Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Problem efter byte av turbo, tråg, IC etc

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -

    Problem efter byte av turbo, tråg, IC etc

    Hejsan
    Jo har dem senaste veckorna kvällstid bytt turbo (som rasat) och därefter rengjort IC, oljetråg, bytt alla vakuumslangar, uppgraderat vevhusventilationen, ja egentligen gått igenom allt relaterat på min 2001 9-3 SE med 15 000 mil på mätaren.

    Ikväll skulle jag starta bilen för första gången efter reparationen då det började droppa olja från ett hål vänster fram mellan ventilkåpan och motorblock.
    Det droppa ganska ordentligt, undrar nu vad hålet har för funktion och vad som gått snett?

    Tack på förhand
    / Lukas

  2. #2
    Är det detta hål du menar?

    Signaturlös

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Ja precis där hålet är placerat.
    Snett upp till vänster jämnt emot tändkassetens ventilationshål (rektangulärt)

  4. #4
    Där satt fördelardosan tidigare, och på bilar med automatlåda sitter en vakuumpump där.
    Hålet är igensatt med en plugg. Du får ta bort ventilkåpan och överfallet och lägga på packningsklister.
    Signaturlös

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Så det är inte mer avancerat än att packningen runt denna plugg har blivit kass med tiden? Bara konstigt att det bestämmer dig för att börja läcka just nu...
    Oringen packningspasta kan fungera?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Får ej av det två skruvarna som håller överfallet nere... Sitter så in i bänken, vågar inte spruta på teflon eller liknande heller...
    Hjälp uppskattas verkligen!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Verkar ha fått ordning på oljeläckaget nu, tack o lov!
    Nu är det dock så att det efter turbobyte ryker kraftigt från grenröret/downpipen, först tänkte jag att de bara var oljespill, men efter att bilen fått gå 15-20 minuter på tomgång så minskar röken ej, börjar nu fundera på läckage?
    Det tickar även ganska ordentligt från motorn, vet ej ifall detta är på grund av avgasläckaget eller ventilerna som får dåligt med olja?
    Justera ventilerna?
    Tacksam för svar!

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Har nu fått ordning på allt det ovanstående och även ett servo-oljeläckaget därtill, bilen rullar och låter trevligt igen!

    Problemet är dock att den nu varvar upp var gång jag kopplar oavsett hur "nogrann" man är vid växlingsbyte.
    Turbomätare visar även att flödet genom turbon aldrig överskrider ca 1/5 in i det "gula området" trots att jag ibland ger bilen ordentligt vid acceleration.
    Till saken hör även att vid start av bilen så går turbomätare upp (precis som tänkt) men sen stannar den där och sjunger tämligen långsamt.

    Har hittat en "lös" röd slang uppe vid dumpventilens controllventil som kanske kan ha med saken att göra?

    Mina annars första tankar är väl att den tjuvar luft någonstans, att dumpventilen är dålig (hela kobran och bypassröret hade en oljeleggering efter turboraset) eller att dumpventilens controllventil är dålig (har bytt alla vakuumslangar men dessa var tidigare igensatta och danna)

    Men vad tror ni? Var ska jag börja leta?

    Ytterst tacksam för svar!
    Mvh /Lukas

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av mrcarrot Visa inlägg

    Har hittat en "lös" röd slang uppe vid dumpventilens controllventil som kanske kan ha med saken att göra?
    Börja med att ta reda på var den lösa slangen ska sitta och sätt dit den igen, och se om det funkar bättre sen. Om det är nån av slangarna som styr dumpventilen så läcker det ju ut laddtryck om den inte sitter där den ska.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Okej, tack, då börjar jag där!
    Mvh

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Har nu äntligen fått lite tid på händerna men hittar trots detta inte var den röda slangen som sticker ut från en slangsamling uppe vid styrventilen ska sitta...
    Har plockat av kobran o tittat på styrspjälet men det ser bra ut (bara sett uppifrån då).
    Bör man plocka bort hela luftmassemätaren/styrspjäl enheten o rengöra?
    Tack!

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Efter jag bytte luftfilter o lite grovt torkade av toppen av luftmassemätaren med en trasa igår, blev där en marginell skillnad till det bättre.
    Så nu funderar jag på att ta av hela insatsen o rengöra med eventuellt t-röd?
    Vad bör man tänka på? Hur sitter den?
    Tack
    /Lukas

  13. #13
    Jag har en LMM liggandes om du vill låna och testa.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Det hade varit väldigt reko.
    Vart håller du hus?
    /Lukas

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Kan tillägga att jag även rengjorde luftspjälet med en trase igår, man skulle kanske tvätta av även detta med t-röd?

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Vid turbobyte: Glöm inte att kontrollera att du har korrekt grundladdtryck. Efter som du har en "SE" ("Snik Edition ) bör du ha en B205R med Mitsubishi Td04-15. Grundladdet med den konstellationen är 0,45 bar om jag minns rätt.

    Lycka till!
    /Lufto

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Det är en 185hk 2.0 se med garett td-17.
    Jag förstår inte vad du menar?
    Vad har laddtrycket med varvandet vid växling att göra? För den går ju ner i varv till en 8xx varv på tomgång så grundtrycket borde vara rätt?
    / Lukas
    Senast redigerat av mrcarrot den 2014-09-28 klockan 14:50.

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av mrcarrot Visa inlägg
    Det hade varit väldigt reko.
    Vart håller du hus?
    /Lukas
    Finns i Stockholm, det är inga problem att trycka ner den i en låda och skicka den heller, är ju ingen stor grej.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  19. #19
    Du måste sätta slangarna rätt. Ta några bilder och lägg upp så får du hjälp med var dom ska sitta.
    Signaturlös

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Kingback- hehe ja då är det en bit, sitter själv i Skåne... Men ska prova ett par saker först men blir det aktuellt så hör jag av mig, tack!
    Frippe64- Hur lägger man upp bild?!?

    Kan även tillägga att jag precis var ute och tittade på spjälhuset och när spjälet vinklade lodrät så såg man att där stod olja i botten av huset...
    Ingen stor mängd men kanske nog för motorn att tända på och därmed varva när spjälet stängts??
    / Lukas
    Senast redigerat av mrcarrot den 2014-09-28 klockan 18:16.

Liknande ämnen

  1. Problem efter turbo och kedje byte. ce lampa tänd
    Av mackeman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-06-08, 01:46
  2. kylar problem efter turbo byte
    Av flumtobbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-21, 21:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •