Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Oljebyte låda 9000 (uppsugning)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    278

    Question Oljebyte låda 9000 (uppsugning)

    Hej,

    Jag inser att det här inte är lätt att svara på men den samlade kunskapen och erfarenheten här är betydligt mycket större än min så jag gör ett försök ändå.

    Bilen det gäller är en 9000 Aero -96 (kortlåda)

    När man tappar ur växellådsoljan via avtappningspluggen har jag förstått att det ska rinna ur ca 1,5 liter. Då tidigare ägare har massakerat både avtappningspluggen och nivåpluggen på min låda går de ej att få upp med lådan kvar i bilen. Jag har då inhandlat ett sugverktyg med en slang som jag tråcklar ner igenom påfyllnadspluggen. Det verkar fungera bra när man väl hittar rätt. Har tömt och fyllt på tre ggr nu, får ur ganska exakt 6 dl per gång. Så frågan är egentligen om detta är vad jag kan vänta mig att få ur med den här metoden? Slangen har en innerdiameter på 8 mm och man kanske inte kan komma tillräckligt långt ner för att få ur 1,5 liter!?

    Anledningen till att jag undrar är att lådan läcker lite och har gjort det så länge jag har haft bilen, men det är väldigt svårt att uppskatta hur mycket som har läckt ut. Jag är därför orolig att nivån i lådan är alldeles för låg. Lite input vore trevligt.

    Mvh Martin
    9000 Aero -96

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    947
    hej
    kan du bedöma hur mycket slang du får ner i lådan?
    ett annat ställe att tömma ur är nog om man pillar ur hastighetsmätardrevet och knevlar ner slangen där, detta är troligen lägsta punkten på lådan också.
    det är väl inte så att du kan svetsa på en rejäl mutter på den defekta avtappningen och på så vis få loss den och byta till en ny. ja det är trångt.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

Liknande ämnen

  1. Oljebyte 9000 2,3 LTT
    Av P|ckN|ck i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-09, 10:19
  2. Passar 9000 aero låda på 9000 2.0t?
    Av Xhail i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-17, 12:58
  3. Oljebyte 2,0t 9000-98 Rekomendation av olja.
    Av anze i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-17, 00:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •