Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 37 av 37

Ämne: Vad kör ni med i tanken och varför?

  1. #21
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Vid 40 grader så lär du ha passerat vad som är optimalt vid så pass låg last.

    Jag har lite data på detta från en bromsbänkkörning (motorprovcell) med en B207R motsvarande 70 km/h och 90 km/h. Vid 70 km/h så visade sig 28 graders förtändning vara optimalt med en verkningsgrad om 23,5%, mappat värde i denna lastpunkt är 32 grader. Vid 90 km/h så visade sig 26 grader vara optimalt med en verkningsgrad om 29,1%, mappat värde är 30 grader. Ökar man till ex. 38 grader så sjunker motorns verkningsgrad till 27,5%.

    Man kan dock minska förbrukningen om man går något magrare, vid lambda 1,1 går motorn snålare än vid lambda 1. Vid lambda 1,2 ökade förbrukningen igen, men detta kan bero på att tändläget inte justerades; magrare blandningar brinner långsammare och behöver således mer förtändning.

    Slutsatsen vi kan dra från detta är att det inte lönar sig med mer förtändning vid låg last. Saab har redan optimerat tändläget i originalmjukvaran
    Fast detta lär ju vara på bensin. Redan i originalprogrammen är det mer förtändning än så på E85.

  2. #22
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    E85 fungerar allra bäst (ur ekonomisk synvinkel) där det krävs lite effekt. Så fort man kräver effekt ur motorn så krävs det mer bränsle (såklart, men 30% mer än med bensin för att få samma effekt). På låg last och hyfsat låga varv och hyfsat låg hastighet går det att köra extremt billigt med E85 på grund av att man kan köra med mycket förtändning vilket ger förhållandevis bra effekt trots liten förbrukning. På en 9-5 så ligger "sweet spot" runt 80km/h. Från 90 upp till 140 kan man säga att bilen drar lika mycket milen som man har hastighet. När man kör 100 tar den en liter milen och i 140 1,4 liter. Över det rasar det iväg ännu mer.
    Accelerationer kräver effekt och därmed mycket etanol. Vid mycket stadstrafik är jag inte säker på att E85 lönar sig lika bra som vid landsväg. Vid lugn landsvägskörning där 80/90-vägar dominerar skulle jag vilja påstå att E85 rätt optimerat kan ge diesel en match!

    Jag har inte någon erfarenhet av ng9-3 BioPower, men det sägs ju att de är lite väl törstiga.
    Det du säger stämmer väldigt bra med min erfarenhet.
    Jag har en 9-3 2002 med en etanol-konverterad B235. Trots över 300 hästar, 18" fälgar och breda däck så ligger jag lätt under litern per mil vid landsväg/motorväg. Klickar jag i farthållaren på laglig hastighet är 0.8 snarare standard än undantag.
    I stadstrafik kryper den dock gärna upp till 1.1-1.2 även om jag kör relativt lugnt. Det går att hålla den under litern även där om man koncentrerar sig och verkligen försöker, men jag anser det inte vara värt besväret.
    Och då är ändå detta en bil optimerad för effekt och prestanda, inte förbrukning. Andra hjul och annan mappning skulle garanterat kunna putsa siffrorna betydligt.

    Att det sen inte är några problem att få upp den i 4-5 liter milen vid bankörning anser jag vara irrelevant, då det knappast kan räknas som någon normal körning.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #23
    STCS Kassör Sportavgasrörs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    148
    Medlem#
    8518
    Har nu kört mestadels på E85 i min 9-5:a i snart 5000 mil. Några mekaniska problem har jag inte upplevt, bränslepumpen gav upp strax innan jag konverterade så den dukar under ändå efter 15 000 mil. För att säkerställa att inget färgämne ska fastna i spridarna kör jag Redline SI-Alcohol, men en tank bensin ska också fungera bra.
    Förbrukningen landar på ca 1,1-1,2 vid blandad körning, det som avgör förbrukningen mycket är hur mycket kortkörningar, kallstarter och stad man kör. Mindre av det nämnda så går förbrukningen ner. Landsvägsförbrukning landar jag på mellan 0,8-1 liter milen beroende på vägtyp. Motorväg blir det mer då varvet går upp och lådan bara är 5-växlad.
    Jag skulle säga att oljebyten var 1000:e mil är en stor fördel även om bilen körs på bensin, särskilt T7-motorerna. Så man kan diskutera betydelsen av den merkostnaden anser jag vid körning på E85.
    Sen ser jag att du skriver att din 9-5:a är en äkta Biopower från fabrik, och då är delarna anpassade för etanolen, vilket gör att du kan vara än mer lugn.
    Saab 9-5 2.3T -02
    Saab 9-5 Aero -03
    Mer känd som "Turbo CD" på banträffarna http://www.garaget.org/TurboCD

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Det du säger stämmer väldigt bra med min erfarenhet.
    Jag har en 9-3 2002 med en etanol-konverterad B235. Trots över 300 hästar, 18" fälgar och breda däck så ligger jag lätt under litern per mil vid landsväg/motorväg. Klickar jag i farthållaren på laglig hastighet är 0.8 snarare standard än undantag.
    I stadstrafik kryper den dock gärna upp till 1.1-1.2 även om jag kör relativt lugnt. Det går att hålla den under litern även där om man koncentrerar sig och verkligen försöker, men jag anser det inte vara värt besväret.
    Och då är ändå detta en bil optimerad för effekt och prestanda, inte förbrukning. Andra hjul och annan mappning skulle garanterat kunna putsa siffrorna betydligt.

    Att det sen inte är några problem att få upp den i 4-5 liter milen vid bankörning anser jag vara irrelevant, då det knappast kan räknas som någon normal körning.
    Om det är faktiska siffror (jag betvivlar inte sanningen, möjligtvis din färddator ) är det ju smått otroligt! Med dagens bensinpris råder det ju inga tvivel om att det lönar sig, jag hade inte sett dina siffror som speciellt konstiga om det gällde bensin. Tror du att en original biopower är lika bra eller är det ett resultat av en grym optimering?

    Citat Ursprungligen postat av Sportavgasrör Visa inlägg
    Har nu kört mestadels på E85 i min 9-5:a i snart 5000 mil. Några mekaniska problem har jag inte upplevt, bränslepumpen gav upp strax innan jag konverterade så den dukar under ändå efter 15 000 mil. För att säkerställa att inget färgämne ska fastna i spridarna kör jag Redline SI-Alcohol, men en tank bensin ska också fungera bra.
    Förbrukningen landar på ca 1,1-1,2 vid blandad körning, det som avgör förbrukningen mycket är hur mycket kortkörningar, kallstarter och stad man kör. Mindre av det nämnda så går förbrukningen ner. Landsvägsförbrukning landar jag på mellan 0,8-1 liter milen beroende på vägtyp. Motorväg blir det mer då varvet går upp och lådan bara är 5-växlad.
    Jag skulle säga att oljebyten var 1000:e mil är en stor fördel även om bilen körs på bensin, särskilt T7-motorerna. Så man kan diskutera betydelsen av den merkostnaden anser jag vid körning på E85.
    Sen ser jag att du skriver att din 9-5:a är en äkta Biopower från fabrik, och då är delarna anpassade för etanolen, vilket gör att du kan vara än mer lugn.
    Att den drar mer vid kort och kallkörning är ju inga konstigheter, det är även manualen väldigt tydlig med. Tyvärr lär det väl bli hyfsat mycket av den varan i brist på motorvärmaruttag och eftersom vägen till skolan och affärer inte är så lång de gånger man kör dit. Men frågan är om den ekonomiska skadan så att säga är större vid etanol? Jag tycker mig minnas någon sa att det var tvärtom, den dricker betydligt mer kall av båda bränslena men eftersom etanolen är så mycket billigare per liter tjänar man på det. Det är ju dock tvärtemot Bollmans råd och han verkar ju vara något av en motorguru, så jag vet inte jag ska tro!

    Angående att min 9-3a är en biopower, ja det borde ju vara en fördel trycker man! That being said, det var även alla bilar som mer eller mindre säckade ihop för några år sedan. Kanske att den lägre halten sulfat är snällare mot motorerna idag dock

  5. #25
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Om det är faktiska siffror (jag betvivlar inte sanningen, möjligtvis din färddator ) är det ju smått otroligt! Med dagens bensinpris råder det ju inga tvivel om att det lönar sig, jag hade inte sett dina siffror som speciellt konstiga om det gällde bensin. Tror du att en original biopower är lika bra eller är det ett resultat av en grym optimering?
    Färddatorn litar inte jag heller på, men även beräknat vid pumpen så stämmer siffrorna otroligt bra.
    Av någon anledning verkar mina bilar alltid gå relativt billigt. Om det beror på min körstil eller att jag är närmast fanatisk med oljebyten och allmän service vet jag inte.
    Men till och med vår helt original 9-5 2.3t (vanlig bensinare) går billigare när jag kör den än när sambon kör den, och då har hon ändå många timmars eco-driving utbildning efter många år som bilburen väktare.

    Original biopower har jag fått känslan av att dom är lite törstigare än dom eftermarknadskonverterade bilarna. Om det beror på optimeringen eller att dom eftermarknadskonverterade ofta även är trimmade och har mer effekt och därmed inte behöver "ta i" särskilt mycket vid normal körning låter jag vara osagt.
    Sen skiljer det givetvis en del beroende på vilken firma man låter göra konverteringen, vissa är ju mer inriktade på maxeffekt medans andra prioriterar körbarhet och ekonomi, men den diskussionen tänker jag inte gå in på här eftersom jag inte vill att tråden spårar ur i nåt religionskrig.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Färddatorn litar inte jag heller på, men även beräknat vid pumpen så stämmer siffrorna otroligt bra.
    Av någon anledning verkar mina bilar alltid gå relativt billigt. Om det beror på min körstil eller att jag är närmast fanatisk med oljebyten och allmän service vet jag inte.
    Men till och med vår helt original 9-5 2.3t (vanlig bensinare) går billigare när jag kör den än när sambon kör den, och då har hon ändå många timmars eco-driving utbildning efter många år som bilburen väktare.

    Original biopower har jag fått känslan av att dom är lite törstigare än dom eftermarknadskonverterade bilarna. Om det beror på optimeringen eller att dom eftermarknadskonverterade ofta även är trimmade och har mer effekt och därmed inte behöver "ta i" särskilt mycket vid normal körning låter jag vara osagt.
    Sen skiljer det givetvis en del beroende på vilken firma man låter göra konverteringen, vissa är ju mer inriktade på maxeffekt medans andra prioriterar körbarhet och ekonomi, men den diskussionen tänker jag inte gå in på här eftersom jag inte vill att tråden spårar ur i nåt religionskrig.
    I den stora tråden om förbrukning är det många andra som också vittnar om väldigt korrekta förbrukningssiffror för SAAB, även om det finns undantag. Märkligt är då att många upplever att DTE kan diffa ganska mycket, men jag antar att det beror på att den har svårt att säga hur mycket som finns kvar i tanken snarare än hur hög förbrukning den kan räkna med. Återstår att se hur min står sig i alla fall, någon tank med E85 för att utvärdera får det i alla fall bli

    Tack alla som svarat!

  7. #27
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Förbrukningen i SID är ganska exakt så länge bilens spridare är i bra skick, eftersom förbrukningen räknas ut baserat på spridarnas öppningstider och spridarnas flödeskarakteristik enligt tabeller lagrade i motorstyrdonet.

    DTE är betydligt sämre eftersom tankmätningen inte är speciellt exakt, och varierar beroende på bilens lutning, bränslets temperatur med mera.

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Mönsterås
    Inlägg
    72
    Medlem#
    -
    Min nuvarande 9-3 Aero T7 kör jag på etanol men har inte kört så mycket med den att jag kan säga annat än att jag snittar 1.2L/milen. Min gamla etanolkonverterade 9-3 T5 körde jag däremot 2000 mil med på enbart etanol utan några mekaniska problem jag kan härleda till just etanolen. Däremot hade jag ett elände i vintras.. När temperaturen kröp under nollan började den bli kinkig och när det var ännu kallare, -10 eller värre ändå, så var det ett rent äventyr att få igång bilen.. I den nyare T7:an kan jag välja bensin när det blir kallt och det kommer jag, vis av erfarenheten, göra i vinter.
    Ni som åkt flera tusen mil med enbart etanol: Hur har ni upplevt att det fungerat för Er vintertid?

  9. #29
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    När det är som allra kallast så behöver jag minska etanolhalten till ca. 50% för att kallstarterna ska gå helt smärtfritt. Det funkar alltid att starta på ren E85 också, men är det riktigt kallt så går den lite ryckigt första 30-60 sekunderna.

  10. #30
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Har inga problem att starta på vintern. Iaf inte ner till -20gr. Möjligen att det nöter lite extra på starten när det är så kallt och som Brisse säger att det kan bli lite ryckigt allra första stunden. Annars ingenting. Annat var det för ett par år sedan innan Fredrik hade justerat programmets kallstartsmappar.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #31
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Citat Ursprungligen postat av BPM Visa inlägg
    Min nuvarande 9-3 Aero T7 kör jag på etanol men har inte kört så mycket med den att jag kan säga annat än att jag snittar 1.2L/milen. Min gamla etanolkonverterade 9-3 T5 körde jag däremot 2000 mil med på enbart etanol utan några mekaniska problem jag kan härleda till just etanolen. Däremot hade jag ett elände i vintras.. När temperaturen kröp under nollan började den bli kinkig och när det var ännu kallare, -10 eller värre ändå, så var det ett rent äventyr att få igång bilen.. I den nyare T7:an kan jag välja bensin när det blir kallt och det kommer jag, vis av erfarenheten, göra i vinter.
    Ni som åkt flera tusen mil med enbart etanol: Hur har ni upplevt att det fungerat för Er vintertid?
    Tack, då vet man ungefär vad man har att vänta sig i förbrukningsväg! Hur inspirerad körning pratar vi om förresten? Vad drar den ungefär på bensin om man får fråga?

    Förresten, är det någon som vet om den med E85 i princip skulle göra en chippning överflödig? Eller skulle exempelvis Hirsch ge 25 extra pållar på etanol utöver de 210 man får med bensin i tanken?

  12. #32
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Kallstarterna på vintern hänger på hur bra T5 programmet är skrivet. Den måste ösa på lite mer vid minusgrader.

  13. #33
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Förresten, är det någon som vet om den med E85 i princip skulle göra en chippning överflödig? Eller skulle exempelvis Hirsch ge 25 extra pållar på etanol utöver de 210 man får med bensin i tanken?
    Nu känner jag mig lite förvirrad. Exakt vilken bilmodell pratar vi om?

  14. #34
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Nu känner jag mig lite förvirrad. Exakt vilken bilmodell pratar vi om?
    9-3 2009 SportSedan, varianten med 175 hp på bensin och runt 200 på E85. Jag medger att jag var lite otydlig, men den har alltså Aero-paketet utan 210 hk motorn.

  15. #35
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Är det detta trimmet du menar då?
    http://www.hirsch-performance.ch/Con...ung/F270006181

    Där finns ju effekt och momentkurva för båda bränslen.

  16. #36
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Är det detta trimmet du menar då?
    http://www.hirsch-performance.ch/Con...ung/F270006181

    Där finns ju effekt och momentkurva för båda bränslen.
    Ja något liknande det! Men den övre grafen är alltså E85 och den undre BF95? Och den streckade/hela linjen före/efter? Eller är jag ute och cyklar? Jag ser ingenstans att det står vilket bränsle det gäller för, bara biopower vs vanlig 2.0t. Men det kanske är underförstått att Biopower körs på E85?

  17. #37
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Precis så tolkar jag också graferna.

Liknande ämnen

  1. Varför bolmar det ? och varför sprutar det olja ?
    Av ApeCake i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 17:12
  2. Ta ner tanken? OG9-3
    Av Oskarsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-13, 23:01
  3. Lätta svänghjulet. Hur? Varför? Varför inte? [9-5]
    Av 32991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-01-16, 18:40

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •