Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Blir galen på motortempen

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 492
    Medlem#
    9308

    Blir galen på motortempen

    Hej!

    Har länge haft problem med att det tagit tid för min motortemp att komma upp tillräckligt snabbt. Först byttes termostaten i vintras då jag hade problem med värmen i bilen. Detta fixade värmeproblemen men mätaren fortsatte bete sig lite konstigt och openSID visade att motortempen låg runt 82 grader oftast, den gick alltså aldrig upp till 89 grader förutom en gång när den helt plötsligt gick upp till 95 grader. Bytte då tempgivaren.

    Så termostat och tempgivare är alltså bytta.

    Nu går ju temperaturen upp till 89 grader och sjunker sen ner till ca 82 grader när termostaten öppnar så det fungerar ju korrekt.. Men jag tycker det tar väldigt lång tid för den att komma upp till rätt temperatur. Vid ca 82-83 grader ställer sig mätaren kl 9. Idag var det 14 grader ute när jag startade motorn kall. Det tog 5,5km och 6min innan mätaren stod kl 9 och motortempen var ca 82 grader. Det känns inte helt normalt för hur lång tid kommer det inte ta när det är -14 grader då?

    Om jag jämför med t.ex andra 9-5or eller 9-3or så går dom mycket snabbare upp i temp. Pratade med en bekant förut som hade en tanke att det samlats skit vid kylet så hans förslag var att blåsa ifrån motorn utåt mot fronten med tryckluft för att försöka rensa ur skit. Men jag tänker istället såhär att om det är skit i vägen som blockerar där borde väl bilen bli varm snabbare istället för långsammare då luftkylningen borde bli sämre?

    Jag behöver iaf tips på vad jag kan göra nu då jag inte kommer på något mer att byta.

    Bilen är en 9-5 -03.

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 010
    Medlem#
    5849
    Vad åker du med för mjukvara...?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 012
    Medlem#
    1941
    Tar inte dessa motorer en bra stund på sig att bli varma? Även min 9-5 Aero -03 tar en halvmil på sig innan tempmätaren visar kl.9

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 492
    Medlem#
    9308
    Tvivlar på att mjukvaran är problemet då jag både testat Maptun och för tillfälllet Mackans program och det är ingen skillnad.

    Vill inte hålla med om att det tar lång tid för dessa motorer att komma upp i temp. Tjejens 9-5 -06 biopower tar ungefär 30sek-1min på sig innan mätaren börjar röra på sig och tempen är nästan helt uppe vid 4 min och ca 3km. :/

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 012
    Medlem#
    1941
    Sitter tempgivaren på samma ställe vad gäller -03 & -06 ?

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 492
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Sitter tempgivaren på samma ställe vad gäller -03 & -06 ?
    Ja det är jag rätt säker på. Sitter ju in i toppens vänstra gavel. Jag vet inte om jag inbillar mig det här men jag misstänker att tempen går fortare upp med E85 i tanken än när jag kör 95 oktan. Men det kan väl inte stämma? Eller har det någon påverkan?

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 051
    Medlem#
    2555
    För mig låter det också normalt.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 492
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    För mig låter det också normalt.
    Kan ju vara så att tjejens bil är rätt speciell med att den är väldigt snabb upp i temp. Bästa vinterbilen är det iaf för man fryser aldrig i den trots läderstolar. Men kan jag blåsa med tryckluft vid kylet eller är det dumt? Tänkte att det kanske inte skadar att testa iaf?

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 012
    Medlem#
    1941
    Det kanske är -06:an som är "igentäppt" eller har en termostat som är knas.

    Tror nog inte du har någon nytta av att blåsa tryckluft inne i kylaren. Eller hur du nu menar?

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 492
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Det kanske är -06:an som är "igentäppt" eller har en termostat som är knas.

    Tror nog inte du har någon nytta av att blåsa tryckluft inne i kylaren. Eller hur du nu menar?
    Nä en bekant tipsade ju att jag kan blåsa inifrån motorrummet ut mot fronten om du förstår hur jag menar? För tydligen hade han haft problem med en Scania för många år sedan som också var långsam upp i temp och verkstan hade då blåst på detta sätt på kylaren och helt plötsligt var den snabb upp i temp.

    Men jag tänker snarare såhär att om det sitter massa skit i flänsarna på kylet så borde ju det hindra luftkylningen och därmed borde ju temperaturen gå upp fortare så jag vet inte riktigt..

  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 051
    Medlem#
    2555
    När jag bytte på Hirschen så var den termostaten paj, höll 72° trots att nålen stod på kl 9.
    När jag fått dit en frisk original så pendlade den hela tiden mellan 83-89°, men jag tog aldrig tid hur länge det dröjde innan den var varm.

    Men jag kan kolla hur fort Cupran går upp i temp med MapTunern om det är intressant?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 492
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Men jag kan kolla hur fort Cupran går upp i temp med MapTunern om det är intressant?
    Nja, vet inte om det ger så mycket. Har själv jämfört med andra bilar, bl.a hyundai i30 och kia ceed som jag kör på jobbet och dom är väldigt långsamma upp i temp, nästan långsammare än min 9-5. Roligare att jämföra mellan olika Saabar isf.
    Senast redigerat av daekol den 2014-08-24 klockan 04:16.

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 471
    Lekte lite med Torque igår och loggade bl a kylvätsketemperaturen.

    Startade med 22 grader. Efter 5 minuter på tomgång stillastående hade det stigit till 55 grader. Efter ytterligare 5 minuter i 30-50 km/h nåddes 86 grader. Pendlade sedan mellan 86 och 90 grader. Omgivningstemperaturen var 16-17 grader. När jag till slut krypkörde uppför infarten hemma steg temp till 97 grader en kort stund.

    Loggat på 9-3 aero 2005.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 794
    Medlem#
    10069
    Köpte du original termostat?
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 492
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av kwansa Visa inlägg
    Köpte du original termostat?
    Yes!

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 492
    Medlem#
    9308
    Nu är jag nog något på spåren här.. Har noterat att 06-10 modellerna går upp mycket fortare i temp än tidigare årsmodeller av 9-5orna. Vad kan detta bero på? Ändrades någonting i kylsystemet 2006? Har f.ö bara testat detta på biopower modellerna om det har någon betydelse.

    Tog inte mer än 5min lugn körning förrän kompisens 2,3t biopower -07 var uppe i arbetstemp.
    Saab 9-5 2003 2,3T

Liknande ämnen

  1. Missljud i interiören OG9-3 Aero Coupé
    Av asuskic i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-07-08, 13:41
  2. Argh!, blir galen på itunes..
    Av 93t i forum Off Topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-28, 17:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •