Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Vad för tändstift till högre effektuttag utan att tumma på spikdetektering?

  1. #1
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Vad för tändstift till högre effektuttag utan att tumma på spikdetektering?

    Jag har läst en hel massa om tändstift och högre effektuttag. Vissa säger att sjuor är för varma och kan slitas ut onormalt snabbt och bli så pass varma vid längre gaspådrag att de antänder luft/bränsleblandningen vilket kan leda till motorras. Vissa kör åttor, men de har inte riktigt samma utformning som sjuorna. Andra kör nior, men hur blir det då på tomgång? Är det någon som vet hur detta påverkar spikdetekteringen?
    Nästa sak är elektrodavståndet. Hur påverkar det spikdetekteringen?
    DrBoost skrev på ett annat forum att sjuor med oförändrat elektrodavstånd är det enda rätta, men vid höga effektuttag så leder det gärna till misständningar.

    Jag vill gärna ha en bil som går bra både på tomgång och vid maxlast hela registret ut utan att tumma på säkerheten.

    Jag kör, som bekant för många, med en GT3071R med 1,8 bars ladd. Vad hade ni valt för stift och avstånd och varför?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Jag har kört både sjuor och nior. Som du säkert sett i min projekttråd så eldade jag upp en av elektroderna på sjuorna, men de fungerade bra i övrigt. Efter motorrenoveringen valde jag nior. Det har fungerat bra sedan dess.

    Körstil påverkar valet. Sätter du i nior i en bil som det aldrig gasas ordentligt med så kommer stiften bli sotiga och dåliga, eftersom de aldrig kommer upp i den temperatur de behöver för att bränna bort smutsen. Med sjuor kommer man lättare upp i arbetstemp så man slipper att det byggs upp beläggningar på stiften, men med så mycket effekt som du ändå har så kan det finnas risk för överhettning av stiften.

    Angående gapet, så tycker jag du ska testa med 1,0mm till att börja med. Upptäcker du misständningar vid full motorbelastning så kan du testa att minska gapet, annars är det bara att köra vidare.

    Med en så trimmad motor så kan du glömma serviceintervallerna som gäller för originalbilar, typ 9-5'ans 3000mil. Kontrollera stiftens skick vid 500mil eller något sånt och byt vid behov.
    Senast redigerat av Brisse den 2014-08-25 klockan 18:37.

  3. #3
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567
    Tack för det berikande svaret, Brisse!
    Jag köpte en uppsättning sjuor i dag som jag drog ihop till 0,9 mm, så jag kör på det tillsvidare. Går de sönder fort så funderar jag på nior, men frågan gällande spikdetektering ser jag som en rätt viktig del i valen kring tändstift.

    Sen har jag sett en mjukvara från en känd Saab-trimmare gjord för åttor med något lägre spikdetekteringskänslighet. Hur ska man tolka det? Varför väljer man att sänka spikdetekteringskänsligheten?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

Liknande ämnen

  1. Effektuttag 9-3 V6?
    Av Stoffe #2959 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-10-09, 19:59
  2. Resistor tändstift på en bil utan DI?
    Av weeeman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2011-01-12, 18:57
  3. Soppapriset upp i Sommar. Mappa för etanol, spikdetektering?
    Av BjörnR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2007-08-15, 23:39
  4. Vilket Trionic lämpar sig bäst för högre effektuttag?
    Av 32991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 73
    Senaste inlägg: 2005-05-14, 00:49
  5. Effektuttag ur en og900 T8.
    Av Mafnus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2004-12-02, 18:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •