riktigt fin bränsleekonomi, man kör lätt på under 10kr/mil.

    Och är du det minsta händig gör du alla små servicar själv, byta olja+filter gör du på en halvtimme med material för under 500 kr.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Transportstyrelsen säger inget annat än etanol om bränsle när man kollar upp reg.numret hos dem, medan annonsen säger bensin, så nog borde detta vara en Biopower?

    Någon annan som har tankar kring att det kanske inte är den mest felfria bilen? Jag baserar lite av min tro om att 9-5:an innebär mindre krångel än snittet på följande rapport:http://www.bilprovningen.se/Om-Bilpr...lvklarhet.html

    Dessvärre är jag inte händig när det gäller bilar, så jag kommer nog inte utföra lill-servicen själv. Mest för att jag vill ha lite krångel och inte litar på att jag gör rätt själv. Glöm inte att detta är min första bil.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466
    De allra flesta 9-5or av -06 årsmodell och nyare är Biopower.
    Kan tänka mig att över 90% av ickediesel är Biopower.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Denna verkar vara ett bättre köp. Färre ägare, godkänd besiktning samt Vector-paket.
    http://www.blocket.se/helsingborg/Sa....htm?ca=23&w=2

    Men jag är väldigt undrande om hellädersäten. Jag förstår att det är mer exklusivt och lättare att hålla rent, men hur är det rent temperaturmässigt, kommer det bli ett problem?

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 157
    Medlem#
    2555
    Personligen skulle jag inte köpa en 9-5 UTAN helskinn, är inte kallare än tyg.
    Sen är det lättare att hålla rent om du skaffar barn.

    Automat är suveränt på dessa bilar också, bara en tanke.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466
    Min åsikt är att på vintern är läderklädseln betydligt kallare än tyg och på sommaren varmare än tyg.
    (Det gäller alltså när man sätter sig i en kall bil på vintern och en varm på sommaren, när bilen fått lagom temperatur är lädret skönt att sitta på).

    Lättare att hålla rent håller jag med om samt att det luktar gott och är snyggt!

    Jag har själv sportsäten i svart helläder i min 9-5a.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 159
    Skinn skulle jag absolut rekommendera, jag har det i alla 3 jag har, dock kanske du inte skall kika efter en med perforerat skinn som de ventilerade stolarna har. Förmodligen ingen bra kombo med småbarn.
    Och de flesta med skinn har värme i baksätet men det var tillval.

    Hur parkerar du? tillgång till El? Då kanske du skall kika efter en som har motorvärmare och kupéuttag alt. Bensinvärmare. Det finns båda men man får leta längre.
    Behöver du drag? Den ena hade det och inte den andra
    Ev. finns olika ljudpaket, det bör du märka om det är ljud i bakdörrar och ev. baslåda i skuffen. CD växlare tror jag är ovanligt i skuffen från -06 de flesta har 6 skivorsväxlare fram, kolla att den funkar!!

    Kontrollera följande oavsett vad du köper:
    Serviceboken komplett ifylld utan att intervall i tid eller km är överskridet? Om inte, pruta eller leta vidare.
    Funkar allt? Speciellt det elektriska, t.ex. elspeglar, ev. minnen i stolar, farthållare m.m.
    Rök och djurfri? Röker man inte kommer man ångra sig när bilen stått i solgasset, det finns gott och fräscha bilar.
    Hos bilhandlare finns många knep för att få bort värsta lukten så man inte upptäcker det förrän det är försent.
    Skick på däck/hjul som följer med? Den första saknade vinterhjul så då kommer det en kostnad direkt inom kort.
    Vissa har sportchassi oftast de med starkare motor, de flesta har det inte.
    Parkeringssensor, regnsensor på den senare bilen är tillval, regnsensorn skulle jag inte ge en spänn extra för då den i mitt tycke funkar sämre än vanlig intervall. Parksensor är trevligt men en ytterligare pryl som kan gå sönder och ge felkoder. Bra att veta innan.

    Provkör!! kör över vägskarvar, brunnslock och annat djävelskap och lyssna om det skramlar eller klonkar.
    Kombin tar mer stryk i bakdämpare, ingen förmögenhet men är det redan bytt är det ett plus. likaså bussningar framförallt bak tar ofta slut någonstans mellan 15-20kmil
    Och provkör gärna många bilar även om de kanske är för dyra för då får du en känsla hur fasta/svajiga de bör vara i chassit och annat du upptäcker.

    Skick på kamkedjan? Man kan kontrollera hur långt kedjespännare är ute om det är dags för byte eller ej.
    Det behöver man förr eller senare och jag gissar det kostar 5-10kkr om man inte fuskar och bara rullar på en ny kedja.
    Original kan hålla uppemot 30kmil men det vet man ju inte i förväg, du kan ju bara be att få veta skicket på bilen de säljer och för den som kan kollar man det på 10min men enkla verktyg.

    Lämnar handlaren någon garanti?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Skick på kamkedjan? Man kan kontrollera hur långt kedjespännare är ute om det är dags för byte eller ej.
    Tack för tipsen(!), men jag förstod inte detta riktigt. Kan jag kontrollera kedjan själv med blotta ögat och utan direkt erfarenhet?

    Tycker ni det verkar vara ett bra köp?

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    "StorSthlm"
    Inlägg
    356
    Medlem#
    7338
    Hej,

    Fins en tråd under FAQ som bara innehåller tips vid köp av 9-5. Får inte in länken till tråden dit att funger av någon anledning, men den är inte svår att hitta

    CAT
    Skribentens inlägg kan innehålla spår av ironi.....
    RödBus, 9-3 Cab Aero BioPower 2.0t 10, MapTun sänkt/steg 1+ m m.
    Mullret, Turbo X SC, MapTun steg 2 m m.
    Conrad, Passat Alltrack 12 (Borde varit NG 9-5 SC 4wd)

  12. #12
    Gamla bilar oavsett fabrikat kommer att paja då och då, och har man inte kunskap eller intresse att fixa enklare fel och grundläggande service själv kan det ganska fort springa iväg rätt mycket pengar.

    Det kan nog vara en ide att kolla upp dom olika vartianter av privatleasing och liknade som olika bilhandlare erbjuder, där brukar ju service, reparationer, försäkring osv ingå och man får mycket mer förutsägbara kostnader, och dessutom förmånen att fräsa runt i en ny och fin bil. Jag tror att om man summerar allt kan det till och med kosta mindre än att hålla liv i en äldre bil med verkstädernas timpriser.

    Skruvar man lite själv blir det såklart en helt annan kalyl.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

Liknande ämnen

  1. Angående lambda och adaption, tänker jag rätt?
    Av kingback i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-07-25, 09:00
  2. Köpråd angående 9-3 SS 03-04 Aut med paddlar
    Av MrIShizaki i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-09-04, 08:07
  3. Angående alla dessa köpråd...
    Av GreenGiant i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-08-23, 16:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •