Sidan 6 av 6 FörstaFörsta ... 456
Resultat 101 till 119 av 119

Ämne: Trögstartad NG9-3 TTID -10

  1. #101
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 420
    Medlem#
    1941
    Har du provat att ladda upp batteriet med separat laddare bara för att kolla om det gör någon skillnad? Bara för batteriet är nytt, betyder det inte att det är "full"-laddat.

  2. #102
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -
    Ja har haft batteriet i ett år, och indikatorn lyser grönt. Har laddat batteriet nyligen "bara för att utesluta det". Mätte idag när ja startat bilen, då laddar den 13.78. Känt på batteri kabeln pluss och minus, båda är svala. Kan man ha samma problem i andra änden av kablarna som vid batteriet (när det smälte och blev varmt)?

    - - - Uppdaterad - - -

    Har köpt ny startmotor, det blir ett byte för att utesluta den. Tror dock inte att det är fel på den.

  3. #103
    Rengör alla poler och anslutningar i samband med bytet.

  4. #104
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    66
    Medlem#
    8733
    Att indikatorn är grön säger egentligen inte så mycket, har haft dåliga batterier som indikerat att de mår bra.
    9-3 SC 1.8t -06, MapTun steg 1 som bara går och går
    BMW 330e iPerformance -20

  5. #105
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 106
    Har du 13,8V över batteriet direkt efter start så tror jag att det laddar lite för dåligt. Vad mäter du före start när bilen har stått många timmar. http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1515597

    Indikatorn i batteriet sitter i en cell så om någon annan cell är dålig så säger den inget om det.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  6. #106
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -
    Bytte startmotor idag.. rassel vid start nu, tröttsamt. Får byta tillbaka till orginal imorgon. Köpte startmotorn från bildelar 24

  7. #107
    Vilket märke? Skiljer ju sig märke och märke...
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

  8. #108
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Mackan Visa inlägg
    Mitt problem verkar nu vara åtgärdat.
    Kompletterade med en 16mm2 kabel mellan batteripolens M8 anslutning och startmotorns M8.
    Kabelåtgång 1,65m och har då följt samma kabeldragning som original.

    Köpte 2 rörkabelskor på verktygsboden samt ett verktyg på biltema för att klämma åt skorna ordentligt.

    Krympslang i varje ände och sedan montering.

    Laddar nu 13,8-14v på tomgång och 14v vid normal körning.

    Kopplade du en röd kabel mellan startmotor och batteri?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Vilket märke? Skiljer ju sig märke och märke...
    ALANKO 10441222 Startmotor — 1196,76*SEK
    https://m.bildelar24.com/13020574-alanko-startmotor

  9. #109
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 420
    Medlem#
    1941
    Alanko är väl renoverade delar.

  10. #110
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -
    Kopplade på en + kabel mellan startmotor och batteri. 13.95v laddar den nu. Och startmotorn har börjat fungera utan att ja bytte tillbaka

  11. #111
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -
    Bilen måste köras 15-20 min annars startar den inte igen. Ström vid generator 14.09. Ström vid batteri 13.89.

  12. #112
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -
    Löst med nytt batteri

  13. #113
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 420
    Medlem#
    1941
    Jag har idag företagit mig med att sätta ihop ett 35mm2 "kabelkitt" till TTiD, för att åtgärda problematiken som uppkommer med spänningsfall & varmgång.

    Både för (+) plus & (-) minus.
    Plus, från generator till startmotor till batteri.
    Minus, från motorblock till batteri.

    Första prototypen måttade jag in på min Svarta TTiD 2011. Det blev lite tajt, men funkar. Tog ca6h att fixa första gången. Andra kittet har jag nu justerat, klippt & krimpt ihop till min Vita TTiD 2011. Så det blir nog montering av det i morgon.

    9-3-TTiD-35kvm-Kabelkitt.JPG

    3 användare gillar detta inlägg



  14. #114
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -
    Snyggt gjort Fredrik! Ja gjorde samma sak själv men inte lika snygg konstruktion som du gjort. Drog en kabel mellan startmotor och generator sen från startmotor till batteri. Kopplade sedan på en jord kabel också till motorn. Efter det gick jag och köpte ett agm batteri. Min bil är problemfri nu, den laddar 14.0 på batteriet nu. Glömde dessutom lamporna på i bilen över natten, idag när ja starta bilen gick den igång som en klocka trots det. Hur som helst, snyggt gjort.
    Saab 9-3 TTID

  15. #115
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 420
    Medlem#
    1941
    Tack!

    Det är trångt att utföra. Men en välbehövlig förstärkning/uppgradering av elsystemet. Det blev några tiondels volt mer i laddspänning. Nu hade jag inga märkbara problem. Så detta var preventivt arbete.

    Jag använde fintrådig förtennad kopparkabel, förtennade rörkabelskor, dubbla lager krympslang. Krimpte med 16tons hydraulkrimptång. Så förhoppningsvis ska det hålla.

    Antar att du också fick isolera bort generatorns originalkabel, den plinten är ju kort och rymmer inte dubbla kabelskor. Startmotorns plint är däremot lång, så där kunde originalkabeln få vara kvar. Så även på jord/minus-plinten i motorblocket strax bredvid startmotorn.

  16. #116
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -
    Har du kvar måtten på din lösning? Skulle gärna vilja göra om min som du gjort. Använde värmetålig gorilla tejp på min, inte optimalt men borde hålla.
    Saab 9-3 TTID

  17. #117
    Grundladd Beeoss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    327
    Medlem#
    7606
    Jag köpte ett kitt från Fredrik. Nu känner jag Fredrik sedan tidigare så jag är kanske partisk
    Men kablar och kontakter var gedigna välgjorda samt en ganska omfattande beskrivning. Jag har dragit mig för att lösa detta själv men frågade faktiskt på verkstaden när jag ändå servade bilen. Dom löste det (Nilssons bilcenter i Lund) på ca en timme.
    Så det blir spännande se om mina bekymmer försvinner.

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #118
    Grundladd Beeoss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    327
    Medlem#
    7606
    Efter ett par starter kan jag nu bekräfta att även denna lösning fungerade för mig. Inga fler tröga starter.

    2 användare gillar detta inlägg



  19. #119
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 420
    Medlem#
    1941
    Härligt å höra att det fungerade även för dig!

Liknande ämnen

  1. Skillnader på TTiD 160Hk TTiD 130Hk 9-3NG 2010-2011
    Av Dawe87 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-07-25, 09:27
  2. Skillnad TTid 2008'a och TTid 2011 119 gram.
    Av gucpm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-01-22, 03:07
  3. 9-5 Tid Trögstartad!
    Av B-motor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-19, 19:12
  4. trögstartad
    Av jeppe85 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-17, 00:36

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •