Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Lufttäta snabbkopplingar?

  1. #1

    Lufttäta snabbkopplingar?

    Hej

    Efter att ha bytt alla vakuumslangar och backventiler i jakten på det lufttäta insugssystemet riktar jag nu mina lätt paranoida ögon mot dom snabbkopplingar som sitter på kobra och på insuget, ni vet dom med en röd ring som man trycker ner för att lossa slangen.

    Hur vet man med säkerhet att dom är täta? Det går ju att rucka slangen litegrann när den är ikopplad, ska det vara så?

    Finns det nån o-ring eller liknande tätning som man kan byta eller finns det nåt annat trix man kan ta till?

    Tacksam för alla svar
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Jag har också funderat på dem. Jag tycker också de är lite glappiga. T.ex. kanske att sätta nipplar istället så man kan trä över en vakuumslang?

  3. #3
    Ämnet har diskuterats tidigare:

    http://forum.saabturboclub.com/showt...itta-%289-5%29

    Det ska visst sitta en o-ring i snabbkopplingen, nån som vet om den går att köpa och hur man gör för att byta den? Eller kan man byta hela kopplingen?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    är det inte kladdigt runt dem så tror jag nog man kan utgå ifrån att de är täta. Byta oring i dem kan möjligen gå men jag vet inte. Går nog knappast att köpa lös iallafall så då får man väl gå på mått och sen universal.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Lund
    Inlägg
    221
    Medlem#
    6799
    Hej

    Inga problem att byta oringen.

    Använde en liten platt mejsel till att försiktigt böja in klorna på den röda ringen som låser slangen. Hade en låda med universal oringar hemma som jag hittade en som vart lite tjockare som jag använde mig av. Eftersom den nya oringen var lite tjockare tyckte jag att slangen satt lite bättre. Funderade på att ta två oringar men vågade inte prova med tanke på att man måste kunna trycka in låsringen för att få loss slangen.

    MVH Christian
    SAAB 9-3 Vector SC 1.8t biopower -07
    SAAB 9-3 Aero Coupé -01 *Projekttråd*

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lossa snabbkopplingar bränslerör - fuelrail OG9-5
    Av aerokille i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-08-05, 23:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •