Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Felkod P1312 mest vid etanoldrift

  1. #1

    Felkod P1312 mest vid etanoldrift

    Hej,

    Har en 9-5 2.3t biopower -07.

    Får felkod P1312 och har förstått att det troligtvis beror på tändkassetten. Har bytt tändstift utan att få bukt med det.

    Version 3.7 på TK:n.

    Vad som får mig att tveka och se om någon har en second opinion är att felkoden nästan bara uppstår vid etanoldrift.
    Vid etanoldrift felkodar den i princip hela tiden (tänds efter ca 1 dag om jag nollar den). Kör jag på bensin kan jag köra 2 veckor utan att den felkodar (kör varje dag och minst 60 mil per vecka).

    Är det troligast att det är TK:n trots detta fenomen?
    Gissar i så fall att förbränningsgasernas egenskaper skiljer sig så pass mycket att TK:n "orkar" driva en mätsignal/stöm genom bensinens förbränningsgaser men inte genom etanolens.


    Tacksam för feedback

    /Robban
    Saab 9-5 SC 2.3t Biopower -07

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Precis, bränslena skiljer sig ganska mycket i egenskaper. Bensin är betydligt lättare att tända än E85.

    Vilka tändstift har du och hur stort gap är de justerade till? Du kontrollerar väl alltid gapet innan du monterar stiften? De ska vara 1,0 - 1,1mm. Jag brukar ställa nya stift till 1,0mm eftersom gapet ökar allt eftersom stiften används.

  3. #3
    Hej,

    Jag har NGK BCPR7ES-11. Får rodnande erkänna att jag inte kollade gapet, utan nöjde mig med att bedömma att avståndet vad något mindre än på stiften som jag skruvade ur.
    Eftersom felet har exakt samma karaktär som innan bytet så har jag inte tänkt vidare på det. Men kanske skulle vara värt att kolla upp gapet en extra gång.

    /Robban
    Saab 9-5 SC 2.3t Biopower -07

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Alright. Se till att gängorna är rena också, eftersom det är stiftens jordning. Ingen smörja typ kopparpasta eller fett får användas på gängorna.
    Jag kan inte lova att dessa tips kommer lösa ditt problem, men man måste börja någonstans.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Alright. Se till att gängorna är rena också, eftersom det är stiftens jordning. Ingen smörja typ kopparpasta eller fett får användas på gängorna.
    Jag kan inte lova att dessa tips kommer lösa ditt problem, men man måste börja någonstans.
    Ska jag göra. Tack för tipsen
    Saab 9-5 SC 2.3t Biopower -07

  6. #6
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 019
    Medlem#
    3471
    Finns två jordpunkter en på termostathuset samt på insuget under spjällhuset. Kolla över dem då de punkterna ät till TK och Trionic.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •