Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Växellådsproblem Saab 9-5 2005 Aero Automat

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Växellådsproblem Saab 9-5 2005 Aero Automat

    Hej

    I sommras när jag skulle kolla motoroljan så drog jag upp stickan för växellådsoljan (i tron att det var motoroljastickan) och det bara forsade ur olja. Stoppade fort ner stickan för att stoppa flödet. Detta gjordes två gånger med samma resultat.
    För ca 1 månad sen vaknade lampan för växellådan och bilden blev stående tills nu och tänkte börja med att byta växellådsolja som ett första steg för att få bort lampan.

    Vad kan det bero på att olja bara sprutar ur röret för mätstickan när man tar upp den? (detta sker när bilen är körd)
    Kan lampan ha tänts pga av för lite växellådsolja? kanske 0.5-1l sprutade ut i somras.
    kan jag blanda växellådsoljor hur som helst (tänkte åka till mekonomen och köpa en liter och fylla på för spillet i somras)?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    772
    Medlem#
    7119
    Har det blivit tätt i avluftningsslangen?

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 167
    Nej, vilken olja som helst funka ej!!! Se noga till att köpa precis rätt olja till din 5vxl aisin warner låda! Köp på saab för att vara på säkra sidan!
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Blommas Visa inlägg
    Har det blivit tätt i avluftningsslangen?
    Vad det är för slang vet jag ej. När jag snabbkollade under huven tidigare idag hittade jag denna trasiga slang: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...7_5955927.html Men vad jag kan förstå har den inget med växellådan att göra.

  5. #5
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 478
    Medlem#
    6901
    Det går en avsluftningsslang från växellådan som hänger fritt bakom lådan ner mot marken , denna ska hänga precis så , många som tror att denna ska sitta någonstans och sätter dit den (Uppe vid bromsvätskebehållaren tror jag många brukar sätta den) och blir den igensatt får man symptomen som du beskriver.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 082
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av sul Visa inlägg
    När jag snabbkollade under huven tidigare idag hittade jag denna trasiga slang: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...7_5955927.html Men vad jag kan förstå har den inget med växellådan att göra.
    Den slangen med backventilen skall du fixa omedelbums. Inte bra att köra med den om den är sönder.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Det går en avsluftningsslang från växellådan som hänger fritt bakom lådan ner mot marken , denna ska hänga precis så , många som tror att denna ska sitta någonstans och sätter dit den (Uppe vid bromsvätskebehållaren tror jag många brukar sätta den) och blir den igensatt får man symptomen som du beskriver.
    Helt rätt!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Nej, vilken olja som helst funka ej!!! Se noga till att köpa precis rätt olja till din 5vxl aisin warner låda! Köp på saab för att vara på säkra sidan!
    SAAB/GM/Mobil1 oljan med JWS3309 specifikation & inget annat till denna automatlåda.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Det går en avsluftningsslang från växellådan som hänger fritt bakom lådan ner mot marken , denna ska hänga precis så , många som tror att denna ska sitta någonstans och sätter dit den (Uppe vid bromsvätskebehållaren tror jag många brukar sätta den) och blir den igensatt får man symptomen som du beskriver.
    tyvärr kunde jag inte hissa upp bilen idag för att kolla slangen underifrån men googlade lite på växellådsbilder för att kunna se varifrån den skulle kunna gå. Är det slangen som hänger genom ringen på stickan på bilden som är avluftningen? https://system.recopart.se/Bilder/de...80062_1_TO.jpg

    Jag vet att jag stoppade i en tunn slang som hängde lös för några månader sen i samband med att jag bytte en sprucken slang som gick till något bypass valve som gjorde att turbon la av. Har för mig jag stoppade in slangen i en av vätskebehållarna, men den slagen kom jag åt uppifrån och den låg i närheten av behållaren dessutom. Får kika närmare på detta imorgon

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Den slangen med backventilen skall du fixa omedelbums. Inte bra att köra med den om den är sönder.
    En ny beställdes igår så blir till att byta den nästa vecka, får låta bilen stå tills dess kanske. Hoppas på sol de kommande dagarna

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    SAAB/GM/Mobil1 oljan med JWS3309 specifikation & inget annat till denna automatlåda.
    Noted! (http://shop.speedparts.se/sv/prod/ol...ja/so0393.html)

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 082
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av sul Visa inlägg
    tyvärr kunde jag inte hissa upp bilen idag för att kolla slangen underifrån men googlade lite på växellådsbilder för att kunna se varifrån den skulle kunna gå. Är det slangen som hänger genom ringen på stickan på bilden som är avluftningen? https://system.recopart.se/Bilder/de...80062_1_TO.jpg

    Jag vet att jag stoppade i en tunn slang som hängde lös för några månader sen i samband med att jag bytte en sprucken slang som gick till något bypass valve som gjorde att turbon la av. Har för mig jag stoppade in slangen i en av vätskebehållarna, men den slagen kom jag åt uppifrån och den låg i närheten av behållaren dessutom. Får kika närmare på detta imorgon



    En ny beställdes igår så blir till att byta den nästa vecka, får låta bilen stå tills dess kanske. Hoppas på sol de kommande dagarna

    Noted! (http://shop.speedparts.se/sv/prod/ol...ja/so0393.html)
    Det ser ut som den slangen ja. Du behöver inte hissa bilen utan kan nå den uppifrån. Har du dessutom stoppat in den i nippeln på t.ex. bromsvätskebehållaren så är det ju bara att dra ut den därifrån & släppa ner bakom lådan.

    Ja sol vill vi ha nu efter detta j***a regnande.

    Det är rätt olja

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    givetvis satt slangen i bromvätskebehållaren! Ska nu ta en runda för att se så att det inte blir samma tryck. Släcks lampan automatisk efter ett tag, får man göra en norsk omstart eller är det bäst att åka till verkstad ifall nånting annat har gått sönder tror ni? Kanske det är bäst att byta olja ändå?

    Backventilen löste jag med silvertejp och ett buntband tillsvidare (den hade släppt från en slang).

  10. #10
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 082
    Medlem#
    1941
    Vad som eventuellt kan gå sönder av för högt tryck, eller om lampan släcks automatiskt, vet jag inte. Men kontrollera så du har tillräckligt med olja innan du kör.

    Vet du inte vad det är för olja i lådan, då skulle jag byta ut oljan. Tänk på att det behöver göras en sköljning, hos aukt verkstad, för att göra det på rätt sätt. Det är inte bara att tappa ut & hälla på.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    uppdatering för den som bryr sig.

    lampan släcktes inte automatiskt utan jag fick släcka den på verkstad, felkoden var: P1743

    edit: korrigerade felkoden
    Senast redigerat av sul den 2014-09-01 klockan 21:27.

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 082
    Medlem#
    1941
    Fick du reda på vad den betydde?

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Fick du reda på vad den betydde?
    Nope, mekanikern (på en liten verkstad) fick upp den på datorn och bad mig fota av koden och googla själv efter felet, sen släckte han koden. Visserligen fick jag felsökningen och släckningen gratis då jag gjorde vanligt oljebyte+filter samtidigt.

    P1743 -Lock-up funktion
    -mekaniskt fel

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 Aero Automat 2002-2005
    Av dsaab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-03-10, 23:36
  2. 9-3 aero -02, Växellådsproblem bara ibland.
    Av Blådåre i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-06-05, 13:57
  3. Växellådsproblem SAAB 9-5 automat
    Av nalmgren i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-11, 23:40
  4. Saab 9-2x Aero AWD - 2005
    Av K Strömberg i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-08, 13:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •