Har du provat att ladda upp batteriet med separat laddare bara för att kolla om det gör någon skillnad? Bara för batteriet är nytt, betyder det inte att det är "full"-laddat.
Har du provat att ladda upp batteriet med separat laddare bara för att kolla om det gör någon skillnad? Bara för batteriet är nytt, betyder det inte att det är "full"-laddat.
Ja har haft batteriet i ett år, och indikatorn lyser grönt. Har laddat batteriet nyligen "bara för att utesluta det". Mätte idag när ja startat bilen, då laddar den 13.78. Känt på batteri kabeln pluss och minus, båda är svala. Kan man ha samma problem i andra änden av kablarna som vid batteriet (när det smälte och blev varmt)?
- - - Uppdaterad - - -
Har köpt ny startmotor, det blir ett byte för att utesluta den. Tror dock inte att det är fel på den.
Rengör alla poler och anslutningar i samband med bytet.
Att indikatorn är grön säger egentligen inte så mycket, har haft dåliga batterier som indikerat att de mår bra.
9-3 SC 1.8t -06, MapTun steg 1 som bara går och går
BMW 330e iPerformance -20
Har du 13,8V över batteriet direkt efter start så tror jag att det laddar lite för dåligt. Vad mäter du före start när bilen har stått många timmar. http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1515597
Indikatorn i batteriet sitter i en cell så om någon annan cell är dålig så säger den inget om det.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Bytte startmotor idag.. rassel vid start nu, tröttsamt. Får byta tillbaka till orginal imorgon. Köpte startmotorn från bildelar 24
Vilket märke? Skiljer ju sig märke och märke...
Alanko är väl renoverade delar.
Kopplade på en + kabel mellan startmotor och batteri. 13.95v laddar den nu. Och startmotorn har börjat fungera utan att ja bytte tillbaka
Bilen måste köras 15-20 min annars startar den inte igen. Ström vid generator 14.09. Ström vid batteri 13.89.
Löst med nytt batteri
Jag har idag företagit mig med att sätta ihop ett 35mm2 "kabelkitt" till TTiD, för att åtgärda problematiken som uppkommer med spänningsfall & varmgång.
Både för (+) plus & (-) minus.
Plus, från generator till startmotor till batteri.
Minus, från motorblock till batteri.
Första prototypen måttade jag in på min Svarta TTiD 2011. Det blev lite tajt, men funkar. Tog ca6h att fixa första gången. Andra kittet har jag nu justerat, klippt & krimpt ihop till min Vita TTiD 2011. Så det blir nog montering av det i morgon.
9-3-TTiD-35kvm-Kabelkitt.JPG
Snyggt gjort Fredrik! Ja gjorde samma sak själv men inte lika snygg konstruktion som du gjort. Drog en kabel mellan startmotor och generator sen från startmotor till batteri. Kopplade sedan på en jord kabel också till motorn. Efter det gick jag och köpte ett agm batteri. Min bil är problemfri nu, den laddar 14.0 på batteriet nu. Glömde dessutom lamporna på i bilen över natten, idag när ja starta bilen gick den igång som en klocka trots det. Hur som helst, snyggt gjort.
Saab 9-3 TTID
Tack!
Det är trångt att utföra. Men en välbehövlig förstärkning/uppgradering av elsystemet. Det blev några tiondels volt mer i laddspänning. Nu hade jag inga märkbara problem. Så detta var preventivt arbete.
Jag använde fintrådig förtennad kopparkabel, förtennade rörkabelskor, dubbla lager krympslang. Krimpte med 16tons hydraulkrimptång. Så förhoppningsvis ska det hålla.
Antar att du också fick isolera bort generatorns originalkabel, den plinten är ju kort och rymmer inte dubbla kabelskor. Startmotorns plint är däremot lång, så där kunde originalkabeln få vara kvar. Så även på jord/minus-plinten i motorblocket strax bredvid startmotorn.
Har du kvar måtten på din lösning? Skulle gärna vilja göra om min som du gjort. Använde värmetålig gorilla tejp på min, inte optimalt men borde hålla.
Saab 9-3 TTID
Jag köpte ett kitt från Fredrik. Nu känner jag Fredrik sedan tidigare så jag är kanske partisk
Men kablar och kontakter var gedigna välgjorda samt en ganska omfattande beskrivning. Jag har dragit mig för att lösa detta själv men frågade faktiskt på verkstaden när jag ändå servade bilen. Dom löste det (Nilssons bilcenter i Lund) på ca en timme.
Så det blir spännande se om mina bekymmer försvinner.
Efter ett par starter kan jag nu bekräfta att även denna lösning fungerade för mig. Inga fler tröga starter.
Härligt å höra att det fungerade även för dig!
Startmotor..
Satte i en från skroten som tillhörde en 9-3a Tid från 09, den fungerar, men har ett litet vinande ljud vid start.. Huvudsaken är att bilen startar, men till min fundering. Kollade först på biltemas startmotor som hade korrekt motor kod Z19dtr manuell med reduceringsväxel, den ja stoppade in i min bil har rätt passform men motorkoden var Z19dth och inte r i slutet. Vad menas med reduceringsväxel som det står på biltemas startmotor? Kan nån förklara vad det är, och är det dumt att ha en startmotor i från en Tid och inte en TTid.
Saab 9-3 TTID