Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Fel på batteri eller generator?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -

    Fel på batteri eller generator?

    Batteriet har dött totalt 2-3 gånger under 3 veckor och fått ladda det just 2 gånger under samma period. Igår laddade jag det sist och laddaren säger "byt batteri" samt att batteriet är 90% fullt fast jag mätte 10 min innan och multimetern sa ca 9-10 volt. Samma när jag laddade den för 2 veckor sen, stod att batteriet var 75% fullt men bilen startade inte ens. Jag laddade den iallafall och mätte sen med bilen igång, halvlysena på, radio och belysning och 2000 varv och fick värdena 14,2 volt. Körde runt i 30 min ca och tänkte att jag mäter igen bara för att, fick då 13,7 volt och detta var igår. Idag mätte jag också och fick då 13,8 volt vid 2500 varv och halvlysena på samt radio och belysning. Är de generatorn som är kass eller batteriet tro?

    Fick starthjälp då den vägrade starta så jag åkte runt lite, efter det så startade den men vet inte om det beror på att den fick laddning eller att den bara fick stå ett par dagar.

    Det är en saab 9-5 2.0T -00, batteriet är 4 år gammalt.

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Solklart att det är batteriet. BYT !

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Är det en Ctek som säger byt batteri?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Nej det är en Black & Decker automatisk digitalladdare. Den kan ju ha sagt så för att batteriet var så så urladdat, men konstigt då att den visade 90%. Eller ja jag vet ju ingenting om sånt här så vet ju inte om det är konstigt eller ej.

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Den visade 90% därför att ett dåligt batteri går från tomt till fullt mycket snabbare än ett bra batteri.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Ja så är det säkert men det stod alltså 90% innan den ens började ladda batteriet...

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    T7 är känsligt på volten, så sätt i ett nytt batteri.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Tilläggas bör att 9-5or äter batterier, inget ovanligt att behöva byta efter 3-5 år. Det gäller i synnerhet om man inte sköter om batteriet, d.v.s. att man laddar det fullt med extern laddare ett par gånger per år och ser till att batterivätskenivån är god.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Ok tack så mycket för infon, bara haft bilen i strax över 3 veckor och förra ägaren har väl inte direkt tagit hand om bilen överlag kan man väl lugnt påstå! Är det någon som har rekommendation på något speciellt batteri och vad för Ah det bör vara?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Tilläggas bör att 9-5or äter batterier, inget ovanligt att behöva byta efter 3-5 år. Det gäller i synnerhet om man inte sköter om batteriet, d.v.s. att man laddar det fullt med extern laddare ett par gånger per år och ser till att batterivätskenivån är god.
    Skulle inte påstå det.

    Mitt originalbatteri höll 10 år (bilen varit inom familjen sen ny), och då gick det bra att starta ännu i varmt väder, men blev lite trögt då det kröp ner mot -30, så jag bytte. Hade inte ens motorvärmare i bilen och körde året om.

    Eftersom jag hittade att det var tillverkat av Exide satte jag i ett sånt igen

    Batterihandlaren som bytte åt mig sa att såna batterier jag hade är dåliga för hans business!

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av hqs Visa inlägg
    Skulle inte påstå det.

    Mitt originalbatteri höll 10 år (bilen varit inom familjen sen ny), och då gick det bra att starta ännu i varmt väder, men blev lite trögt då det kröp ner mot -30, så jag bytte. Hade inte ens motorvärmare i bilen och körde året om.

    Eftersom jag hittade att det var tillverkat av Exide satte jag i ett sånt igen

    Batterihandlaren som bytte åt mig sa att såna batterier jag hade är dåliga för hans business!
    Då är det bara att gratulera!

    Eftersom jag själv är i batteriköpartagen och gjort lite research kan jag nämna att Exide och Tudor har gemensam ägare och därför är många Exide och Tudorbatterier exakt samma förutom olika färg på höljet. Tudors TA770 är t.ex. samma som Exides EA770.

    Angående TS fråga om lämplig batterikapacitet skulle jag säga från 70Ah och uppåt - ju högre desto bättre såklart.

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Att bilen käkar batterier kan även bero på att laddningen fungerar dåligt.

    På min generator hade muttrarna på polskruvarna lossat lite lite grann (de satt inte direkt löst men de gick att dra åt en del utan att ta i för mycket) vilken gav ett spänningsfall på ca 0,7 V. 5-56 och åtdragning löste mitt problem. Beroende på temperatur och materialens utvidgning kan kontaktresistansen variera och ge inkonsekvent beteende.

    När problemet blev uppenbart hade jag bytt till Tudor High Tech endast 6 månader tidigare. Orginalbatteriet höll ca 9 år. Biltema 5 år. Möjligen var det dålig laddning som tog död på Biltema-batteriet i förtid?

    Bilen ifråga: og9-3 -00 uttagen oktober -99

    Edit: På ng9-3 (2005) går det att logga batterispänningen via OBD2 och t ex Torque och på det viset väldigt enkelt få en bra bild av hur laddningen och eventuella spänningsfall beter sig. Detta fungerar inte på min og9-3.
    Senast redigerat av TCarlsson den 2014-08-20 klockan 07:59.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Nu har jag bytt batteri och haft det i 2 dagar, mätte och jag kom upp i 13,7 volt med bilen på och 12,8 av...Var på verkstan och han kollade också och fick samma värden men han tyckte inte det var något konstigt utan "den laddar ju" gjorde en obd2 koll också, men så vet jag inte om man får upp felkoder på den ang generatorn, men inget sånt syntes iaf.

Liknande ämnen

  1. 9-3 TID 06:a Generator eller batteri trasigt?
    Av XA180 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-10-06, 15:26
  2. Taskigt Batteri eller trasig generator, vad tror ni?
    Av Phed i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-08-23, 15:22
  3. [LÖST] Dåligt med ström 9000i -90
    Av SaabAero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 22:50
  4. Batteri eller generator?
    Av Foued25 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-03-16, 16:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •