Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Köpt ny bil - Navigator ur funktion

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165

    Köpt ny bil - Navigator ur funktion

    Hej!

    Precis rullat hem med min nya Saab 9-3 ss Aero -04 och har äntligen fått tag på "drömbilen" . Hur som haver, bilen har den inbyggda navigatorn eller gpsen men tyvärr så fungerar den inte, vilket jag visste om när jag köpte den. Fick bilen till ett väldigt bra pris men tänkte att det ändå kunde vara roligt att fixa navigatorn.

    Förra ägaren visste inte vad felet var och den har aldrig funkat i hans ägo. Displayen fungerar och man ser Saab loggan och en text i hörnet där det står "Loading System". Efter ett tag blir skärmen helt svart och "Loading System" visas igen. Skärmen flimmrar även lite och är inte jätte klar. Ingenting händer när man trycker på de olika knapparna.

    Är navigatorn kass och bara till att införskaffa en ny eller finns det någon lösning?

    Väldigt tacksam för hjälp!

    Mvh

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    I mina öron låter det som att navigatorn är kass och dags att införskaffa en bättre begagnad
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165
    Citat Ursprungligen postat av adam93 Visa inlägg
    I mina öron låter det som att navigatorn är kass och dags att införskaffa en bättre begagnad
    Okej synd! Vet du något bra ställe att hitta en sådan? Eller är det hos skroten som gäller?

    Edit: Visar displayen något mer än gps när den väl fungerar? Hur nödvändig är den?
    Senast redigerat av Jäder den 2014-08-22 klockan 20:47.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Citat Ursprungligen postat av adam93 Visa inlägg
    I mina öron låter det som att navigatorn är kass och dags att införskaffa en bättre begagnad
    Har du någon kunskap om det här eller tycker du bara?

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Systemet i dessa navigatorsystem är QnX ovanpå det finns ett program som visar saker på skärmen. Systemet ligger på ett flashminne i enheten och om det står loading system hela tiden så lyckas den nog inte ladda den appen.
    Det finns en tråd om ICM3-hacking här på forumet. Tyvärr kan vi rätt lite om systemet än så länge.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    359
    Medlem#
    3421
    Har du rätt skiva?
    På en 9-5:a jag har så blev det ett liknande fel vid uppgradering till nyare skiva,det löste sej med att vi tog en årgång tidigare än den senaste och då laddade den upp programmet utan problem.
    Har ingen aning om varför det blev så.

    - - - Uppdaterad - - -

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Systemet i dessa navigatorsystem är QnX ovanpå det finns ett program som visar saker på skärmen. Systemet ligger på ett flashminne i enheten och om det står loading system hela tiden så lyckas den nog inte ladda den appen.
    Det finns en tråd om ICM3-hacking här på forumet. Tyvärr kan vi rätt lite om systemet än så länge.
    Citat Ursprungligen postat av Piotr Visa inlägg
    Har du rätt skiva?
    På en 9-5:a jag har så blev det ett liknande fel vid uppgradering till nyare skiva,det löste sej med att vi tog en årgång tidigare än den senaste och då laddade den upp programmet utan problem.
    Har ingen aning om varför det blev så.

    - - - Uppdaterad - - -
    Jag fick ej med någon skiva. Går dessa att få tag på? Om man skulle behöva byta enheten, byter man då bara displayen eller hela alltet med knappar osv?

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 560
    Medlem#
    9973
    Titta på laga.se om dem har en ICM annars får du lägga ut en annons på denna sida
    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Citat Ursprungligen postat av Jäder Visa inlägg
    Jag fick ej med någon skiva. Går dessa att få tag på? Om man skulle behöva byta enheten, byter man då bara displayen eller hela alltet med knappar osv?
    Du måste ha skivan för att navigatorn skall fungera, programmet laddas ju in från skivan.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    ICMen startar ju ändå, och man kan använda radio, cd mm utan NAV-skivan.

    Om den är frisk vill säga.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165
    Citat Ursprungligen postat av adam93 Visa inlägg
    Titta på laga.se om dem har en ICM annars får du lägga ut en annons på denna sida
    Heter den bara ICM? Och är det själva displayen eller hela enheten?

    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue Visa inlägg
    Du måste ha skivan för att navigatorn skall fungera, programmet laddas ju in från skivan.
    Det hade jag ingen aning om! Sitter ingen skiva i alla fall.

  12. #12
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    ICM, eller i det här fallet ICM3, är manöverpanelen till stereon. Alltså den enheten som sitter i instrumentpanelen ovanför AC-panelen. Den innehåller display och knappar men ingen navigationsutrustning. DVD-läsare och GPS-mottagare sitter där bak i bilen.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    ICM, eller i det här fallet ICM3, är manöverpanelen till stereon. Alltså den enheten som sitter i instrumentpanelen ovanför AC-panelen. Den innehåller display och knappar men ingen navigationsutrustning. DVD-läsare och GPS-mottagare sitter där bak i bilen.
    Okej! Tittade på laga.se och dem enheterna verkar ligga på runt 4000. Tycker det låter rätt dyrt. Var exakt där bak sitter dvd-läsaren så att man kan se ifall skivan sitter i?

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    49
    DVD-läsaren sitter till vänster i bagaget bakom en lucka och GPS-mottagaren sitter fast under hatthyllan.
    Saab 9-3 Aero SS 2005 #Såld#
    Saab 9-3 Turbo4 Vector SS XWD 2011 #Såld#

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165
    Citat Ursprungligen postat av RooX Visa inlägg
    DVD-läsaren sitter till vänster i bagaget bakom en lucka och GPS-mottagaren sitter fast under hatthyllan.
    Kollade efter och det sitter en skiva i. Står Saab navigation på och Western 2006. Skivan ser fin ut, inga repor eller dylikt. Men displayen forsätter att bara visa Loading System. Är ICMen kass då tror ni?

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Igår provade jag för första gången navigatorn som sitter i min nyligen inköpta 9-3 aero 2005.

    Först fick jag ett felmeddelande med innebörden att skivan inte är läsbar. Tryckte ut skivan och satte in den igen. Efter ganska lång betänketid hoppade navigatorn igång. Optiska läsare i CD/DVD spelare är generellt en komponent som har ganska dålig tillförlitlighet. Gissar att min börjar bli lite krasslig.

    Försöker din läsare läsa skivan när du stoppar in den? Om den gör det men inte lyckas så är nog troligen skivan eller läsaren dålig. Försök flera gånger så kanske det lyckas med lite tur.

    Nu är ju en navigator med gamla kartor inte så användbar och med det som finns gratis till android-mobilen så skulle jag inte lägga några pengar på att laga eller uppgradera navigatorn. Lite kul att se triangeln visa var på kartan man befinner sig men jag klarar mig bra utan den funktionen.

    Fungerar din radio och cd?

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Igår provade jag för första gången navigatorn som sitter i min nyligen inköpta 9-3 aero 2005.

    Först fick jag ett felmeddelande med innebörden att skivan inte är läsbar. Tryckte ut skivan och satte in den igen. Efter ganska lång betänketid hoppade navigatorn igång. Optiska läsare i CD/DVD spelare är generellt en komponent som har ganska dålig tillförlitlighet. Gissar att min börjar bli lite krasslig.

    Försöker din läsare läsa skivan när du stoppar in den? Om den gör det men inte lyckas så är nog troligen skivan eller läsaren dålig. Försök flera gånger så kanske det lyckas med lite tur.

    Nu är ju en navigator med gamla kartor inte så användbar och med det som finns gratis till android-mobilen så skulle jag inte lägga några pengar på att laga eller uppgradera navigatorn. Lite kul att se triangeln visa var på kartan man befinner sig men jag klarar mig bra utan den funktionen.

    Fungerar din radio och cd?
    Jag har egentligen inte heller någon användning av navigatorn men hade varit roligt att få igång den. Man gör väl även ljudinställningarna i samma display?

    När jag startar bilen visar displayen Loading System och ett Saab emblem. Efter 10 sekunder släcks skärmen för att sedan visa samma meddelande igen, och så håller det på. Displayen flimrar även och färgen på skärmen är lite överallt så att säga. Inget händer när jag matar ur och in skivan.

    Cd, aux och radion funkar klockrent. Även alla knappar.

    Går det att släcka displayen helt tills man kommit på någon lösning?

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165
    Har nu varit hos en Saab verkstad där dem kopplade in en Tech 2 i bilen. Men tyvärr lyckades han inte få någon kontakt alls med ICM enheten i bilen så han kunde tyvärr inte se några fel eller försöka gifta om enheten.

    Verkar som att det är kört för navigatorn. Går det att enbart koppla ur displayen så att volymknapparna osv fortfarande fungerar?

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    165
    Går det att "nergradera" till en ICM2? Börjar bli riktigt trött på min trasiga ICM3 nu som inte vill visa något på displayen. En ICM2 verkar ligga på en tredjedel utav priset av en ICM3 och allt jag vill är att kunna justera ljudinställningarna samt slippa den flimrande skärmen.

    Behöver man en Tech2 för att gifta in en ICM2 om det ens går? Och kommer min inbyggda Aux ingång fungera med den i så fall?

  20. #20
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Det borde fungera med en ICM2 mer eller mindre rakt av. Jag uppgraderade min ICM2 till ICM3 utan problem. Du tappar ju naturligtvis nav-möjligheten, men inställningarna ska fungera ändå. ICM:en går att byta utan in- och urgifte. Däremot bör den reservdelsprogrammeras, alltså att ställa in konfigurationen för den. T.ex om det finns nav, telefon etc.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. Navigator
    Av extreme i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-12-23, 11:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •