Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Vad kör ni med i tanken och varför?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978

    Vad kör ni med i tanken och varför?

    Med risk för att det finns fler sådana trådar som inte jag har hittat undrar jag helt enkelt vilket drivmedel ni använder och varför ni använder det? Det vill säga kör ni med E85 för att det ger mer effekt och bättre bättre ekonomi eller kör ni med bensin för att det är skonsammare mot motorn?

    Själv kör jag en -09 Biopower och står lite i valet och kvalet om man vågar tanka etanol med tanke på allt som skrivits om det senaste året. Många verkstäder avråder ju till och med från att köra på annat än bensin, men det kanske inte gäller SAAB i så stor utsträckning?

  2. #2
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Jag kör oftast på E85 sommartid, mestadels pga effekten. Ekonomin är ju en bonus, kör jag som folk så går den betydligt billigare på etanol.
    Dock försöker jag alltid tanka etanol på vältrafikerade bensinstationer med stor omsättning på etanolen för att undvika problem.

    Ska du köra etanol så försök tanka var 4-5 tank bensin. Det är snällare mot motorn och verkar minimera dom problem man hör talas om. Finns ju även tillsatser man kan hälla i för att motverka problem, men dom är så pass dyra att dom totalt äter upp eventuell besparing.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Allt detta snack om E85s skadlighet på delarna ser jag som rent nys. Jag har nu haft 4st hemmakonverterade bilar, en 9-5 2,3t -00, en 9-5 Aero 01, en 9-3se -00 och en 95 Aero -05. Tillsammans har de gått nästan 8000 mil på endast etanol, mest med Aero -01an som gick hälften av det. Det enda jag gjort har varit att byta soppapumpen som gav upp efter ca 20000 mil total drift.
    Min far är inne på sin andra konverterade 9-5 Aero och har väl kört 4-5000 mil med E85 och min bror har väl gjort 3-4000 med sin Aero -00.
    Ingen av oss tankar bensin mer än i nödfall och det _enda_ som hänt hittills är att soppapumpen lade av i min Aero -01a.

    De som har problem med E85 verkar uteslutande köra skitmärket Ford. Dessa Focus verkar ju knappt klara att fungera på BF95, än mindre på E85. Jag har inte hört om en enda med en sådan som inte haft större eller mindre problem som alla har sagt att verkstaden skyllt E85 för deras problem. Adapteringen funkar inte, spridarna sätts igen osv, osv i en oändlig radda problem.

    Du har dessutom en bil som är designad för att gå på E85. Med tanke på hur mycket hängslen och livremmar SAAB hade i andra fall skulle jag vara synnerligen förvånad om inte E85-driften är testad in och ut för att fungera till 100% hela bilens livslängd utan att någon del någonsin behöver se bensin.

    Att köra på E85 är rena vinsten, jag har räknat på detta många gånger och besparingen är så pass stor att jag inte ser diesel som något alternativ.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    E85 verkar populärt här inne alltså!

    Det där med att inte tanka E85 på mindre mackar låter rimligt, någon på forumet garaget vill jag minnas fick ganska stora problem efter att ha tankat på en mindre nogräknad mack där etanolen innehöll en ganska avsevärd mängd vatten efter test. Är det i övrigt någon mack som är att föredra rent generellt, som har bättre E85 (dvs inte t.ex. majsetanolen från USA som tydligen inte ska vara någon höjdare)?

    Just att blanda E85 och bensin är ju något vissa rekommenderar att inte göra eftersom "avlagringar" av bensinen löses upp av etanolen och sätter igen spridare och ställer till annan oreda i motorn. Men det kanske är en av alla myter förknippade med bränslet? Jag köpte bilen förra veckan och har ju ingen aning om vad den gått på under de 5400 mil den gått hittills.

    Hur fungerar det förresten med effekten om man blandar E85 med bensin? Bilen ska ju enligt uppgift ha 175 hp med BF95 och ca 200 med E85, innebär det att den med 50/50 får (175+200)/2 = 187.5 hp?

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Kör nästan uteslutande E85. En eller två tankar bensin per år max.
    Njuter av ökad motoreffekt, bättre ekonomi, bättre avgasvärden, lägre avgastemperatur och mindre sotbeläggningar i motorn.

    Håller med Bollman. Andra märken har haft betydligt större problem än Saab. Dock så har det varit lite strul med spridarna på ng9-3 Biopower i samband med E85. 9-5 däremot trivs som fisken i vattnet när den får gå på E85.

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Just att blanda E85 och bensin är ju något vissa rekommenderar att inte göra eftersom "avlagringar" av bensinen löses upp av etanolen och sätter igen spridare och ställer till annan oreda i motorn. Men det kanske är en av alla myter förknippade med bränslet? Jag köpte bilen förra veckan och har ju ingen aning om vad den gått på under de 5400 mil den gått hittills.
    Det vill jag påstå bara gäller en bil som gått många tusen mil på enbart bensin och sedan tankas med E85. Växlar man regelbundet, eller kör mestadels E85 så går det bra.
    Dessa avlagringar fastnar i bränslefiltret, vilket är enkelt att byta. De bör inte påverka spridarna.
    De bilar där spridarna börjar strula (ng9-3 Biopower) så är det snarare tvärtom, att man har kört alldeles för mycket på enbart E85.
    En 9-5 Biopower däremot, skulle jag gärna köra uteslutande på E85, det klarar den fint.

    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Hur fungerar det förresten med effekten om man blandar E85 med bensin? Bilen ska ju enligt uppgift ha 175 hp med BF95 och ca 200 med E85, innebär det att den med 50/50 får (175+200)/2 = 187.5 hp?
    Effekten flyttar sig steglöst. Uträkningen du gjorde där är lite för enkel för att stämma överens med verkligheten, men för en grov bedömning duger den.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Har totalt kört 18000 mil och det med bara E85. Nemas problemas men det är ju med 9000 så den är inte så känslig.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Kör nästan uteslutande E85. En eller två tankar bensin per år max.
    Njuter av ökad motoreffekt, bättre ekonomi, bättre avgasvärden, lägre avgastemperatur och mindre sotbeläggningar i motorn.

    Håller med Bollman. Andra märken har haft betydligt större problem än Saab. Dock så har det varit lite strul med spridarna på ng9-3 Biopower i samband med E85. 9-5 däremot trivs som fisken i vattnet när den får gå på E85.
    Den bättre ekonomin är väl egentligen det som hägrar mest, men om bilen med råge tar igen det i ökade servicekostnader/filterbyten blir det ju helt fel.

    Ford ska ju tydligen ha haft ganska mycket problem, samtidigt borde det med ganska stor marginal vara den mest sålda etanolbilen? Dessutom har jag en känsla av att de i större utsträckning än andra faktiskt körts på etanol eftersom det är en vanlig firmabil och många företag och kommuner som har bilarna faktiskt kör med E85 i tanken.

    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Det vill jag påstå bara gäller en bil som gått många tusen mil på enbart bensin och sedan tankas med E85. Växlar man regelbundet, eller kör mestadels E85 så går det bra.
    Dessa avlagringar fastnar i bränslefiltret, vilket är enkelt att byta. De bör inte påverka spridarna.
    De bilar där spridarna börjar strula (ng9-3 Biopower) så är det snarare tvärtom, att man har kört alldeles för mycket på enbart E85.
    En 9-5 Biopower däremot, skulle jag gärna köra uteslutande på E85, det klarar den fint.


    Effekten flyttar sig steglöst. Uträkningen du gjorde där är lite för enkel för att stämma överens med verkligheten, men för en grov bedömning duger den.
    Nu blev det lite rörigt här! Gäller "Kör man mestadels på E85 så går det bra" 9-5 och "man har kört alldeles för mycket på enbart E85" endast 9-3? Är det någon som vet vad SAAB-verkstäderna generellt sett rekommenderar för en 9-3 från 2009?

    Ja att effekten inte är riktigt så linjär förstår jag såklart också, men poängen var mer om det är mer eller mindre steglös eller snarare binärt (antingen eller). På tal om det, jag vet att många chippar sina SAABar för att få mer effekt. Min har 175hp, men skillnaden upp till 210hk ska tydligen inte vara så stor hårdvarumässigt 2009 (det är en Aero för övrigt). Gör etanolen att det är onödigt att chippa upp den till 210hk är det ju också något som talar för, eftersom Hirsch ska ha runt 6000 för den operationen.

  9. #9
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    9-5:an går mestadels på E85 ngn enstaka tank bensin om året. Bilen brukas året om, är en 2003 Aero från början men nu med en BP motor sedan två år (etanolkonventerad/trimmad). Varför är nog enbart för karaktären och effekten. (Klart mindre sot i motor och avgassystem) dock kräver det lite tätare oljebyten. Den ekonomiska aspekten bryr jag mig eg inte om då jag ligger runt 1,3L/mil med mitt körsätt.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 941
    Min 9-5 Aero 2000 går mest på E85, den känns mkt piggare då i vanlig körning även om toppeffekten är lite mindre men det utnyttjar man ju så sällan. Den vassare tändningen gör så mkt gott för vardagsbruk. Jag har inga som helst märkliga effekter med E85, det bara lirar. Pumpen gick nyligen, men det står ju att den skalll bytas vid 13000 oavsett så det kanske inte hade med E85 att göra alls!

    Ford är skit på många sätt - men tjejen har haft gamla modellen FOcus och nu en 2009, hon kör nästan bara på E85 och det har aldrig strulat. Den gamla var lite sur ibland när man gick över på BF95 men det gick över snabbt. Jag kan inte skriva under på att Ford har enorma problem med E85, hon har i alla fall haft två olika som lirat jättebra på E85.
    MEDLEM 7032.

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    På min jobb-pendling klarar jag att köra på under litern med en konverterad 9-5 Aero manuell, med automat rasslar det iväg till 1,3. En 2,0 9-5 klarar sig på 0,9 och min og9-3 med E85-konvertering kan man köra på 0,8!

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    9-5:an går mestadels på E85 ngn enstaka tank bensin om året. Bilen brukas året om, är en 2003 Aero från början men nu med en BP motor sedan två år (etanolkonventerad/trimmad). Varför är nog enbart för karaktären och effekten. (Klart mindre sot i motor och avgassystem) dock kräver det lite tätare oljebyten. Den ekonomiska aspekten bryr jag mig eg inte om då jag ligger runt 1,3L/mil med mitt körsätt.
    De tätare oljebytena är inget som drabbar mig som kör under eller kring 1k mil per år, det blir ändå byte pga tid snarare än körsträcka (iaf i dagsläget). Dessutom är bilen såpass ny att jag nog ändå måste serva den enligt bok/var 1500e mil oavsett bränsle för försäkringar ska gälla och andrahandsvärdet inte ska halveras varje år.

    Det mindre sotet låter ju uppenbarligen positivt, men är det något som påverkar mer än att det inte är lika smutsigt och jävligt om man ska demontera sakerna? Måste man så att säga rengöra annars?

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab Visa inlägg
    Min 9-5 Aero 2000 går mest på E85, den känns mkt piggare då i vanlig körning även om toppeffekten är lite mindre men det utnyttjar man ju så sällan. Den vassare tändningen gör så mkt gott för vardagsbruk. Jag har inga som helst märkliga effekter med E85, det bara lirar. Pumpen gick nyligen, men det står ju att den skalll bytas vid 13000 oavsett så det kanske inte hade med E85 att göra alls!

    Ford är skit på många sätt - men tjejen har haft gamla modellen FOcus och nu en 2009, hon kör nästan bara på E85 och det har aldrig strulat. Den gamla var lite sur ibland när man gick över på BF95 men det gick över snabbt. Jag kan inte skriva under på att Ford har enorma problem med E85, hon har i alla fall haft två olika som lirat jättebra på E85.
    Mindre toppeffekt alltså? Jag trodde att även toppeffekten höjdes? Förresten, på tal om vardagskörning. Finns det någon fördel/nackdel med E85 om man kör mer kortkörning och stadskörning?

    Just Ford har jag ingen erfarenhet av mer än att jag personligen vet många företag som endast kör E85 i sina utan några problem mig veterligen. Däremot fick vi av Renault/Helmia bil rådet att inte tanka E85 i den Clio familjen köpte 2011. Enligt försäljaren och verkstaden hade inte Renault, Citroën och Peugeot fått till etanolkörningen alls och de som trotsade var överrepresenterade i verkstaden så att säga.

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    På min jobb-pendling klarar jag att köra på under litern med en konverterad 9-5 Aero manuell, med automat rasslar det iväg till 1,3. En 2,0 9-5 klarar sig på 0,9 och min og9-3 med E85-konvertering kan man köra på 0,8!
    Wow, är det siffror med E85? Min ng9-3 ligger stadigt kring 0,7 även med ganska inspirerad körning, är det någon som vet ungefär vad den bör ligga på med E85? Hur ser det ut om du kör stadskörning, är det lika lönsamt då?

  13. #13
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Håller med om oljebytena. Jag skulle aldrig få för mig att köra 3000mil på samma olja även om jag hade haft en motor som bara går på bensin, så att E85 kräver tätare byten påverkar inte mig.

    Sotbeläggningar påverkar motorns funktion. Det får lite olika konsekvenser beroende på var de angriper, men generellt kan vi säga att det försämrar flödet, försämrar smörjning, försämrar tätningsförmåga (kolvringar t.ex.) och försämrar värmeöverföringsförmågan (isolerar) vilket t.ex. kan göra att motorn blir mer knackbenägen, ger sämre effekt och förbrukar mer olja.

    Angående toppeffekt så är det inte riktigt så simpelt som att säga "E85 ger alltid mer/mindre effekt". Jag skrev ett inlägg om detta i en annan tråd tidigare i sommar. Läs gärna det för en djupare förklaring: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1311881

    E85 är inte bra vid mycket kortkörning. Vid kallstart krävs en väldigt rik bränsleblandning med E85 vilket ger hög bränsleförbrukning vid kortkörning och man får ner mycket oförbränt bränsle i motoroljan. Körs bilen ofta så tempmätaren knappt hinner stabilisera sig? Välj då bensin.

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    E85 fungerar allra bäst (ur ekonomisk synvinkel) där det krävs lite effekt. Så fort man kräver effekt ur motorn så krävs det mer bränsle (såklart, men 30% mer än med bensin för att få samma effekt). På låg last och hyfsat låga varv och hyfsat låg hastighet går det att köra extremt billigt med E85 på grund av att man kan köra med mycket förtändning vilket ger förhållandevis bra effekt trots liten förbrukning. På en 9-5 så ligger "sweet spot" runt 80km/h. Från 90 upp till 140 kan man säga att bilen drar lika mycket milen som man har hastighet. När man kör 100 tar den en liter milen och i 140 1,4 liter. Över det rasar det iväg ännu mer.
    Accelerationer kräver effekt och därmed mycket etanol. Vid mycket stadstrafik är jag inte säker på att E85 lönar sig lika bra som vid landsväg. Vid lugn landsvägskörning där 80/90-vägar dominerar skulle jag vilja påstå att E85 rätt optimerat kan ge diesel en match!

    Jag har inte någon erfarenhet av ng9-3 BioPower, men det sägs ju att de är lite väl törstiga.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Håller med om oljebytena. Jag skulle aldrig få för mig att köra 3000mil på samma olja även om jag hade haft en motor som bara går på bensin, så att E85 kräver tätare byten påverkar inte mig.

    Sotbeläggningar påverkar motorns funktion. Det får lite olika konsekvenser beroende på var de angriper, men generellt kan vi säga att det försämrar flödet, försämrar smörjning, försämrar tätningsförmåga (kolvringar t.ex.) och försämrar värmeöverföringsförmågan (isolerar) vilket t.ex. kan göra att motorn blir mer knackbenägen, ger sämre effekt och förbrukar mer olja.

    Angående toppeffekt så är det inte riktigt så simpelt som att säga "E85 ger alltid mer/mindre effekt". Jag skrev ett inlägg om detta i en annan tråd tidigare i sommar. Läs gärna det för en djupare förklaring: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1311881

    E85 är inte bra vid mycket kortkörning. Vid kallstart krävs en väldigt rik bränsleblandning med E85 vilket ger hög bränsleförbrukning vid kortkörning och man får ner mycket oförbränt bränsle i motoroljan. Körs bilen ofta så tempmätaren knappt hinner stabilisera sig? Välj då bensin.
    Nej det skulle visserligen inte jag heller, men i mitt fall blir det ju en ickefråga eftersom jag vid byten var 1000e mil (i dagsläget) ändå bara följer SAABs rekommendationer.

    Det låter ju rimligt! Man hör ju om bilar som "sotar igen", men jag har i och för sig aldrig hört talas om att någon lämnat in en bil för att "sota ur den" så jag var osäker på hur stort det problemet var.

    Tack för den länken, där stod det mycket vettigt! Angående ditt sista svar där, att etanol inte är något alla bör ge sig på pga kraven på skötsel och underhåll. Är det något specifikt du syftar på där förutom tätare oljebyten?`

    Nej riktigt sådan kortkörning handlar det inte om, vattentempen hinner alltid gott och väl att stabilisera sig (oljetempen har jag dock ingen mätare till). En ganska stor andel av milen lär bli långkörning á 30 mil i stöten, men eftersom jag inte dagspendlar blir väl en stor del av körningarna strax under timmen är jag rädd. Tyvärr har jag sällan tillgång till ström för motorvärmare. Bör jag ändå hålla mig till fossilt? Spelar det för övrigt någon större roll om man kör på 95 eller 98 oktan när bilen är optimerad för 95 som jag förstår det?

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    E85 fungerar allra bäst (ur ekonomisk synvinkel) där det krävs lite effekt. Så fort man kräver effekt ur motorn så krävs det mer bränsle (såklart, men 30% mer än med bensin för att få samma effekt). På låg last och hyfsat låga varv och hyfsat låg hastighet går det att köra extremt billigt med E85 på grund av att man kan köra med mycket förtändning vilket ger förhållandevis bra effekt trots liten förbrukning. På en 9-5 så ligger "sweet spot" runt 80km/h. Från 90 upp till 140 kan man säga att bilen drar lika mycket milen som man har hastighet. När man kör 100 tar den en liter milen och i 140 1,4 liter. Över det rasar det iväg ännu mer.
    Accelerationer kräver effekt och därmed mycket etanol. Vid mycket stadstrafik är jag inte säker på att E85 lönar sig lika bra som vid landsväg. Vid lugn landsvägskörning där 80/90-vägar dominerar skulle jag vilja påstå att E85 rätt optimerat kan ge diesel en match!

    Jag har inte någon erfarenhet av ng9-3 BioPower, men det sägs ju att de är lite väl törstiga.
    Intressant! Det är ju helt klart något att testa vid långkörningar i så fall, eftersom jag ofta rör mig i de delar av Sverige där motorvägar brukar lysa med sin frånvaro.

  16. #16
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Tack för den länken, där stod det mycket vettigt! Angående ditt sista svar där, att etanol inte är något alla bör ge sig på pga kraven på skötsel och underhåll. Är det något specifikt du syftar på där förutom tätare oljebyten?`
    Om det är en konverterad bil så kan det vara bra att känna till hur bränslet påverkar bränslepump, bränslefilter och spridare, och att lära sig känna igen symptomen som motorn ger om dessa saker börjar fallera. Man ska nog ha kunskapen som krävs för att laga sakerna själv också, annars riskerar man stora rep-kostnader.

    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    men eftersom jag inte dagspendlar blir väl en stor del av körningarna strax under timmen är jag rädd. Tyvärr har jag sällan tillgång till ström för motorvärmare. Bör jag ändå hålla mig till fossilt? Spelar det för övrigt någon större roll om man kör på 95 eller 98 oktan när bilen är optimerad för 95 som jag förstår det?
    Inga problem med E85 under de omständigheterna. På vintern kanske det kan vara fördel med bensin, eller blanda så etanolhalten inte blir så hög (<50%) om det är riktigt kallt och du inte har motorvärmare.
    Angående oktantal så är det i de flesta originalbilar bortkastade pengar att tanka 98-oktan. Vissa modeller med hög motoreffekt kan dock med fördel köras på 98-oktan, typ 9-5 Aero. Generellt kan vi säga att om motorkoden slutar med "R" så ska du ha 98-oktan. Annars står det i instruktionsboken för varje bilmodell. Och så är det ju trimmade bilar då såklart, som absolut ska ha 98-oktan.

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    E85 fungerar allra bäst (ur ekonomisk synvinkel) där det krävs lite effekt. Så fort man kräver effekt ur motorn så krävs det mer bränsle (såklart, men 30% mer än med bensin för att få samma effekt). På låg last och hyfsat låga varv och hyfsat låg hastighet går det att köra extremt billigt med E85 på grund av att man kan köra med mycket förtändning vilket ger förhållandevis bra effekt trots liten förbrukning. På en 9-5 så ligger "sweet spot" runt 80km/h. Från 90 upp till 140 kan man säga att bilen drar lika mycket milen som man har hastighet. När man kör 100 tar den en liter milen och i 140 1,4 liter. Över det rasar det iväg ännu mer.
    Accelerationer kräver effekt och därmed mycket etanol. Vid mycket stadstrafik är jag inte säker på att E85 lönar sig lika bra som vid landsväg. Vid lugn landsvägskörning där 80/90-vägar dominerar skulle jag vilja påstå att E85 rätt optimerat kan ge diesel en match!

    Jag har inte någon erfarenhet av ng9-3 BioPower, men det sägs ju att de är lite väl törstiga.
    Nej, den där teorin håller inte.

    Att mer förtändning ger ökad verkningsgrad är en sanning med modifikation. Verkningsgraden ökar med ökad förtändning upp till en viss gräns, sedan sjunker den med ökad förtändning. Det är dock inte förtändningen i sig som ger denna effekt, utan det är när max cylindertryck inträffar som är den egentliga faktorn. För att erhålla maximal verkningsgrad så vill man ha max cylindertryck runt 17 grader efter övre dödläge. Inträffar max cylindertryck tidigare än så har man väldigt mycket tryckuppbyggnad i slutet av kompressionsfasen vilket stjäl effekt och sker den senare än så kommer expansionen av den frigjorda värmen bli väldigt dålig.

    Vid låg last så går i princip alla bensinmotorer med optimalt tändläge (samt lambda 1), dvs verkningsgraden sjunker om man ökar förtändningen mer. Det är först vid hög last E85 kommer till nytta när det gäller förtändningen eftersom bensinmotorerna då tvingas senarelägga tändningen för att undvika knackning. När man senarelägger tändningen så ökar också avgastemperaturen (pga. sämre expansion enligt tidigare resonemang), detta gör också att en fetare blandning krävs för att hålla nere temperaturerna. Så nej, mer förtändning vid låg last är inget som bidrar till minskad bränsleförbrukning.

    Såvida det inte är en gammal förkammardiesel så lär inte en E85 motor erbjuda alltför mycket motstånd i förbrukningsmatchen.

  18. #18
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Alltså, nu tänkte jag inte att man skulle öka förtändningen till extrema nivåer. Man kan ju ligga nära 40 grader konstant med E85 på låglast och som jag förstått det så ligger man fortfarande på den nivån att man ökar verkningsgraden.
    Det enda man kan göra på låg last för att förbättra förbrukningen är ju ändra tändningen, bränslet sköt ju av lambdan och även om man kan ta bort den delen så är ju frågan om vinsten är värd det.
    Vad jag menade med att ge dieseln en match var rent ekonomiskt, inte i rena förbrukningssiffror, för där är det nog rätt så kört.

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Alltså, nu tänkte jag inte att man skulle öka förtändningen till extrema nivåer. Man kan ju ligga nära 40 grader konstant med E85 på låglast och som jag förstått det så ligger man fortfarande på den nivån att man ökar verkningsgraden.
    Det enda man kan göra på låg last för att förbättra förbrukningen är ju ändra tändningen, bränslet sköt ju av lambdan och även om man kan ta bort den delen så är ju frågan om vinsten är värd det.
    Vad jag menade med att ge dieseln en match var rent ekonomiskt, inte i rena förbrukningssiffror, för där är det nog rätt så kört.
    Vid 40 grader så lär du ha passerat vad som är optimalt vid så pass låg last.

    Jag har lite data på detta från en bromsbänkkörning (motorprovcell) med en B207R motsvarande 70 km/h och 90 km/h. Vid 70 km/h så visade sig 28 graders förtändning vara optimalt med en verkningsgrad om 23,5%, mappat värde i denna lastpunkt är 32 grader. Vid 90 km/h så visade sig 26 grader vara optimalt med en verkningsgrad om 29,1%, mappat värde är 30 grader. Ökar man till ex. 38 grader så sjunker motorns verkningsgrad till 27,5%.

    Man kan dock minska förbrukningen om man går något magrare, vid lambda 1,1 går motorn snålare än vid lambda 1. Vid lambda 1,2 ökade förbrukningen igen, men detta kan bero på att tändläget inte justerades; magrare blandningar brinner långsammare och behöver således mer förtändning.

    Slutsatsen vi kan dra från detta är att det inte lönar sig med mer förtändning vid låg last. Saab har redan optimerat tändläget i originalmjukvaran

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308
    När vi ändå är inne och pratar E85.. Varför togs bränslefiltret bort på 9-5 biopower när den kom 2005? Eller sitter det ett integrerat filter någonstans? För det finns ju inget filter man byter vid service. Detta bör ju dock tyda på att Saab själva litar på att E85 INTE skadar motorn.

Liknande ämnen

  1. Varför bolmar det ? och varför sprutar det olja ?
    Av ApeCake i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 17:12
  2. Ta ner tanken? OG9-3
    Av Oskarsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-13, 23:01
  3. Lätta svänghjulet. Hur? Varför? Varför inte? [9-5]
    Av 32991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-01-16, 18:40

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •